Statiile de metrou din Bucuresti construite inainte de 1990 nu au aviz si autorizatie pentru siguranta la incendiu de la ISU, a declarat pentru HotNews.ro, Marin Adrian, purtator de cuvant Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta Bucuresti-Ilfov (ISU). Acesta a explicat ca, la fel ca la scoli, obligativitatea acestui aviz/autorizatii nu exista in acea perioada, fiind introdusa abia din 1992, insa asta nu inseamna ca statiile nu au fost proiectate cu respectarea normelor de siguranta la foc.

Aglomeratie la metrou 1Foto: Octavian Cravtov

Intr-un raspuns adresat la solicitarea HotNews.ro, reprezentantii ISU spun ca au descoperit mai multe nereguli, urmand ca acestea sa fie cuantificate intr-un raport. Reprezentantii Metrorex spun insa ca ar exista niste avize de la ISU, dar acestea sunt in reevaluare si nu au dorit sa ofere mai multe informatii. In fiecare zi metroul bucurestean este folosit de 600.000 de oameni.

"Statiile de metrou construite inainte de 1989 nu au aviz/autorizatie de la noi deoarece nu exista aceasta obligativitate inainte de 1992. Despre cele noi nu stiu. Asta nu inseamna insa ca nu respecta regulile privind siguranta la incendiu. Ele au fost proiectate tinandu-se cont de aceste norme, doar ca nu exista avizele si autorizatiile. ISU trebuie sa stabileasca neregulile si masurile care trebuie luate, toate acestea urmand sa fie trecute intr-o nota de control. De exemplu, s-a contatat ca usile de la statiile de metrou nu sunt deschise asa cum trebuie, o parte fiind blocate", a declarat Marin Adrian, purtatorul de cuvant al ISU Bucuresti, pentru HotNews.ro.

HotNews.ro a intrebat intrr-o solicitarea adresata ISU daca statiile de metrou au numarul de cai de evacuare prevazute de norme, hidranti, sistem de evacuare a fumului si daca usile au latimea corespunzatoare fluxului de calatori.

Reprezentantii ISU au raspuns ca "s-a efectuat o verificare tehnica de specialitate in urma careia s-a constatat ca o parte dintre cele sesizate se confirma", insa nu am primit detalii care sa lamureasca situatia.

Mai mult, intr-un comunicat de presa postat pe site-ul ISU, pe 30.10.2015, este precizat faptul ca pompieri din cadrul I.S.U. Bucuresti-Ilfov au realizat recunoasteri si verificari la toate statiile de metrou existente in Bucuresti. Insa din nou tacere.

"A fost instiintata conducerea Metrorex sa se prezinte pana in data de 21.12.2015 la sediul institutiei noastre in vederea clarificarii aspectelor ce tin de siguranta calatorilor cu luarea masurilor ce se impun din punct de vedere legal", se mai arata in raspunsul ISU Bucuresti.

Rugati sa lamureasca situatia, oficialii Metrorex dau raspunsuri evazive.

"Avizele Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta se elibereaza pentru proiectele intocmite de SC METROUL SA, care a proiectat statiile si instalatiile aferente (ventilatie, sesizare incendii, stingere incendii cu apa pulverizata, etc). Avizele au fost eliberate etapizat de specialisti din cadrul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Bucuresti - Ilfov (ISUB-If), in conformitate cu legislatia in domeniu. In prezent, acestea sunt in curs de reevaluare, in conformitate cu legislatia in vigoare, si urmeaza sa fie efectuate expertize tehnice care vor fi avizate de specialisti ISUB-If.Va asiguram ca, pentru conducerea SC Metrorex SA, aspectele legate de siguranta si confortul publicului calator reprezinta cea mai importanta preocupare", se arata in raspunsul Metrorex trimis la solicitarea HotNews.ro.

Pmpierii nu aveau echipamentul necesar pentru a interveni in galeriile de metrou

In 2015, ISU Bucuresti a facut doua simulari in caz de incendiu la statiile de metrou din Bucuresti.

Primul a fost facut, in aprilie 2015, la statia de metrou de la Republica pentru a observa capacitatea de raspuns a pompierilor profesionisti si serviciului privat pentru situatii de urgenta Metrorex la statia de metrou Republica.

