Primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, vrea sa construiasca in urmatorii 4 ani: 8 pasaje rutiere (subterane sau supraterane), 1 pasaj pietonal subteran, 8 bulevarde noi, sa largeasca si sa modernizeze alte 4 artere de circulatie din oras si sa cladeasca 3 mari sali de spectacole si sport. Promisiunea a fost facuta in cadrul prezentarii raportului sau de activitate, vineri. Pentru aceste proiecte, edilul a declarat ca ar fi nevoie de circa 13 miliarde de euro. Promisiunile primarului Oprescu se bat insa cap in cap cu bugetul Primariei Capitalei. In 2013, bugetul dedicat "Transporturilor", unde intra majoritatea acestor pasaje si strazi, este de circa 330 milioane de lei, jumatate din aceasta suma fiind dedicata platii lucrarilor deja incepute sau celor finalizate si neplatite. Restul de jumatate revine lucrarilor de infrastructura noi.

  • Surse potentiale pentru realizarea acestor proiecte sunt: venituri proprii, fonduri europene, imprumuturi rambursabile si parteneriate public-private. Vezi in articol care este potentialul real al fiecareia dintre cele patru surse de finantare

Pasajul de pe Soseaua Mihai Bravu

In plus, bugetul municipalitatii in 2013 este de circa 3,7 miliarde lei (850 milioane euro). Din aceasta suma, investitiile reprezinta 1-2 miliarde lei, dintre care doar 370 milioane ajung la marile proiecte de infrastructura. In urmatorii doi ani, potrivit previziunilor de pe site-ul Primariei Capitalei, bugetul va fi cam la fel. Cele 13 miliarde de euro de care ar avea nevoie Oprescu sa construiasca tot ce si-a propus ar reprezenta bugetul integral al Primariei pe urmatorii 15 ani. Asta daca toti banii ar merge la investitii, ceea este imposibil. Din bugetul municipalitatii cam o treime se duce pentru functionarea Primariei, o treime pentru subventiile RADET si RATB si o treime pentru investitii. La randul sau, din bugetul de investitii doar o treime se duce pentru transporturi, restul fiind impartit intre celelalte directii ale Primariei.

Pe langa veniturile incasate la bugetul local, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat anul trecut accesarea unui imprumut de 800 milioane de euro. Din acesti bani, 500 milioane de euro merg pentru plata eurobondurilor emise de primarul Adriean Videanu si care au data scadenta in 2015. Restul de 300 milioane de euro vor merge la marile proiecte de infrastructura dupa cum urmeaza:

Proiecte de infrastructura care se afla in lucru:

- modernizare Piata Eroii Revolutiei si construirea unui pasaj pietonal;

- Strapungerea Bd. Nicolae Grigorescu - Splaiul Dudescu;

- Diametrala Buzesti-Berzei-Uranus

- Penetratia Splaiul Independentei - Ciurel - Autostrada Bucuresti - Pitesti

- Pasajul suprateran Mihai Bravu - Splaiul Unirii

- reabilitarea Bd. Liviu Rebreanu

- reabilitarea Sos. Iancului si Pantelimon

Lucrari de infrastructura noi:

- o sala polivalenta

- construire gradinite

- construire sase sali de sport cu bazine de inot

- reabilitare patinoar "Lia Manoliu"

- reabilitare bazine olimpice din "Lia Manoliu" si sala de atletism

- reabilitare stadion atletism "Iolanda Balas"

- etapa 2 a Diametralei Buzesti-Berzei-Uranus

- strapungere Prelungirea Ghencea-Domnesti

- strapungere si largire Strada Avionului

- penetratie Bulevardul Timisoara

- nod intermodal Razoare

- reabilitare Bd. Liviu Rebreanu

- supralargire Sos. Fabrica de Glucoza

- pasaj subteran Piata Presei Libere

- modernizare Piata Romana si pasaj pietonal

- strapungere Splaiul Unirii/Dudescu - Soseaua Oltenitei

- pasaje subterane pe bulevardele Sincai, Nerva Traian, Iancului, Ferdinand, Chisinau, Mihai Bravu, Delfinului, Doamna Ghica

- pasaj pietonal Arcul de Triumf

- reabilitare Bd. Vasile Milea

- intregire Splaiul Unirii pe zona Bd. Marasesti - Hanul lui Manuc

- supralargire Str. Brasov

- reabilitare Str. Dimitrie Pompei si Barbu Vacarescu

- parcari publice

- penetratie Bd. Poligrafiei- Bucurestii Noi - Autostrada Bucuresti Brasov

- refacere Centrul Istoric zona 2

Desi Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat acest imprumut in august 2012, primarul Capitalei inca nu a gasit de la cine sa imprumute acesti bani.

