Primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, a prezentat duminica situatia marilor proiecte de infrastructura care sunt in lucru in Bucuresti. Edilul a spus ca lucrarile de modernizare a soselelor Pantelimon si Iancului au fost realizate in proportie de 44%, iar pasajul suprateran de la Mihai Bravu, peste Dambovita, va fi gata pana la sfarsitul anului. La pasajul rutier suprateran de la Ciurel, parte a drumului expres catre autostrada A1, municipalitatea a executat doar 4% din lucrare desi santierul a fost deschis inca din 2010.

Pasajul Ciurel. JPGFoto: Hotnews

Pasajul Mihai Bravu

Despre pasajul rutier suprateran de la Mihai Bravu, unde primul dintre cele doua poduri a fost inaugurat in urma cu cateva saptamani, Oprescu spune ca se lucreaza in ritm alert si lucrarile la al doilea pod se vor finaliza pana la sfarsitul acestui an.

"Se lucreaza in ritm alert la pasajul Mihai Bravu. Pe 1 iunie am deschis circulatiei primul pod al pasajului, pe sensul Big Berceni-Vacaresti, spre Mihai Bravu. Avem speranta ca spre sfarsitul acestui an, si cel de-al doilea pod va fi finalizat, avand in vedere ca lucram pe perioada de vara. In acest moment, toti stalpii de sustinere au fost ridicati, au fost montate 16 grinzi (8 grinzi pe deschiderea dinspre Mihai Bravu si 8 pe deschiderea dinspre Vacaresti) si suntem in curs de finalizare cu relocarea retelelor edilitare. De asemenea, rampa de urcare pe cel de-al doilea pod, pe sensul Mihai Bravu, este aproape finalizata", a explicat Oprescu.

Pasajul de la Piata Presei

Edilul spune ca si la pasajul subteran de la Piata Presei se lucreaza de zor, in special la devierea retelelor de utilitati.

"Au fost demarate lucrarile de deviere a retelelor, de largiri de strada si realizarea peretilor mulati ai pasajului. Lucrarile continua pe etape, astfel incat sa se mentina fluenta traficului", a declarat Oprescu.

In ciuda criticilor primite din partea Ordinului Arhitectilor Bucuresti si a societatii civile, care sustin ca acest pasaj va distruge aspectul bd-ului Kiseleff, unul dintre cele mai frumoase din Bucuresti, edilul sustine ca acest lucru nu se va intampla.

"Impactul din punct de vedere vizual al imaginii actuale a zonei va fi minim, traseul pasajului fiind in afara amprizei actuale (pe partea de vest), cu exceptia racordarilor la calea majora de circulatie. Din aceste motive, copacii de aliniament existenti pe latura de vest (Soseaua Bucuresti-Ploiesti) vor fi foarte putin afectati. Proiectul urmareste pastrarea imaginii de spatiu urban inverzit, in acest sens urmand a se lua masuri de transplantare precum si de plantare in compensatie. Asa cum stiti, pasajul este amplasat la intersectia a patru artere cu trafic ridicat, sos Bucuresti-Ploiesti, sos. Kisselef, bd Marasti, bd Poligrafiei. Aceasta intersectie este traversata de volume mari de trafic (aprox. 12.000 vehicule pe ora) si inregistreaza o circulatie greoaie, cu numeroase ambuteiaje", a explicat Oprescu.

Pasajul subteran de la Piata Presei Libere se va realiza pe un singur sens (cel de intrare in Bucuresti, de pe Soseaua Bucuresti-Ploiesti), avand doua iesiri: una pe bulevardul Kiseleff si una pe bulevardul Marasti. Lungimea acestuia va fi de circa 700 de metri, iar costul de realizare se ridica la circa 60 milioane lei. Termenul de finalizare al lucrarii este de 9 luni de la data inceperii.

Reabilitare bd Liviu Rebreanu

Tronsonul 1, intre Camil Ressu - Nicolae Grigorescu, cate doua benzi pe sens, a fost deja finalizat, iar acum se lucreaza la cel de-al doilea tronson, intre Nicolae Grigorescu si 1 Decembrie, urmand sa fie largit la doua benzi pe sens.

"Lucrarile sunt executate in proportie de 15 %. S-a demontat vechea linie de tramvai si s-a realizat sapatura acesteia intre Nicolae Grigorescu-Str. Barajul Dunarii. S-a aprobat demararea procedurii de expropriere intre str. Barajul Dunarii si 1 Decembrie. Dupa finalizarea procedurilor de expropriere vor incepe lucrarile si pe acest tronson. Lucrarile presupun: modernizarea liniei de tramvai, aceasta fiind in-ierbata, inlocuirea retelei de termoficare, se vor amenaja piste de biciclisti, se vor reface trotuarele si spatiile verzi, se vor amenaja noi locuri de parcare, se va amenaja o parcare de tip park and ride cu o capacitate de 200 de locuri. Aceasta va fi amenajata in zona capatului liniilor de autobuz si troleibuz intre intersectia cu str. Cozia, si intersectia cu bulevardul 1 Decembrie", a explicat primarul Capitalei.

