Un proiect al descentralizarii pregatit de vicepremierul Liviu Dragnea care ar urma sa fie adoptat prin OUG modifica nu mai putin de 21 de acte normative, precizand atributiile care vor fi cedate de ministere si alte institutii catre consiliile judetene si primarii, scrie Mediafax.

UPDATE 1 Intrebat ce stie despre aceasta propunere legislativa, Victor Ponta a raspuns ca "la guvern nu a venit un asemenea proiect"

"Discutati cu dl Dragnea, el va discuta cu reprezentantii autoritatilor locale, dupa vine in USL, dupa in Guvern si dupa in Parlament. Deci mai e foarte mult timp", a adaugat primul ministru.

UPDATE Presedintele Camerei Deputatilor, Valeriu Zgonea, a precizat luni ca acest proiect urmeaza sa fie discutat in Parlament: "Este un proiect care va fi discutat in Parlament, este un proiect pentru Romania, pentru transferul unor puteri la nivelul administraţiei locale. Sunt convins ca anumite linii de politici publice vor fi mult mai usor de facut pe regiuni decat la nivel national. La nivel national sa ramana un guvernator care sa gandeasca politici publice mari pentru Romania, pe 10 ani, pe 20 de ani, stabilirea de strategii pe domeniu. Eu cred ca presedintii de CJ , un consiliu regional si un guvernator, un presedinte al unei regiuni stiu mai mult despre ceea ce vor oamenii si stiu mai bine decat noi cum sa aplice rezultatele pozitive din ultimii 20 de ani".

Conform "Gandul", de la ministerul lui Liviu Dragnea a plecat in teritoriu pe 24 septembrie o circulara privind propunerea legislativa intitulata "Ordonanta de Urgenta a Guvernului privind stabilirea unor masuri de descentralizare a unor competente exercitate de ministere si celelalte organe de specialiate ale administratiei publice centrale". Daca proiectul regionalizarii nu a avansat, sefii din teritoriu au discutat insistent cu vicepremierul Dragnea in ultimele luni despre realizarea descentralizarii. Termenul limita pana la care cei din teritoriu trebuie sa vina cu amendamente este 1 octombrie 2013, ora 12.00.

Intentia ca procesul descentralizarii se doreste a fi realizat imediat, incepand cu 1 ianuarie 2014, se regaseste chiar in preambulul proiectului de OUG, unde se vorbeste despre necesitatea demararii procesului de elaborare a legii bugetului de stat pentru anul 2014 si, subsecvent, a bugetelor locale ale unitatilor administrativ-teritoriale, cu respectarea calendarului bugetar prevazut de Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare si de Legea nr. 273/2006 privind finantele publice.

Cele mai importante modificari:

1. in subordinea primariilor din orase/municipii vor functiona servicii rutiere si de ordine publica ai caror directori vor fi numiti de primari.

2. in subordinea consiliilor judetene vor fi transferate o serie de servicii deconcentrate de la ministere si agentii, conduse de persoane numite de presedintele CJ. Astfel vor fi reorganizate in subordinea CJ oficiile judetene de agricultura, directiile judetene pentru cultura si patrimoniu, unitatile teritoriale de promovare turistica, directiile judetene de sport si tineret, centrele judetene de resurse si asistenta educationala, casele corpului didactic, agentiile judetene de ocupare a fortei de munca, agentia de plati si inspectie sociala, agentiile judetene pentru protectia mediului, directiile judetene de pescuit si acvacultura si directiile de sanatate publica.

3. METROREX trece din subordinea Ministerului Transporturilor in cea a Consiliului General al Municipiului Bucuresti. Tot in subordinea CGMB trece si Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti.

4.Porturile de la Dunare trec in subordinea Consiliilor Judetene in raza carora se afla.

5. Plajele cu destinatie turistica vor fi administrate de consiliile locale.

NOILE COMPETENTE ALE SEFILOR LOCALI

Pe langa competentele actuale, in documentul realizat de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei se adauga o serie de noi institutii care vor intra in subordinea sefilor din teritoriu.