O alta sursa de bani pentru aceste proiecte o constituie fondurile europene. Potrivit unei analize facute de HotNews.ro, in 2011 Primaria Capitalei a accesat fonduri europene de 5,7 milioane euro din 370 milioane de euro cat putea accesa. Citeste aici cati bani europeni au luat primariile din Bucuresti in 2011.

Pe de alta parte, in bugetul propus pentru 2013 nu sunt prevazute sume pentru cofinantarea unor proiecte derulate cu fonduri europene ceea ce indica faptul ca banii europeni nu reprezinta, cel putin pentru 2013, o sursa reala de venituri pentru proiectele anuntate de Sorin Oprescu.

In ceea ce priveste parteneriatul public-privat, Sorin Oprescu a cautat in ultimul an parteneri pentru realizarea autostrazii suspendate, valoarea proiectului ridicandu-se la 1,57 miliarde de euro, insa pana in prezent nu a gasit pe nimeni. Mai mult, in raportul prezentat vineri nu a mai pomenit nimic despre acest proiect. Singurul proiect care s-a realizat in parteneriat public-privat, la nivelul Primariei Capitalei, este parcarea de la Universitate. Citeste aici mai mult.

  • Ce proiecte promite ca va face primarul Oprescu in urmatorii ani:

2014

- Pasaj subteran la intersecti bd. Chisinau - Soseaua Pantelimon - 30 milioane de euro;

- Pasaj subteran Mihai Bravu - Spaliul Unirii - circa 30 milioane euro;

- Pasaj subteran Piata Presei - 18 milioane de euro;

- Penetratie Spaliul Independentei - Ciurel - Autostrada A1 - 138 milioane de euro; Citeste aici mai mult.

2015

- Strapungere Nicolae Grigorescu - Splai Dudescu - circa 30 milioane euro.

- Pasaj subteran Doamna Ghica intersectie cu Soseaua Colentina - 85 milioane lei, potrivit proiectului de buget pe 2013;

- Pasaj subteran Piata Sudului - 37 milioane euro;

- Reabilitare Soseaua Pantelimon si Soseaua Iancului - 70 milioane euro;

- Prelungire str. Fabrica de Glucoza pana in strada Gherghitei si largirea arterei la doua benzi pe sens - 300 milioane lei, potrivit proiectului de buget pe 2013;

- Pasaj Pietonal Piata Romana - 15 milioane euro;

- Pasaj subteran Razoare - nu se cunoaste valoarea proiectului;

- Penetratie bd. Timisoara - 188 milioane lei, potrivit proiectului de buget pe 2013 ;

- Arena Multifunctionala de 12.000 locuri in complexul Lia Manoliu - 65 milioane de euro;

2016

- etapa II a Diametralei Buzesti Berzei Uranus intre Vasile Parvan si Piata de flori, proiect care propune si construirea unui pasaj pe sub Parlament - 722 milioane lei, potrivit proiectului de buget pe 2013;

- bd. Liniei, o artera care va face legatura intre Autostrada A1 si cartierul Cotroceni - nu se cunoaste valoarea proiectului;

- Prelungirea Ghencea Domnesti - circa 400 milioane lei;

- Str. Brasovului plus pasaj - face legatura intre cartierele Ghencea si Drumul Taberei - 235 milioane lei, potrivit proiectului de buget pe 2013;

- sala de concerte la esplanada - 150-200.000 de euro;

- sala de atletism de 4.000 de locuri in Complexul Lia Manoliu - 20 milioane de euro;

Total in urmatorii patru ani:

Pasaje rutiere: 8;

Pasaje Pietonale:1;

Modernizare/largire bulevarde: 4;

Strazi noi: 8;

Sali de spectacole/sport: 3;

  • Cum motiveaza Oprescu aceste investitii gigant:

- "Municipiul Bucuresti are un mare deficit de suprafata de strada (cca 13% din suprafata, in comparatie cu 20-25% necesar pentru buna desfasurare, asa cum este in marile orase). Intr-o ora de trafic, se afla in trafic cca 240.000 de autovehicule (autoturisme), 31.700 autovehicule de transport de marfa si cca 900.000 de pasageri ai transportului public. In conditiile date, analizele si expertizele efectuate indica faptul ca, daca nu se actioneaza energic, cu implementarea de proiecte si masuri de dezvoltare clare a infrastructurii stradale, congestia traficului in Bucuresti va atinge un nivel din ce in ce mai ridicat in 2013 – 2017 (cand se estimeaza o crestere a gradului de motorizare de 93% fata de 2007), riscandu-se blocarea retelei de strazi a Bucurestiului", a declarat Oprescu.

  • Ce prevede proiectul de buget al Primariei Capitalei pe anul 2013 la capitolul "Transporturi"

Bugetul alocat in anul 2013 pentru lucrarile de infrastructura este unul saracacios - 333 milioane lei in total. Anul trecut, bugetul pentru investitii in infrastructura de transport a fost de 500 milioane de lei.