Valoarea investitiei pentru cele doua tronsoane se ridica la circa 62 milioane lei.

Reabilitare Sos. Pantelimon - Sos Iancului

Potrivit primarului general, pe Sos. Iancului si Sos. Pantelimon, lucrarile de modernizare au fost realizate in proportie de 44%.

"Pe Iancului, partea carosabila va avea cate doua benzi de circulatie pe sens. Zona centrala, cu o latime de 7 m, va fi destinata transportului public (tramvai si autobuz), fiind denivelata fata de restul carosabilului. Vor fi amenajate 2 parcaje supraetajate, amplasate pe partea stanga, in spatele frontului de blocuri, acestea avand o capacitate de circa 300 de locuri. Pe Soseaua Pantelimon se construieste o zona centrala, inierbata, destinata transportului public cu tramvaiul, delimitata de restul carosabilului. Zonele laterale, destinate circulatiei pasive, vor cuprinde: zona verde (1-2m), piste pentru biciclisti, spatii de parcare in lung sau in spic. Trotuarele vor fi de minim 2 m, iar carosabilul va avea trei benzi pe sens. Mai mult, va fi realizat un terminal multimodal in zona intersectiei Sos. Pantelimon-Sos Vergului care va cuprinde o parcare de tip park and ride cu aproximativ 450 de locuri de parcare. Acesta va fi in legatura directa cu viitoarea statie de metrou Granitul", a explicat Oprescu.

Lucrarile la cele doua bulevarde au inceput anul trecut si costa circa 250 milioane lei. Din nefericire, pentru realizarea lor, municipalitatea a sacrificat peste 200 de tei aflati pe marginea drumului, in prezent zona fiind transformata intr-un desert.

Strapungerea Bd. Nicolae Grigorescu-Splai Dudescu

In ceea ce priveste acest proiect, a fost finalizata si data in circulatie portiunea de drum intre Camil Ressu si Str. Prevederii.

"Intre Str. Prevederii si pana la Raul Dambovita, lucrarile la drum sunt, de asemenea, in curs de finalizare, pe sensul de mers catre raul Dambovita. Urmeaza punerea in circulatie a acestui segment de drum dupa finalizarea sistematizarii circulatiei. Peste Raul Dambovita, lucrarile la pod si la drum sunt executate in proportie de 30 %. In acest moment, se lucreaza la rampe, fundatiile pilelor podurilor si pasajului si se executa lucrari de dren (exces de umiditate). Va reamintesc ca aceasta artera este parte a inelului median al Municipiului Bucuresti si se desfasoara intre bulevardul Camil Ressu si Splaiul Independentei. Va asigura descarcarea traficului de pe artera Vitan - Barzesti, si, odata cu finalizarea A3, va asigura dirijarea traficului catre zona de sud a orasului", a explicat Oprescu.

Edilul spune ca aceasta lucrare a fost incetinita de fostul Consiliu General al Municipiului Bucuresti care a taiat fondurile prevazute pentru acest proiect.

Valoarea proiectului este de circa 75 milioane lei. In etapa a II a, (in baza unui alt contract), in conformitate cu Planul Urbanistic General al Municipiului Bucuresti, aceasta artera va fi continuata pana in zona intersectiei Sos. Oltenitei ¬ Soseaua Vitan Barzesti.

Penetratia Splaiul Independentei - Ciurel - autostrada Bucuresti-Pitesti

Sorin Oprescu a declarat ca in prezent se lucreaza la pasajul suprateran de la Ciurel, fiind executata 4% din lucrare. Podul va avea o lungime de 235,2 m si o latime totala de 13,9 m (3 benzi de circulatie rutiera).

Acesta este unul dintre cele mai intarziate proiecte ale municipalitatii, lucrarile incepand in 2010.

"In acest moment se lucreaza la pilonii si pilele podului hobanat. Executat fizic 4 %. De retinut ca, si la aceasta lucrare, Consiliul General din vechea legislatura a taiat fondurile alocate proiectului, autorizatia de construire a fost atacata in instanta si, de asemenea au fost necesare modificari ale proiectului intial (care fusese elaborat in 2007) intrucat, realitatea de pe hartie nu coincidea cu cea din teren", a declarat Oprescu.

