Primaria Capitalei nu a inregistrat niciun progres in ultimele doua luni in ceea ce priveste sistemul de management al traficului, Bucurestiul fiind paralizat in ultimele zile. Astfel, din cele 171 de intersectii dotate cu semafoare inteligente, doar 15% sunt functionale, respectiv cele aflate la sud de Piata Unirii. Situatia este similara cu cea de acum doua luni. In ceea ce priveste componenta de monitorizare video, se primesc informatii din circa 80% din intersectii, dar asta nu inseamna insa ca traficul este dirijat "inteligent".

Trafic sufocant in BucurestiFoto: Hotnews

"In Municipiul Bucuresti avem 434 de intersectii semaforizate. Dintre acestea, 171 de intersectii fac parte din sistemul BTMS (Bucharest Traffic Management System). In ceea ce priveste situatia de ansamblu a intersectiilor ce functioneaza in sistem centralizat, va comunicam ca, in momentul de fata, monitorizarea video este functionala in proportie de 80%. Administratia Strazilor are incheiat un contract de reparatii, astfel incat, pana la sfarsitul anului 2015, acesta sa fie functional in totalitate", se arata intr-un raspuns trimis de municipalitate la solicitarea HotNews.ro.

Faptul ca se primesc imagini video din intersectii, asta nu inseamna insa ca traficul este dirijat inteligent. Alex Ichim, purtatorul de cuvant al Primariei Capitalei, spune ca numarul intersectiilor in care semafoarele dirijeaza traficul este mult mai mic, respectiv cele din zona de Sud a orasului dupa Piata Unirii. In acea zona sunt circa 25 de intersectii, iar restul pana la 171 in zona de nord. Daca facem un calcul simplu, doar 15% din intersectiile din acest sistem functioneaza.

Reprezentantii municipalitatii spun ca s-a ajuns in aceasta situatie din cauza lucrarilor la retelele edilitare.

"Din cauza numeroaselor lucrari edilitare desfasurate de Apa Nova, Enel, Luxten sau a firmelor care au executat lucrari de reabilitare a partii carosabile a strazii, avem un numar semnificativ de bucle inductive nefunctionale (bucla inductiva este un senzor instalat pe carosabil, pe fiecare banda de circulatie, inainte de intrarea in intersectiile cuprinse in BTMS, astfel incat, prin acest sistem, sunt numarate masinile care intra in intersectie, informatia ajunge la semafoarele de acolo iar acestea se coreleaza pentru fluidizarea traficului). Administratia Strazilor are pregatita documentatia pentru reparatia acestora, urmand ca odata cu inceperea noului an sa incheiem un contract subsecvent avand drept obiectiv repararea acestora", se arata in raspunsul Primariei Capitalei.

Alex Ichim spune ca primarul interimar al Capitalei, Razvan Sava, a dat ultimatum directorilor de la Administratia Strazilor si de la Directia de Transporturi din Primarie sa rezolve problema pana saptamana viitoare, altfel acestia sa isi dea demisia.

"Ieri au fost convocati directorii de la Administratia Strazilor si directia de Transporturi din Primarie pentru a rezolvarea problemele legate sistemul de management al traficului, date fiind varfurile de trafic din aceasta perioada, cauzate de perioada de dinaintea sarbatorilor, de restrictiile de circulatie de la Eroilor, de proteste. Le-am cerut o situatie la zi. Saptamana viitoare au termen sa vina cu solutii imediate pentru punerea in functiune a sistemului, sub sanctiunea pierderii locului de munca", a declarat Alex Inchim pentru HotNews.ro.

Razvan Sava asigura interimatul la Primaria Capitalei de pe 25 noiembrie. Pana atunci aceasta functie a fost ocupata de Stefanel Dan Marin, dupa ce Sorin Oprescu a fost arestat si suspendat din functie in septembrie 2015.

Sistemul de management al traficului nu functioneaza din primavara. "Este adevarat ca sistemul de managementul traficului nu functioneaza. Situatia este cunoscuta... Sistemul nu merge de circa 4 luni. Au cedat cele doua concentratoare de date de la Piata Victoriei si Piata Unirii, fibra optica aferenta care transmitea datele catre centru si senzorii de la Unirii. Deocamdata nu stim cauza defectiunilor. Este posibil sa fie de la lucrarile de infastructura - au fost taiate niste cabluri, sau de la sobolani care au ros firele", a declarat viceprimarul Capitalei, Cornel Pieptea, pentru HotNews.ro, la inceputul lunii octombrie.