Lucrari in continuare:

- reabilitarea Bd 1 Decembrie: zero lei;

- plata restantelor la Pasajul Basarab: 20 milioane lei;

- plata restantelor la strapungerea Doamna Ghica - Chisinau: 20 milioane lei;

- continuarea investitiilor in sistemul de management al traficului: 1,2 milioane lei;

- continuarea lucrarilor la strapungerea Bd. Nicolae Grigorescu: 56 milioane lei;

- continuarea lucrarilor la diametrala Buzesti - Berzei - Uranus: 66 milioane lei;

- continuarea lucrarilor la penetratia Splaiul Indepndentei - Ciurel - Autostrada Bucuresti Piteti - 30 milioane de lei. Mentionam ca Planul Urbanistic Zonal care stabileste traseul acestui drum a fost blocat in instanta de o serie de cetateni care se declara afectati de lucrare si care ar trebui sa fie expropriati. In mod normal, lucrarea nu poate continua fara acest PUZ;

- largire Soseaua Pipera: 8,5 milioane lei;

- reabilitare Bd. Liviu Rebreanu: 25 milioane lei;

- reabilitare Bd. Aerogarii: 16 milioane lei;

- reabilitare Pasajul rutier Muncii: 25 milioane lei;

- reabilitare Pasajul rutier Unirii: 10,5 milioane lei;

- reabilitare Soseaua Pantelimon: 35 milioane lei;

- reabilitare Soseaua Iancului: 11 milioane lei;

Lucrari de investitii noi:

- penetratia Splaiul Unirii - Autostrada Bucuresti Constanta: 0 lei;

- penetratia Bd. Timisoara: 0 lei;

- strapungerea Splai Dudescu: 0 lei;

- largire Bd. Expozitiei: 0 lei;

- largire Calea Grivitei: 0 lei;

- pasajul Doamna Ghica - Colentina: 0 lei;

- pasaj Nordului - Elena Vacarescu: 0 lei;

- pasaj Piata Presei: 15 milioane lei. Valoarea totala a proiectului este de 18 milioane de euro;

- nod intermodal Razoare: 0 lei;

- pasaj pietonal Arcul de Triumf: 0 lei;

- pasaj pietonal Piata Romana: 5 milioane lei. Valoarea totala a proiectului este de 18,4 milioane de euro;

- largire Fabrica de Glucoza: 84 milioane lei;

- largire Strada Brasov pina la Soseaua Alexandriei cu pasaj rutier la intersectia Strada Brasov - Bd. Ghencea: 40 milioane lei;

- parcari etajate: 0 lei;

- continuarea diametralei Buzesti - Berzei - Uranus pina la Piata de flori George Cosbuc: 0 lei;

- pasaj rutier Bd. Chisinau - Soseaua Pantelimon: 10 milioane lei. Valoarea totala a proiectului este de 30 milioane de euro;

- pasaj rutier Piata Charles de Gaulle: 1 milion de lei.

  • Concluzii:

In 2013 sunt prevazuti bani in buget pentru urmatoarele proiecte, insa banii reprezinta sume infime fata de valoarea totala a obiectivelor:

- pasaj Piata Presei: 15 milioane lei. Valoarea totala a proiectului este de 18 milioane de euro;

- pasaj pietonal Piata Romana: 5 milioane lei. Valoarea totala a proiectului este de 15 milioane de euro;

- largire Fabrica de Glucoza: 84 milioane lei. Valoarea totala a proiectuluio este de circa 300 milioane lei;

- largire Strada Brasov pina la Soseaua Alexandriei cu pasaj rutier la intersectia Strada Brasov - Bd. Ghencea: 40 milioane lei. Valoarea totala a proiectului este 235 milioane lei;

- pasaj rutier Bd. Chisinau - Soseaua Pantelimon: 10 milioane lei. Valoarea totala a proiectului este de 30 milioane de euro;

- reabilitare Soseaua Pantelimon: 35 milioane lei si reabilitare Soseaua Iancului: 11 milioane lei. Valoarea toatala pentru cele doua strazi este de circa 70 milioane de euro;

- continuarea lucrarilor la penetratia Splaiul Indepndentei - Ciurel - Autostrada Bucuresti Piteti - 30 milioane de lei. Valoarea totala a proiectului este de 138 milioane de euro;

- continuarea lucrarilor la strapungerea Bd. Nicolae Grigorescu: 56 milioane lei. Anul trecut Primăria Capitalei a plătit 35,5 milioane lei (8 milioane euro) pentru terenurile expropriate în cadrul lucrării Străpungere Nicolae Grigorescu-Splai Dudescu. Cheltuielile pentru exproprieri reprezintă aproape 30% din costul total al lucrării care ajunge la 128 milioane lei.

Fara alte surse de finantare fata de bugetul local, proiectele primarului Oprescu sunt imposibil de realizat in urmatorii 4 ani.