Tribunalul Bucuresti a hotarat, in noiembrie 2013, anularea definitiva a autorizatiei de construire eliberata de Primaria Capitalei, in 2010, pentru construirea pasajului suprateran de la Ciurel, proiect ce face parte din drumul expres spre autostrada Bucuresti-Pitesti. Actul administrativ a fost anulat in instanta de un cetatean din zona, Danes Mihai, afectat de lucrare. Proprietarul sustine ca municipalitatea i-a luat 60 de mp din curte fara sa-l exproprieze, iar pilonul pasajului se afla la 3 m distanta de balconul sau. Prima decizie a instantei in acest sens a fost in luna iulie 2012.

Reamintim ca Primaria Capitalei a emis in luna august 2013 o noua autorizatie de construire pentru acest pasaj, desi procesul pentru anularea primei autorizatii se afla inca pe rol. Cetatenii din zona considera acest act o sfidare.

Noua autorizatie a fost emisa desi Planul Urbanistic Zonal care stabileste traseul drumului a fost suspendat in instanta, in februarie 2013, tot de un grup de cetateni din zona.

Cu toate acestea, Oprescu sustine in continuare ca Penetratia Splaiul Independentei - autostrada Bucuresti-Pitesti este o lucrare de infrastructura absolut necesara, aceasta fiind o alternativa la bulevardul Iuliu Maniu.

Valoarea proiectului se ridica la circa 1,1 miliarde lei, dintre care 561 milioane lei doar exproprierile.

Proiectul presupune construirea unui drum cu cate trei benzi pe sens intre zona Ciurel si autostrada A1, o alternativa la bd. Iuliu Maniu.

Pasajul subteran de la Piata Sudului

Acest proiect este realizat cu fonduri europene prin Programul Operational Regional 2007-2013. Proiectul pentru executia lucrarilor a fost semnat pe 8 mai 2014, iar in momentul de fata primaria obtine avizele necesare pentru devierea circulatiei in vederea inceperii lucrarilor.

Durata totala a contractului de finantare a proiectului este de 26 de luni, iar durata de executie a lucrarilor este de 18 luni de la data emiterii ordinului de incepere a lucrarilor.

Lucrarea presupune:

- Realizarea unui pasaj subteran pe directia Calea Vacaresti - Str. Nitu Vasile, cu o lungime totala de 356 m;

- Realizarea a patru pasaje pietonale in intersectie, pe directia Str. Nitu Vasile-Calea Vacaresti, de o parte si da alta a pasajului rutier si catre statiile de tramvai;

- Realizarea legaturii pietonale prin pasaj subteran intre statia de metrou Piata Sudului si peroanele statiei de tramvai aflate pe Sos. Oltenitei;

- Lucrari de modernizare a carosabilului si trotuarelor;

- Modernizarea utilitatilor aferente obiectivului de investitii;

- Refacerea liniei de tramvai si amenajari peisagistice.

Valoare totala a proiectului este de 127 milioane lei, din care 94,4 milioane lei fonduri europene nerambursabile.

Reparatii strazi

In paralel cu marile proiecte de infrastructura, municipalitatea desfasoara lucrari de intretinere si reparatii pe 39 de strazi si mari artere, cum ar fi, Baicului, 13 Septembrie, Victoriei, Antiaeriana, Kogalniceanu, Regina Elisabeta, Dorobanti si Nicolae Grigorescu. Cinci dintre cele 39 au fost deja finalizate: Teiul Doamnei, Salaj, Lacul Tei, Alex Serbanescu, Grivitei. "Pe alte 16 de strazi si mari artere urmeaza sa incepem lucrarile de reparatii si aici vorbim de Bulevardul Eroilor, Constantin Noica, Armeneasca, Carol I, Pache Protopopescu. Executam lucrari de reabilitare sistem rutier si lucrari edilitare pe alte 23 de strazi din sectorul 5. Dintre acestea, 7 au fost deja finalizate, 16 se afla in lucru", a declarat Oprescu.

In ceea ce priveste marcajele rutiere, scumpe la vedere in Bucuresti, in ultimii doi ani foarte multe dintre marile bulevarde neavand trasate pe carosabil liniile despartitoare intre benzile de circulatie, Oprescu a anuntat ca municipalitatea urmeaza sa se execute astfel de lucrari pe 145 de strazi.

"Dintre acestea s-au executat deja marcaje rutiere pe 7, cum ar fi de ex, Witing, Pache Protopopescu, Carol I, alte 6 se afla deja in lucru, mai avem putin si terminam de marcat Calea Dorobantilor, Turnu Magurele, Ramuri Tei, Grigore Moisil, Vidin. Restul de 132 de strazi se afla in faza de proiectare", a explicat Oprescu.