Astfel, in competentele autoritatilor publice locale intra:

  • - serviciile de ordine si siguranta publica si circulatia pe drumurile publice
  • - serviciile de sanatate publica la nivel judetean
  • - administrarea plajelor turistice maritime si fluviale, ale raurilor, paraurilor si ale lacurilor de acumulare
  • - administrarea sistemelor de gospodarire a apelor
  • - protectia mediului, pescuit si acvacultura
  • - dezvoltare rurala;
  • - ocuparea fortei de munca la nivel local
  • - administrarea unitatilor sportive si de tineret, a taberelor scolare, centrelor de agrement, caselor de cultura ale studentilor, precum si a cluburilor sportive de la nivel local;
  • - dezvoltare si promovare turistica;
  • - organizeaza si desfasoara activitati educative extrascolare/de tip nonformal prin cluburile copiilor;
  • - protejarea patrimoniului cultural de pe teritoriul judetului
  • - administrarea porturilor de fluviale interes judetean
  • - implementarea programelor judetene in domeniul tineretului si sportului

DESCENTRALIZAREA POLITIEI

Descentralizarea competentelor politiei este prevazuta in proiectul de OUG, urmand a se completa atributiile politiei locale, dar si atributiile Politiei Romane. Potrivit documentului citat se va modifica OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice si se va propune ca "aplicarea si executarea controlului privind respectarea normelor referitoare la circulatia pe drumurile publice sa se realizeze de catre autoritatile administratiei publice locale prin servicii rutiere organizate in subordinea acestora".

Noile servicii rutiere se vor afla in subordinea autoritatilor administratiei publice locale, primarii, cu avizul Inspectoratului de politie judetean, urmand sa numeasca directorii executivi ai acestor noi Servicii Rutiere. Competentele acestor directori vor fi aprobate de consiliile locale, cu avizul Inspectoratului de politie judetean.

Pentru descentralizarea politiei, categoriile de personal al politiei locale se vor completa cu functionari publici, civili, cu statut special, care vor ocupa functii specific de politist conform Statutului politistului.

Cum se modifica legea privind organizarea si functionarea Politiei Romane

"In interiorul localitatilor urbane aplicarea masurilor de mentinere a ordinii si linistii publice, a sigurantei cetateanului, de prevenire si combatere a fenomenului infractional si de identificare si contracarare a actiunilor elementelor care atenteaza la viata, libertatea, sanatatea si integritatea persoanelor, a proprietatii private si publice, precum si a altor interese legitime ale comunitatii se realizeaza de catre autoritatile administratiei publice locale prin servicii de ordine publica organizate in subordinea acestora", se arata in proiectul de OUG.

Toate cheltuielile privind organizarea si functionarea serviciilor de ordine publica, aflate in subordinea autoritatilor administratiei publice locale, se asigura din bugetele locale/Bucuresti, cu avizul Inspectoratelor de politie judetene, in conditiile legii.

De asemenea, bunurile mobile si imobile aflate in domeniul public al statului si in administrarea Inspectoratelor judetene de Politie, folosite de compartimentele/serviciile de ordine publica, reorganizate ca Servicii de ordine publica trec in domeniul public al unitatii administrativ-teritoriale pe a carei raza functioneaza si in administrarea consiliilor locale, cu pastrarea destinatiei, conform prevederilor legale.

Si directorii executivi ai acestor servicii de ordine publica vor fi numiti de primar, cu avizul Inspectoratelor de politie judetene, in conditiile legii.

Pentru ca toate acestea sa devina realitate, vor trebui modificate Legea 155/2010 privind politia locala, Legea 218/2002 privind Politia Romana si OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.

"Suplimentarea numarului de personal din cadrul Serviciului rutier si Serviciul de ordine publica din cadrul politiei locale se poate realiza prin transfer de la Ministerul Afacerilor Interne sau prin repartizarea de la institutiile de invatamant din subordinea Ministerului Afacerilor Interne", se arata in documentul realizat de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice.

Ce pleaca de la Ministerul Sanatatii

Directiile de sanatate publica judetene si cea a municipiului Bucuresti, unitatile finantate integral din venituri proprii si din contractele incheiate prin sistemul de asigurari sociale de sanatate, centrele de diagnostic si tratament, centrele medicale si ambulatoriile de specialitate din subordinea Directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, centrele judetene de aparatura medicala, centrele judetene de transfuzii sanguine si laboratoarele de referinte medicale vor trece in autoritatea administratiei publice locale - Consiliul Judetean/ CGMB.

