Construirea unui subpasaj rutier usor prin Piata Victoriei (Operei) din Timisoara, asemanator celui parizian de pe Champs Elysees, a nascut controverse in urma careia s-a decis organizarea unei dezbateri publice, saptamana viitoare., informeaza Agerpres.

Opera din TimişoaraFoto: USER UPLOADED

Adversarii ideii inaintate de edilul Nicolae Robu contesta proiectul, sustinand ca va fi pusa in pericol zona istorica, dar propun solutii care ar readuce Piata centrala a orasului la nivelul anilor '60, cand pe acolo circulau tramvaie si masini.

Robu considera ca proiectul "este comentat de multi, fara a se cunoaste cum este el gandit".

"Acum se merge pe urmatoarea solutie: in subpasaj se intra de pe bulevardul Republicii (intersectia cu strada Paris) si toata zona istorica ramane intacta, exact asa cum este ea la ora actuala. Drept urmare, nu vad ce afectare i s-ar aduce patrimoniului nostru, care este exceptional in acea zona. Iesirea din pasaj se va face dupa magazinul Modex, pe bulevardul I.C. Bratianu, unde va fi amenajata parcarea subterana cu 700 de locuri, din nou, fara afectarea spatiilor verzi din zona. Adancimea pasajului propriu-zis este de 2,80 m", a declarat primarul Nicolae Robu marti, intr-o conferinta de presa.

El a mai subliniat faptul ca potrivit proiectului, in fata Operei nu se mai sapa, pentru ca se merge pe o interventie destul de sumara de consolidare a actualului subpasaj.

"S-au facut studii si expertize, pasajul este foarte bine proiectat si realizat, intrucat nu necesita mari interventii pentru a fi transformat in subpasaj auto. Suntem in faza de studiu de fezabilitate (SF); expertii consultanti, inainte de a da drumul la acest SF, au spus ca se poate face foarte usor un subpasaj acolo", a afirmat primarul.

Potrivit edilului, in urma cu doi ani era prevazut sa se intre prin subpasaj in Piata Victoriei si de pe strada Sf. Ioan, venind dinspre Piata Marasti, iar "lucrurile s-ar fi complicat si ar fi fost afectat inclusiv aspectul acelei zone".

Nicolae Robu a mai punctat faptul ca alternativa celor care acum critica acest proiect "propune ca masinile sa treaca exact prin Piata Victoriei, pe la Fantana cu Pesti, practic, sa rupa piata in doua si sunt si idei potrivit carora chiar prin fata Operei sa se circule la suprafata".

"Cata vreme sunt eu primar, nu se atinge nimeni de Piata Victoriei, pentru ca este o emblema a Timisoarei la care nu se va atenta, indiferent de ideile unor specialisti care vor sa o afecteze. Cred ca proiectul care a existat pentru Piata Victoriei, atunci cand liniile de tramvai au fost scoase de acolo, a fost un lucru bun. Trebuie sa stim ce dezbatem si ce criticam", a aratat Robu.

Pana la finele anilor '70, in spatiul dintre Opera si Catedrala Mitropolitana circulau si masini si tramvaie, dupa care s-a realizat pasajul subteran pietonal care s-a dorit a face legatura intre Opera si Catedrala, dar s-a renuntat la idee, ramanand un spatiu doar in fata Teatrului National. Tot inainte de Revolutie, s-a renuntat complet la transportul public pe acolo, ramanand o zona pietonala.

Pentru fluidizarea traficului, realizarea acestui subpasaj ar inchide Inelul I de circulatie urbana.