Scenariul a presupus producerea unei defectiuni a garniturii de metrou in tunel, in apropierea statiei Republica, izbucnirea unui incendiu si degajarea unei cantitati mari de fum care punea in pericol viata calatorilor aflati in metrou.

"Scopul exercitiului de cooperare a fost acela de a verifica aplicabilitatea procedurilor comune de interventie, precum si de identificare a vulnerabilitatilor fiecarei statii in parte (in ceea ce priveste caile de acces si de evacuare, existenta mijloacelor de prima interventie, cunoasterea atributiilor de catre personalul administrativ)", se mentioneaza pe site-ul ISU.

In urma acestui exercitiu s-a constatat ca aparatele de respirat utilizate de salvatori nu au suficienta autonomie pentru interventia in galerii de metrou si au fost achizitionate 40 de echipamente care le vor permite pompierilor sa desfasoare interventii de lunga durata in medii ostile, inundate cu fum, cum ar fi galeriile subterane de la metrou sau alte tunele.

"Aparatul de respirat cu autonomie ridicata este solutia tehnica adoptata de salvatorii din intreaga lume. In prezent, aparatele de respirat ale pompierilor nu permit utilizarea in regim de interventie pentru mai mult de 40 de minute. Noile aparate de respirat permit utilizarea de pana la 80 de minute in regim normal, iar cu utilizarea unui dispozitiv aditional atasat acestuia, autonomia poate atinge 240 de minute. Totodata, noile echipamente au prevazute sisteme de protectie pentru salvator care presupun existenta unor senzori de miscare, care sa semnalizeze sonor pozitia statica a acestuia. Se presupune ca lipsa de miscare a salvatorului timp de 25 de secunde consecutive poate insemna ca acesta este ranit sau imobilizat, semnalul sonor foarte puternic fiind singura solutie de identificare a acestuia intr-un mediu cu vizibilitate redusa din cauza fumului", se arata pe site-ul ISU.

Pe 30.10.2015. Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta "Dealul Spirii" Bucuresti-Ilfov a desfasurat un nou exercitiu la statia de metrou Pipera.

"Acesta a fost unul inopinat, avand drept scop evaluarea si pregatirea, atat a echipajelor de pompieri, cat si a celorlalte categorii de personal cu atributii in gestionarea unor situatii de urgenta complexe produse la metrou. Situatia tactica generala a exercitiului a presupus gestionarea unei situatii de urgenta la metrou produsa de un seism major. Conform exercitiului, in subteran o garnitura de metrou a deraiat la 50 de metri de statia Pipera sensul de mers dinspre statia Aurel Vlaicu, ca urmare a unui cutremur de 7,2 pe scara Richter. In urma acestui accident doua persoane au ramas incarcerate, doua persoane au fost ranite grav si cinci persoane au fost accidentate usor din totalul de 40 de pasageri. Totodata, a izbucnit un incendiu la nivelul vagonului 3, punandu-se astfel in pericol viata calatorilor aflati in metrou si pe peron.

In conditiile in care aproximativ 600.000 de persoane folosesc zilnic metroul ca mijloc de transport, producerea unei situatii de urgenta complexe in subteran poate genera panica in randul calatorilor", se arata pe site-ul ISU.

Ce nereguli a constatat Curtea de Conturi in ceea ce priveste siguranta la incendiu

Intr-un raport al Curtii de Conturi publicat recent se arata ca "in caz de incendiu, interventiile pentru stingere si salvare sunt dintre cele mai dificile din cauza conditiilor deosebite impuse de spatiul de interventie limitat, propagarii rapide a incendiului cu degajare de temperatura pana spre 1000 grade C si degajare de fum toxic".

La capitolul "Situatii de urgenta", Curtea de Conturi arata ca activitatea Metrorex cu privire la situatiile de urgenta s-a derulat in colaborare cu celelalte forte care se ocupa de preventie si interventie (Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti, Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta, Serviciul Roman de informatii, Jandarmeria s.a.), atat in ceea ce priveste crearea unui cadru reglementat si procedural, cat si in ceea ce priveste exercitiile tactice comune pentru pregatirea fortelor de interventie si testarea capacitatii de gestionare a situatiilor de criza (incendiu, evacuare calatori, colet suspect, atac terorist s.a.).