Pieptea spunea atunci ca situatia putea fi remediata daca se dorea acest lucru. "Avem un contract de service cu UTI care expira la sfarsitul lui 2015, iar expertiza putea fi facuta in baza acestui contract. Este adevarat ca exista un diferend aici, desi contractul a fost semnant, Administratia Strazilor doreste ca toate lucrarile sa fie facute pe baza de comanda, nu sa se plateasca o suma lunara pentru intretinere. Practic asa s-a ajuns in situatia asta. Acum se discuta pentru a se gasi o solutie. In paralel, fiindca au cedat cele doua concentratoare, fibra optica si senzorii, este nevoie de un contract de reparatii care este in curs de atribuire", a spus Pieptea.

Daca problemele nu se rezolva, Banca Europeana ar putea cere inapoi cele 17 milioane de euro pe care le-a dat pentru realizarea sistemului de managementul traficului.

"Daca sunt probleme si nu functioneaza si se dovedeste ca e din vina beneficiaruli, exista cai prin care sa ne luam banii inapoi", a declarat Mario Patrone, director general BERD, pentru stirileprotv.ro.

Pe 21 octombrie, Cornel Pieptea spunea ca sistemul a fost pus in functiune, insa doar pe zona de sud.

"Sistemul are doua mari concentratoare, unul la Piata Unirii, unul la Piata Victoriei. Cel de la piata Unirii, care primeste date de la circa 25 de intersectii din Sudul orasului, a fost reconectat cu centrul de control. Astfel, avem imagini de la camerele video din intersectie si se poate face managementul traficului in intersectiile in care senzorii functioneaza. Concentratorul de la Piata Victoriei, care gestioneaza circa 100 de intersectii din zona de nord a orasului, va fi reconectat cu centrul de control pana la finalul saptamanii. Atunci vom primi imagini din teren si din aceasta zona si vom putea dirija intersectiile care au echipament functional. Dupa ce va fi pus in functiune in tot orasul, saptamana viitoare vom face o evaluare a intersectiilor cu probleme, care nu au camere sau senzori functionali si vom incepe reparatiile pentru a-l aduce la 100%. Nu va pot spune cat dureaza reparatiile fiindca depinde de ce avarii gasim", a declarat Cornel Pieptea pentru HotNews.ro.

Realizarea Sistemului de Management al Traficului din Bucuresti a facut parte din programul multisector pentru BUCURESTI, program finantat printr-un imprumut de la BERD, si a costat circa 20 milioane de euro. Sistemul din Trafic a fost instalat in perioada 2007 - 2009.

Sistemul reprezinta implementarea in mod integrat si unitar a trei subsisteme de tip deschis si anume:

1) Sistemul de control adaptiv al traficului urban (UTC)

2) Sistemul de management al transportului public (PTM)

3) Sistemul de camere video cu circuit inchis pentru supravegherea traficului (CCTV).

Fluxurile de trafic sunt coordonate prin intermediul Centrului de Control a municipalitatii care dispune de echipamente de cea mai inalta tehnicitate, fiind unul dintre cele mai performante din Europa.

Zona initiala de implementare pentru acest proiect a fost inelul principal de circulatie si axa Nord-Sud a orasului, cu un total de 100 intersectii. Ulterior, printr-o extensie a proiectului, s-au mai integrat 46 de intersectii, urmand ca, treptat, sa fie integrate si restul de 263 intersectii semaforizate ale orasului.

Un raport BERD dezvaluie mai multe probleme legate de sistemul de management al traficului

Intr-un raport intermiar al Planului Mobilitate Urbana Durabila Regiunea Bucuresti-Ilfov finantat de BERD sunt dezvaluite mai multe probleme legate de sistemul de management al traficului. Cea mai importanta este ca din cele 270 de intersectii echipate cu senzori pentru monitorizarea traficului, doar 170 sunt legate la sistem.

