Presedintele Traian Basescu a retrimis Legea urbanismului la Parlament pentru reexaminare. Presedintele nu a promulgat forma adoptata de Parlament deoarece modificarile introduse "ar putea afecta unitatea zonelor protejate" si vor "genera dezvoltarea unui plan urbanistic derogatoriu, lipsit de coeziune si impus de argumente financiare". Un alt motiv invocat de presedinte este ca intravilanul localitatilor ar putea fi marit fara limita. In plus, modificarile prevad ca documentatiile de urbanism care au obtinut avizele legale, dar nu au fost aprobate pana pe 1 februarie 2012, sa fie supuse din nou votului consiliilor locale/general.

Strada Ion Mortun_BucurestiFoto: Hotnews

Potrivit unui comunicat afisat pe pagina Administratiei Prezidentiale, presedintele Romiei nu a promulgat modificarile aduse Legii Urbanismului din urmatoarele motive:

  • In cuprinsul actului normativ trimis spre promulgare, respectiv Articolul I pct. 10, se prevede ca "modificarea prin planuri urbanistice zonale de zone ale unei unitati teritoriale de referinta, stabilite prin reglementari aprobate prin Planul urbanistic general poate fi finantata de persoane juridice si/sau fizice" si ca "in aceasta situatie, coeficientul de utilizare al terenului (CUT) propus de noua reglementare nu il va putea depasi pe cel aprobat initial cu mai mult de 20%, o singura data". Consideram ca aceasta reglementare poate duce la realizarea unui dezechilibru in elaborarea planurilor de urbanism ceea ce ar putea afecta si unitatea zonelor protejate. De asemenea, o astfel de dispozitie legala va genera dezvoltarea unui plan urbanistic derogatoriu, lipsit de coeziune si impus de argumente financiare.
  • Totodata, in forma actuala a legislatiei, autoritatea publica locala are dreptul sa conditioneze autorizarea investitiei de elaborarea unui plan urbanistic zonal, prin grija investitorului privat si de aprobarea acestuia, numai in situatia solicitarii construirii de parcuri industriale, parcuri tehnologice, supermagazine, hipermagazine, parcuri comerciale, parcuri culturale, zone de productie, zone de constructie a unor ansambluri rezidentiale noi, infrastructura de transport, in ipoteza extinderii intravilanului localitatii cu cel putin 10.000 mp pentru functiuni de locuire sau cu cel putin 5.000 mp pentru functiuni de servicii sau productie. Prin actul normativ trimis spre promulgare, in Articolul I pct. 10, sunt eliminate limitele de suprafata pentru extinderea intravilanului prin planul urbanistic zonal. O astfel de reglementare poate genera o dezvoltare haotica si nejustificata a intravilanului localitatilor, dezvoltarea urbanistica nemaiavand caracter durabil.
  • In conformitate cu Articolul 18 alin. (1) lit. c4 din Legea nr. 350/2001, asa cum a fost completata prin OUG nr. 7/2011, autoritatile publice centrale care gestioneaza activitatea de turism la nivel national au atributii in ceea ce priveste modificarea documentatiilor de urbanism aplicabile in zonele turistice de interes national, zona costiera, zone montane si alte categorii de teritorii similare. Prin legea trimisa spre promulgare, in Articolul I pct. 7, se abroga aceste dispozitii legale. Eliminarea acestor atributii ale autoritatilor centrale competente in materie de turism poate genera modificari necontrolate ale documentatiilor de urbanism referitoare la aceste zone turistice, cu impact negativ la nivelul politicilor nationale referitoare la dezvoltarea turismului.
  • In Articolul II al legii inaintate spre promulgare se reglementeaza avizarea si aprobarea documentatiei de urbanism elaborata in baza unor certificate sau avize depuse la autoritatea locala competenta si neaprobate pana la data intrarii in vigoare a legii. Aceasta avizare se va face avand in vedere documentatiile depuse "urmand ca actualizarea avizelor expirate si a certificatelor de urbanism sa se faca la faza de autorizare a construirii". In acest fel se poate ajunge ca aprobarea unei documentatii de urbanism sa se realizeze in baza unor avize expirate, ceea ce ar contraveni reglementarilor si principiilor consacrate de dispozitiile Articolului 64 alin. (2) din Legea nr. 350/2001. De asemenea, prin aceasta reglementare se creeaza si o confuzie intre activitatea de avizare necesara pentru documentatia de urbanism si activitatea de avizare necesara pentru aprobarea executarii lucrarilor de constructii.

Citeste aici principalele modificari aduse Legii Urbanismului de Parlament.

Istoricul modificarii Legii urbanismului

Modificarea Legii urbanismului a inceput in 2011 prin emiterea Ordonantei 7/2001. Aceasta ordonata ingradea posibilitatea investitorilor privati de a cere derogari de la Planul Urbanistic General. Societatea civila considera ca punea capat haosului urbanistic din oras. Pentru a deveni parte din Legea urbanismului, Ordonanta trebuia sa fie aprobata de Parlament. In procesul de aprobare, OUG 7/2011 a fost discutata in toamna anului trecut la Comisia de Administratie Publica de pe langa Camera Deputatilor. Aici, majoritatea prevederilor Ordonantei au fost schimbate prin amendamente propuse de deputatii PSD Antonella Marinescu si Eduard Martin, societatea civila sustinand ca modificarile vor readuce haosul urbanistic in oras. In urma dezbaterii publice si a scandalului din presa, o parte dintre prevederile nocive au fost eliminate. In aceasta forma Ordonanta a fost adoptata, marti, de Camera Deputatilor.

In ultimii 11 ani, legislatia de urbanism din Romania a fost modificata prin 10 acte normative: Ordonanta 69/2004, Legea 289/2006, Ordonanta 18/2007, Legea 168/2007, Ordonanta 27/2008, Legea 242/2009, Legea 345/2009, Ordonanta de urgenta 7/2011, Legea 162/2011, Legea 221/2011.