Potrivit raportului, desi se acorda atentie aspectelor legate de situatiile de urgenta, exista o anumita retinere / neimplicare pe acest segment in sensul ca nu se manifesta dorinta de a "stapani" problematica, de a identifica toate riscurile, de a elabora proceduri interne specifice, a le testa eficacitatea prin exercitii tactice proprii si a le revizui periodic, precum si de a propune solutii si masuri de perfectionare a cadrului de reglementare.

"In acest sens, la nivelul Metrorex nu sunt elaborate si implementate proceduri specifice pentru fiecare dintre domeniile si riscurile identificate care sa particularizeze si sa detalieze, pentru activitatea si personalul propriu (pe operatiuni, persoane, timpi de reactie s.a.), cadrul legal si cadrul general stabilit prin documentele de referinta semnate in comun cu celelalte forte de interventie", potrivit raportului.

Curtea de Conturi precizeaza ca, desi Metrorex participa la exercitiile tactice comune initiate de autoritatile competente in domeniul situatiilor de urgenta nu deruleaza propriile exercitii pentru toate aspectele tinand de situatiile de urgenta, pentru a testa capacitatea de reactie a personalului de specialitate si a personalului de la firmele de paza s.a., pentru a stabili gradul de cunoastere a procedurilor, nivelul lor de aplicabilitate, ¬punctele slabe" in organizare si in derularea exercitiilor.

"In cadrul exercitiilor tactice comune, efectuate impreuna cu alte forte de interventie, Metrorex nu are cunostinta de existenta unor comisii comune de monitorizare a exercitiilor, de masurare si comparare a timpilor de reactie si de interventie, de punctare si urmarire a respectarii tuturor pasilor procedurali - din raportul carora sa-i fie transmis capitolul referitor la propria prestatie pentru analiza si pentru masuri de revizuire si perfectionare a propriilor procedurilor.

Unul dintre evenimentele prin care Curtea de Conturi indica lacunele sistemului de interventie la nivelul Metrorex s-a produs in vara acestui an, la statia de metrou Piata Romana, unde a fost gasit un bagaj suspect. Potrivit Curtii de Conturi, calatorii au fost expusi unui potential pericol, fiindca au trecut timp de 30 de minute pe langa bagajul suspect.

Concret, pe 16 iunie 2015, la ora 16:10, in statia de metrou Piata Romana a fost semnalat un bagaj suspect sub banchetele de scaune de pe un peron. Dupa alarmarea dispeceratului central, "la ora 16:11, si ora 16:42 cand politia metrou a confirmat ca bagajul era suspect de a avea un continut periculos (cca 30 de minute) - ca urmare s-a dispus de catre dispecer izolarea zonei, evacuarea calatorilor din statie si reorganizarea circulatiei trenurilor - nu se cunoaste cu exactitate si nu s-a analizat in mod formalizat si amanuntit ce anume s-a intamplat efectiv la locul respectiv, cine a intervenit, cum si cu ce eficacitate si care a fost gradul de expunere la pericol (explozia bagajului suspect) pentru calatorii aflati pe peron sau in trenurile care au continuat sa circule si sa stationeze in statia respectiva in intervalul respectiv de 30 de minute", arata Curtea de Conturi in raport.

"Fata de acest eveniment cu potential periculos necunoscut, care din fericire nu s-a confirmat, la nivelul Metrorex nu a avut loc o analiza formalizata cu privire la modul, timpul si eficacitatea in care a actionat efectiv fiecare dintre structurile si fiecare dintre persoanele cu atributii specifice din cadrul Metrorex, singurul raport fiind al dispecerului central care a prezentat derularea evenimentelor din punctul de vedere al actiunilor pe care le-a intreprins.

De altfel, in acelasi raport se precizeaza ca Metrorex nu are nici acum asigurare de raspundere civila in cazul producerii unor accidente, desi legea prevedea asta inca din 2010.

"Managementul Metrorex nu s-a implicat indeajuns in aspectele privind achizitia serviciile de asigurari de raspundere civila pentru pagube produse calatorilor in caz de accidente / incidente feroviare produse in activitatea de transport de calatori pe liniile de metrou, cazuri in care Metrorex ar putea fi pus in situatia de a plati daune / compensatii civile unor calatori afectati.