Directorii coordonatori si adjunctii acestora vor fi numiti de presedintele Consiliului Judetean, respectiv de primarul municipiului Bucuresti, in urma evaluarii cunostintelor si abilitatilor manageriale.

Autorizarea desfasurarii activitatii de catre dentisti poate fi delegata directiilor de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.

De asemenea, autoritatile locale vor avea un cuvant de spus si in desemnarea unor membri in Consiliul de Administratie al CNAS. Va creste si numarul reprezentantilor nominalizati de Consiliul Judetean in CA al caselor de asigurari de sanatate judetene.

Pentru a se asigura sursa de finantare corespunzatoare in domeniul sanatatii se prevede ca "veniturile proprii ale Ministerului Sanatatii constituite potrivit art. 361 se transfera, in cuantum de 70%, bugetelor judetelor, potrivit unei formule de repartizare aprobate prin ordin al ministrului sanatatii, elaborat impreuna cu structurile asociative ale autoritatilor administratiei publice locale".

Ministerul Transporturilor renunta la metrou si porturile de la Dunare

Descentralizarea va implica si faptul ca societatea comerciala de Transport Metroul Bucuresti "Metrorex" va trece de la Ministerul Transporturilor la Consiliul General al Municipiului Bucuresti. Tot la CGMB va trece si Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti.

"Investitiile pentru realizarea proiectelor de modernizare si dezvoltare a infrastructurii si materialului rulant se finanteaza de la bugetul local al municipiului Bucuresti, bugetul de stat, precum si din credite interne si externe. Aceleasi prevederi se aplica si pentru obiectivele de protectie civila, sumele alocate fiind nominalizate distinct in bugetul de venituri si cheltuieli al Metrorex", se arata in documentul propus spre consultare.

In termen de 15 de zile de la data intrarii in vigoare a actului normativ de reorganizare a Societatii Comerciale de Transport cu Metroul "Metrorex" - S.A., Ministerul Transporturilor si Consiliul General al Municipiului Bucuresti incheie protocoalele pentru predarea-preluarea activelor si pasivelor Metrorex, se arata in documentul transmis de Dragnea in teritoriu.

In privinta porturilor, competentele in administrare exercitate de Compania Nationala "Administratia Porturilor Dunarii Fluviale" S.A. - Giurgiu vor trece la consiliile judetene Caras Severin, Mehedinti, Dolj, Olt, Giurgiu, Calarasi, Constanta.

In cazul Companiei Nationale "Administratia Porturilor Dunarii Maritime" S.A. - Galati competentele in administrate vor fi preluate de consiliile judetene Galati, Tulcea, Constanta, Braila. Astfel:

  • 1. Consiliul judetean Caras Severin va administra porturile Bazias si Moldova Veche;
  • 2. Consiliul judetean Mehedinti va administra porturile Drencova, Svinita, Tisovita, Dubova, Orsova, DrobetaTurnu-Severin si Gruia;
  • 3. Consiliul judetean Dolj va administra porturile Cetate, Calafat, punctul de lucru Rast si portul Bechet;
  • 4. Consiliul judetean Olt va administra portul Corabia;
  • 5. Consiliul judetean Giurgiu va administra portul Giurgiu;
  • 6. Consiliul judetean Calarasi va administra porturile Calarasi si Oltenita, precum si punctul de lucru Chiciu;
  • 7. Consiliul judetean Constanta va administra portul Cernavoda, portul Harsova si punctul de lucru Ostrov Regie;
  • 8. Consiliul Judetean Galati va administra portul Galati;
  • 9. Consiliul Judetean Braila va administra portul Braila;
  • 10. Consiliul Judetean Tulcea va administra porturile Isaccea, Tulcea, Mahmudia, Chilia Veche, Port Smardan, Macin, punctele de lucru Gura Arman si Turcoaia.

Ministerul Mediului cedeaza plajele

Agentia judeteana pentru protectia mediului, respectiv a municipiului Bucuresti, Filiala regionala a Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura vor trece in subordinea Consiliilor Judetene si a CGMB.

