Primariile din Bucuresti au cheltuit in perioada 2007-2014 circa 2,7 miliarde lei (600 milioane euro) pentru intretinerea si amenajarea spatiilor verzi, potrivit unui Audit al Curtii de Conturi. Din aceasta suma, Administratia Lacuri Parcuri si Agrement din subordinea Primariei Capitalei a cheltuit 260 milioane lei, Primaria sector 1 - 354 milioane lei, Primaria sector 2- 232 milioane lei, Primaria sector 3 - 914 milioane lei, Primaria sector 4 - 552 milioane lei, primaria sector 5 - 88 milioane lei, iar Primaria sector 6 - 311 milioane lei. HotNews.ro a scris in mai multe randuri despre sumele pe care primariile de sector le aloca pentru panselute si bancute.

Panselele, o miza mare la Primaria Sector 3Foto: Adrian Ilincescu/ HotNews.ro

In plus, fata de 2007, cheltuielile la acest capitol s-au dublat in 2014, ajungand de la 202 milioane lei, la 450 milioane lei.

Raportat la suprafata apartinand domeniului public administrata de cele 6 sectoare si de ALPAB rezulta un cost mediu de 20,67 lei/mp pe an pentru intretinerea spatiilor verzi.

Primaria sectorului 3 a alocat in perioada 2007-2014 circa 914 milioane lei pentru spatiile verzi, cea mai mare suma din Bucuresti. Daca in 2007 s-au alocat 61 milioane lei, in 2014 s-a ajuns la 192 milioane lei. Cea mai mare suma s-a cheltuit in 2011- 225 milioane lei.

Inspectorii Curtii de Conturi au constatat ca la nivelul Capitalei nu exista o strategie si standarde de cost in ceea ce priveste alocarile pentru intretinerea spatiilor verzi.

"Mentionam ca la nivelul Municipiului Bucuresti nu exista o strategie, un program sau politica unitara si nici normative, standarde de cost, norme calitative sau de dotare, pe baza carora sa fie fundamentate prevederile bugetare, fapt care se reflecta in rezultatele analizei prevederilor bugetare si a platilor cu aceasta destinatie pe perioada auditata. Totodata, fundamentarea bugetului in general, nu a avut la baza planuri si studii privind materialul dendro-floricol care se planteaza, amplasamentele, speciile si costurile estimate in functie de tipul de sol si gradul de degradare al vegetatiei, fundamentarea facandu-se de obicei pe baza contractelor multianuale aflate in derulare, planurile de activitate cuprinzand de obicei acelasi tip de lucrari cu cele din anul precedent" se arata in raport.

Desi au fost elaborate si adoptate la unele institutii auditate programe si strategii care trebuiau sa reprezinte baza fundamentarii bugetare pentru cheltuieli de amenajare spatii verzi, acestea nu si-au atins scopul in lipsa stabilirii si monitorizarii unor indicatori de performanta cum ar fi, potrivit Auditului:

- Pret amenajare/intretinere spatii verzi pe metru patrat;

- Numar arbori plantati anual stabilit pe baza de inventar la inceputul si sfarsitul perioadei;

- Numar / valoare / densitate mobilier stradal - indicator stabilit pe baza de proiecte, baremuri, standarde de cost siinventar anual;

- Numar / valoare / densitate aparate si locuri de joaca - indicator stabilit in conditii similare cu mobilierul stradal.

Inspectorii au dat si cateva exemple de cheltuieli nejustificate:

- Primaria sectorului 3 a achizitionat in 2013 1400 de banci fara sa justifice de ce.

"In cazul Sectorului 3 a fost cuprinsa in buget si achizitionata anual o mare cantitate de mobilier stradal fara o strategie si un proiect in acest sens si in conditiile in care nu au fost clarificate lipsuri de valori foarte mari. Astfel, la nivelul Sectorului 3, bugetul pentru cheltuieli cu mobilier urban (banci) a fost fundamentat fara existenta unei strategii si a unor norme privind numarul si densitatea pe suprafata, a dotarilor din spatiile publice, aprobate de catre Consiliul local de Sector. Exemplificam achizitiile de mobilier din anul 2013 cand in vederea achizitionarii mobilierului stradal, s-a intocmit un referat de necesitate la nivelul Directiei Utilitati Publice, in care se mentioneaza ca este necesar ca pentru anul 2013 sa fie achizitionate/montate un numar de 1400 banci. Acest referat nu contine decat o prezentare generica a notiunii de ,'spatiu public" necesarul de banci fiind stabilit urmare a verificarilor in teren, concluzionandu-se ca ,,este necesara achizitionarea unui numar de aproximativ 1400 banci'. Astfel, s-a constatat ca achizitionarea mobilierului stradal, s-a realizat fara fundamentarea bugetului de cheltuieli pentru aceasta categorie de bunuri", se arata in raport.

- administratiile locale au cumparat ghivece si jardiniere pe are le-au amplasat direct pe spatiul verde sau in locuri in care obstructioneaza circulatia.

In plus, inspectorii Curtii de Conturi au constatat ca dupa externalizarea serviciilor de curatenie in parcuri costurile au crescut de zeci de ori, raportat la perioada cand acest serviciu era realizat de primarie.

"Astfel, daca la inceputul perioadei auditate, respectiv in anul 2007, aceste cheltuieli nu au putut fi cuantificate urmare a faptului ca operatiunea de salubrizare a parcurilor se realiza cu personal si utilajele proprii, iar paza era asigurata de Politia Locala a Municipiului Bucuresti sau a sectoarelor, incepand cu anul 2008 aceste cheltuieli au fost externalizate si au inceput sa detina ponderi importante, inregistrand cresteri de la an la an, cu toate ca suprafetele parcurilor au ramas constante. De exemplu, avand in vedere suprafata aleilor din parcurilor administrate de ALPAB este de 427.979 mp, pentru care serviciul de salubrizare a fost delegat si s-a achitat suma de 44.281 mii lei in perioada 2011 - 2014, rezulta un cost mediu anual de 26 lei/mp/an, incomparabil mai mare decat costul mediu realizat pentru acelasi serviciu, executat in regie proprie de Directia de Administrare Parcuri si Zone de Agrement Sector 4 de 0,31 lei/mp anual", se arata in raport.