Primaria Capitalei, prin Administratia Strazilor, a terminat amenajarea pistei de biciclete de pe Calea Victoriei, aceasta urmand sa fie deschisa oficial la 22 aprilie 2015, desi se poate circula deja pe ea. Intre str. Dem Dobrescu si str. CA Rosetti, pista este intrerupta, nefiind trasat niciun marcaj nici pe trotuar nici pe strada. Pe langa amenajarea pistei de biciclete, municipalitatea a largit si trotuarele si a ingustat carosabilul de la patru la doua benzi pe sens, iar pe margine au fost plantati arbori. Acesta este primul proiect din Bucuresti in care municipalitatea taie din spatiul destinat masinilor pentru a oferi mai mult loc pietonilor si biciclistilor.

Calea Victoriei Foto: Hotnews

Pista se intinde pe traseul cuprins intre Bulevardul Regina Elisabeta si Piata Victoriei si are cate o banda pentru fiecare sens. In intersectiile in care este permis virajul catre stanga au fost realizate benzi suplimentare. Municipalitatea a terminat toamna trecuta o mare parte dintre lucrarile la pista de biciclete, ramanad neterminat tronsonul din Piata Revolutiei. Biciclistii au folosit chiar si asa pe timpul iernii si in primavara bucatile pe care se putea circula. Tronsonul din Piata Revolutiei a fost finalizat in aceasta primavara.

Organizatia pentru Promovarea Transportului Alernativ in Romania (OPTAR) a facut o analiza a pistei pentru biciclete de pe Calea Victoriei in raportul anul si a consemnat urmatoarele aspecte:

- blocurile de granit din apropierea pistei sunt un pericol pentru biciclisti si pietoni. Urmarile unor accidente usoare pot fi agravate in cazul in care biciclistii cad peste blocurile de granit care delimiteaza trotuarul.

- pe tronsoanele de pista unde nu exista bolarzi intre sensurile de circulatie, latimea utilizabila a pistei este de 236 cm, cumulat pentru ambele sensuri de circulatie. Manevra de depasire intre biciclisti se poate face in siguranta.

- pe tronsoanele de pista unde exista bolarzi pe mijlocul pistei, latimea utilizabila a unui sens de circulatie este de 77.5 cm. Pe aceste tronsoane si in apropierea acestora, manevra de depasire pune in pericol biciclistii.

- cel mai important avantaj al pistei pentru biciclete de pe Calea Victoriei este cel dat de deschiderea contrasensului pentru biciclete. Este primul proiect pus in aplicare in Bucuresti care ofera aceasta facilitate. Aceasta practica este folosita in mod uzual in orasele unde se aplica masuri de incurajare a mersului cu bicicleta.

- elimitarea unor zone de acumulare pentru biciclisti, in fata masinilor oprite la semafor, o intalnim pentru prima data in Bucuresti. Aceasta este o masura de crestere a sigurantei rutiere prin faptul ca biciclistilor li se asigura vizibilitate maxima, in unghiul maxim de vizibilitate al autovehiculelor. Distanta dintre aceste zone si linia de oprire a autovehiculelor este insuficienta pentru a asigura o buna vizibilitate asupra biciclistilor din cabinele inalte ale autovehiculelor (autocamioane, vechile autocare etc).

- lucrarile de pe Calea Victoriei nu au prevazut un sistem de scurgere a apelor pluviale de pe trotuare, pista si benzile auto. S-a folosit vechiul sistem de canalizare, situat acum pe pista pentru biciclete. Apa pluviala acumulata pe benzile auto si trotuare este directionata spre scurgerile existente. Astfel, pista este folosita ca un canal de acumulare a apei pluviale inainte de a fi directionata spre gurile de canal.

Pista de pe Calea Victoriei nu asigura legatura cu alte piste. Deasemenea, nu asigura revenirea fluenta in trafic, pe partea carosabila, a biciclistului.

- la capatul de la Piata Victoriei, pista nu are prevazuta o zona de acumulare pentru biciclisti. In acest moment, timpii de semaforizare de traversare pentru biciclisti este identic cu cel al pietonilor. Deoarece fluxurile se intersecteaza, se creaza un conflict permanent intre pietonii si biciclistii care trebuie sa traverseze strada.

- durata foarte mare de asteptare la semafor determina multi pietoni si biciclisti sa nu respecte semnificatia semaforului.

- pista de pe Calea Victoriei a fost proiectata de la Piata Victoriei pana la intersectia cu Bulevardul Regina. Astfel, avantajul dat de realizarea contrasensului deschis bicicletei este redus in foarte mare masura deoarece Calea Victoriei continua cu sens unic.

O alta nemultumire a biciclistilor, exprimata pe site-urile de socializare si pe forumuri, este ca pista de biciclete de pe Calea Victorie nu se continua drept in Piata Revolutiei, ci merge prin spatele parcarii de la restaurantul Cina si prin spatele statuii lui Carol I de la BCU, apoi revine pe Calea Victoriei. In plus, intre str. Dem Dobrescu si str. CA Rosetti, pista este intrerupa, nefiind trasat niciun marcaj nici pe trotuar nici pe strada.

Lucrarile de largire a trotuarelor de pe Calea Victoriei si amenajarea unei piste pentru biciclete au inceput in primavara anului 2014, fiind realizate de Administratia Strazilor Bucuresti, institutie care tine de Primaria Capitalei si trebuiau finalizate pana pe 1 octombrie 2014. Teremenul nu a putut fi respectat intrucat constructorul, Tehnologica Radion, a intrat in insolventa. Lucrarile de reamenjare a Caii Victoriei costa 8,7 milioane de lei, au anuntat la inceputul proiectului reprezentantii municipalitatii. Costurile estimate pentru pista de biciclete (marcaje rutiere, stalpisori de delimitare pista biciclete in intersectiile cu strazi laterale si indicatoarele aferente) sunt de 165.000 lei.

FOTOGALERIE Cum arata Calea Victoriei dupa modernizare