Implementarea legislatiei in domeniul protectiei mediului la nivel judetean revine agentiilor judetene pentru protectia mediului aflate in subordinea Consiliilor Judetene, se arata in documentul obtinut de gandul.

"Filialele regionale aflate in subordinea Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura se reorganizeaza ca directii judetene pentru pescuit si acvacultura, servicii publice de interes judetean, in subordinea consiliilor judetene pe a caror raza teritoriala se afla. In judetele in care nu sunt filiale regionale, se infiinteaza directiile judetene pentru pescuit si acvacultura, in subordinea consiliilor judetene, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti", se prevede in documentul guvernamental.

Potrivit propunerii de OUG, "titularul dreptului de administrare a plajelor cu destinatie turistica este consiliul local pe a carui raza teritoriala se afla", acestuia revenindu-i dreptul de administrare a lucrarilor de intretinere si ecologizare a plajelor.

"Lucrarile realizate sunt finantate atat din bugetul propriu, cat si din veniturile obtinute de la utilizatorii plajelor cu destinatie turistica, proportional cu suprafata de plaja utilizata", se propune in proiectul descentralizarii.

"Titularului dreptului de administrare ii revine o cota-parte de 80% din redeventele obtinute din concesionarea plajelor cu destinatie turistica aflate pe teritoriul unitatilor administrativ-teritoriale respective, iar diferenta de 20% se face venit la bugetul de stat, pentru contractele aflate in derulare", se adauga in documentul citat.

Dreptul de administrare a plajelor turistice maritime si fluviale ale raurilor, paraurilor si ale lacurilor de acumulare se transfera de la Administratia Nationala "Apele Romane" catre consiliile locale pe a caror raza administrativ-teritoriala se afla.

Din totalul sumelor percepute din inchirierea si concesionarea bunurilor proprietate publica a statului cu destinatia de balastiera, aflate in administrarea autoritatilor si institutiilor publice centrale, o cota-parte de 25% se face venit la bugetul de stat, iar o cota-parte de 75% se face venit la bugetele locale pe a caror raza administrativ-teritoriala se afla bunurile respective.

Ce competente se transfera de la Ministerul Agriculturiii

In subordinea Consiliilor judetene si a Consiliului general al municipiului Bucuresti se propune infiintarea oficiilor pentru agricultura judetene/a municipiului Bucuresti, prin reorganizarea directiilor pentru agricultura judetene, oficiilor judetene de studii pedologice si agrochimice si a caselor agronomului.

Noile structuri vor prelua din competentele celor care se desfiinteaza, urmand a se stabili patrimonial serviciilor nou infiintate.

Ministerul Culturii cedeaza cinematografele si terenurile aferente

In urma procesului de descentralizare, serviciile publice si organele de specialitate aflate in subordinea/coordonarea/autoritatea Ministerului Culturii se reorganizeaza in subordinea autoritatilor administratiei publice locale. Practic, competentele vor trece la Consiliile Judetene, respectiv CGMB.

De asemenea, toate salile si gradinile de "spectacol cinematografic", in total 133, dar si imobilele, aflate in domeniul privat al statului si in administrarea Regiei Autonome de Distributie a Filmelor, "Romania Film", vor trece, libere de sarcini, in administrarea consiliilor locale comunale, orasenesti, municipale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, dupa caz.

In subordinea Consiliilor Judetene si a CGMB se vor infiinta directiile judetene pentru cultura si patrimoniu.

Aceste Directii Judetene vor avea dreptul, in conditiile legii, de a concesiona, a da in folosinta gratuita institutiilor de utilitate publica sau a inchiria monumentele istorice proprietate publica a statului.

Pe langa Directiile judetene pentru cultura si patrimoniu se vor infiinta comisiile judetene ale monumentelor istorice, ca organisme stiintifice de specialitate, fara personalitate juridica, cu rol consultativ in domeniu protejarii monumentelor istorice.

In proiectul descentralizarii, se prevede ca o cota-parte de 50% din sumele colectate la Fondul Cultural National / Fondul Cinematografic se face venit la bugetele judetelor, cu destinatia finantarii nerambursabile a programelor, proiectelor si actiunilor culturale.