De abia in anul 2013 au fost facute demersuri concrete pentru achizitionarea, de la o firma de asigurari, a serviciilor de asigurare pentru calatorii transportati.

Procedura de achizitie directa derulata in anul 2014, la care s-au prezentat 4 companii de asigurare, a conturat, in urma negocierii, urmatoarele conditii: Limita raspunderii in agregat: 30 000 000 euro; Limita raspunderii / eveniment: 500 000 euro; Limite eveniment vatamari corporale / calator, din accidente:(Deces: 10 000 euro persoana; Invaliditate permanenta totala: 10 000euro/persoana; Invaliditate temporala / zi / persoana : 25 euro - maxim 100 zile consecutive; Spitalizare/zi/persoana: 25 euro - maxim 100 zile consecutive; Prima de asigurare anuala 26.500 eur.

Rezultatele nu au fost aprobate de catre CA, in luna noiembrie 2014, si abia in luna aprilie 2015, dupa 4 luni, a fost demarata procedura de achizitie a "Serviciilor de expertizare si asistenta de specialitate in domeniul asigurarilor" prin publicarea anunturilor in SEAP - la care nu s-a primit nicio oferta astfel incat, nici in prezent, obiectivul nu a fost realizat ", se arata in raportul Curtii de Conturi.

Curtea de Conturi a mai constatat si faptul ca Metrorex nu a facut investitii privind protectia civila

"Unul dintre scopurile activitatii Metrorex, conform prevederilor din HG nr.482/1999 de infiintare, este si acela al satisfacerii interesului strategic de protectie civila - art.1 (3); art.4(1), drept pentru care: primeste de la bugetul de stat transferuri care sa acopere diferentele dintre veniturile proprii din activitatea de transport de calatori si cheltuielile totale, inclusiv cele determinate de exploatarea, intretinerea si repararea obiectivelor de protectie civila", se arata in raport.

"Diferenta dintre prevederea legala si realitatea de fapt este nu numai semnificativa, dar si ingrijoratoare in sensul ca, in realitate, nu a fost acordata atentia necesara nici din partea managementului Metrorex si nici din partea factorului guvernamental, astfel incat nu au fost aprobate resurse le de finantare necesare si suficiente nici pentru exploatarea, intretinerea si repararea obiectivelor de protectie civila si nici pentru investitii aferente. Prevederea privind nominalizarea distincta in BVC a sumelor pentru exploatarea, intretinerea, repararea si investitiile privind obiectivele de protectie civila a ramas doar la nivel de reglementare.

La dotarile pentru protectie civila cuprinse in documentatiile proiectelor realizate dupa anul 1989, se constata ca, in unele cazuri, chiar cuprinse in proiect, amenajarile si dotarile nu s-au realizat sau s-a ales

o varianta de amanare prin programarea realizariilor ca proiecte distincte si in perioade ulterioare punerii in functiune a tronsoanelor respective - ceea ce face ca realizarea lor sa fie greoaie si cu costuri

majorate si, in acelasi timp, amenajarile respective sa nu fie disponibile pentru populatie in cazurile specifice protectiei civil", se arata in raport.

"In acelasi timp, o situatie aparte care ridica semne de intrebare o reprezenta amenajarile si dotarile pentru aparare civila, realizate incepand cu anul 1979 si pana in prezent, care nu au fost preluate

in totalitate ca mijloace fixe, se regasesc valoric in investitii in curs si nu sunt preluate cantitativ si valoricin gestiunea de mijloace fixe puse in functiune (porti speciale de aparare civila amplasate pe vestibule si pe tuneluri (peron) in vederea inchiderii etanse in caz de evenimente, prize de aer si grupuri electrogene s.a. Au fost preluate 32 de porti AC pe vestibule, 23 de porti AC pe tunel (peron), 26 prize de aer din centralele de ventilatie generala si 5 grupuri electrogene nu au fost preluate 42 de porti AC pe vestibule, 89 de porti AC pe tunel (peron), 26 prize de aer din centralele de ventilatie generala si 23 grupuri electrogene", se mai arata in raportul Curtii de Conturi.