" Sistemul de management al traficului din Bucuresti (SMTB) a fost implementat de compania romaneasca UTI intre 2007 si 2009. Initial, sistemul acoperea 96 intersectii, dar a fost extins pe parcursul ultimilor ani, pentru a acoperi astazi aproximativ 270 intersectii din cele 450 de intersectii semaforizate din oras. Dintre aceste 270 intersectii, aproximativ 170 sunt conectate la Centrul de Control, in vreme ce restul nu sunt conectate. Cele 170 de intersectii care sunt conectate la sistem (printr-o retea de fibra optica) au antene si sistem de detectare video, iar sistemul are capacitatea de a adapta timpii de semaforizare. Cele 100 de intersectii neconectate au doar detectori de trafic, iar putine dintre ele au planuri pentru modificarea fazelor de trafic. Planurile pentru modificarea fazelor de semaforizare pot fi schimbate numai cu aprobare de la Primarie. Datele inregistrate pot fi descarcate de la intersectiile neconectate, dar nu exista informatii in timp real despre avariile de sistem", se arata in raport.

O alta problema este ca "nu exista interventie live in program", neexistand ingineri de trafic care sa poata face acest lucru, iar contractul de mentenanta a sistemului a expirat.

"In timp ce sistemul a fost proiectat pentru interventia in timp real, implementarea limitata si lipsa intretinerii au condus la utilizarea sistemului pentru gestionarea punctuala a incidentelor. Desi este o companie privata si, prin urmare, nu se afla intr-o pozitie decizionala cu privire la sistemul de transport, compania are o pozitie foarte puternica in gestionarea traficului (...) In prezent, contractul de intretinere este expirat, si astfel SMTB nu ofera serviciile pe care trebuie sa le furnizeze. (...) Informatiile de mai sus implica faptul ca prezentul SMTB poate fi ¬prea sofisticat¬ si mare pentru capacitatea profesionala a orasului. Chiar daca nu exista nici o indoiala ca, operat cu resurse profesionale adecvate, acest sistem poate fi utilizat pentru a reduce congestiile de trafic tot mai mari, este necesar sa exploram care este cea mai buna optiune pentru a obtine un centru de control al traficului in Bucuresti", se arata in raport.

In ceea ce priveste managementul vehiculelor pentru transportului public, numai ~ 300 autobuze au capabilitate de a solicita prioritate la intersectii, dar este neclar in ce masura acest lucru este folosit, este alta problema sesizata in document.

Esecul sistemului de management al traficului de a funtiona la potentialul sau complet poate fi in principal atribuit urmatoarelor institutii, se arata in raport:

- Departamentului de transport al orasului ii lipseste un numar potrivit de angajati. Exista doar trei angajati in departament si ei trebuie sa se confrunte cu toate problemele de trafic din oras. Ei nu interactioneaza zilnic sau in mod obisnuit cu operatorii de la centrul de control. In plus, personalului departamentului ii lipseste capacitatea profesionala de a administra corespunzator un astfel de centru de control atat de sofisticat.

- SMTB insusi este gazduit la sediul UTI iar personalul care lucreaza acolo este alcatuit numai din operatori care monitorizeaza starea traficului. Nu exista un inginer de trafic la centrul de control si nici personal cu o capacitate profesionala suficienta pentru a utiliza acest sistem la intregul sau potential.

- In plus, contractul de intretinere a SMTB a expirat si nu a fost innoit din cauza lipsei resurselor financiare.

- Numai 300 autobuze sunt echipate cu tehnologia necesara pentru a solicita prioritate, dar deoarece acestea nu sunt alocate pe aceleasi rute, nu exista posibilitatea oferirii de benzi de prioritate pentru autobuzele aflate in intarziere

- Fondurile pentru intretinere lipsesc si mare parte a infrastructurii este deteriorata.

Raportul prezinta si optiuni de extindere a sistemului:

a. Conectarea tuturor intersectiilor semaforizate la SMTB

b. Actualizarea programelor de semnalizare de la SMTB

c. Echiparea tuturor vehiculelor de transport public cu emitatori ce le vor permite sa aiba prioritate in intersectii

d. Instalarea de VMS (semnale cu mesaj variabil) combinate cu detectoare ce vor oferi informatii in timp real despre evenimentele speciale, timpii de calatorie si optiunile de ruta

e. Capacitate de amendare, inclusiv trecerea pe rosu la semafor, utilizarea benzii pentru transport public de catre traficul general, incalcarea limitei de viteza.