De la bugetul de stat se aloca catre bugetele locale o cota de 70% din sumele incasate din redeventele obtinute din concesionarea monumentelor istorice aflate pe teritoriul unitatilor administrativ-teritoriale respective.

"Angajarea directorilor generali sau, dupa caz, a directorilor asezamintelor culturale si a institutiilor publice care functioneaza in subordinea autoritatilor administratiei publice centrale, precum si a directorilor generali sau, dupa caz, a directorilor asezamintelor culturale care functioneaza in subordinea autoritatilor administratiei publice locale se face pe baza sustinerii unui concurs de proiecte de management, castigatorii urmand sa incheie un contract de management, in conformitate cu prevederile legii", se arata in proiectul descentralizarii.

Ministerul Economiei lasa turismul liderilor locali

De la Ministerul Economiei vor trece in subordinea administratiei publice locale o parte din competentele Autoritatii Nationale pentru Turism, respectiv autorizarea, clasificarea si licentierea in turism si unitatile teritoriale turistice.

Consiliile Judetene vor avea competente noi precum: autorizarea statiunilor balneare, climaterice si balneoclimaterice, emiterea brevetului de turism, atestarea parcurilor turistice, autorizarea a activitatii de agrement nautic, activitati turistice pe plaja, activitati ecoturistice.

Ce pierde Ministerul Tineretului si Sportului

Consiliile Judetene vor prelua de la Ministerului Tineretului si Sportului directiile judetene pentru tineret si sport/municipiul Bucuresti, casele de cultura ale studentilor si infrastructura aferenta, Complexul Cultural Sportiv Studentesc "Tei", bazele sportive de interes judetean, taberele scolare si centrele de agrement de interes judetean, cluburile sportive de interes local, taberele scolare si centrele de agrement de interes local.

"Directiile Judetene pentru Sport si Tineret se reorganizeaza ca servicii publice de interes judetean, in subordinea consiliilor judetene, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti", se arata in setul de masuri de descentralizare in domeniul tineretului si sportului.

Descentralizarea Ministerului Educatiei

Inspectoratul scolar judetean, respectiv Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, Casa corpului didactic, Palatele copiilor/Palatul National al Copiilor, Cluburile copiilor, cluburile sportive scolare vor intra sub autoritatea Consiliilor Judetene sau a celor locale/ Consiliul General al Municipiului Bucuresti.

"Casele corpului didactic, denumite in continuare CCD, se reorganizeaza ca structuri cu personalitate juridica, in subordinea consiliilor judetene, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti si sunt coordonate metodologic de catre inspectoratul scolar. Modul de organizare si functionare a CCD se stabileste prin hotarare a consiliului judetean, in baza regulamentului cadru aprobat prin ordin al ministrului educatiei nationale", se stipuleaza la masurile privind descentralizarea in domeniul invatamantului preuniversitar.

Astfel, directorii caselor corpului didactic urmeaza sa fie numiti de presedintele Consiliului Judeteen sau de primarul municipiului Bucuresti, pe baza de concurs public, reglementat prin metodologie elaborata de Ministerul Educatiei Nationale. Directorii caselor corpului didactic vor incheia un contract de management cu presedintele Consiliului judetean.

Ce pleaca de la Ministerul Muncii

Consiliile judetene vor primi in subordine agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca si agentiile pentru plati si inspectie sociala.

Cum se trimit banii in teritoriu

"Finantarea competentelor/structurilor descentralizate la nivel judetean/local se face de la bugetul de stat, in conformitate cu prevederile art. 6 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale cu modificarile si completarile ulterioare. In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, comunica Ministerului Finantelor Publice sumele aferente competentelor care se descentralizeaza conform prezentei ordonante de urgenta in vederea fundamentarii proiectului bugetului de stat pentru anul 2014. Finantarea platilor aferente beneficiilor de asistenta sociala si sustinerii programelor de servicii sociale se asigura in proportie de 70% din bugetele unitatilor administrativ-teritoriale prin transferuri din bugetul de stat si in proportie de 30% din sume pentru echilibrarea bugetelor locale", se arata in dispozitiile finale si tranzitorii ale documentului obtinut de "Gandul".