De ce ard cladirile de patrimoniu? Mize imobiliare uriase, plus nepasarea autoritatilor locale

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Vineri, 8 iunie 2012, 12:26 Actualitate | Administratie Locala

Moara lui Asan, inca un monument istoric distrus de flacari
Foto: AGERPRES
Moara lui Asan, monument istoric, a ars joi ca o torta. Deocamdata nu se stie vinovatul, insa sunt suspiciuni ca focul a fost pus intentionat pentru a distruge cladirea si a se construi altceva pe teren. Pe 3 iunie, o vila interbelica de pe Soseaua Kiseleff a fost mistuita de un incendiu, iar ISU Bucuresti spune ca exista indicii ca focul ar fi fost pus chiar de fiul proprietarilor care doresc sa construiasca un ansamblu de blocuri in loc. In februarie 2009, un monument istoric de pe bd. Aviatorilor nr.8, langa Guvern, a ars. Si acolo a existat suspiciunea ca focul a fost pus intentionat, suspiciune nedovedita. Insa, pe terenul acestei case proprietarii vor sa construiasca un turn. De ce atatea incendii la cladirile de patrimoniu? De ce sunt lasate in paragina si jefuite de oamenii strazii pana ajung in colaps? Legea interzice demolarea lor, iar declasarea cu acte in regula ar atrage oprobiul public asupra institutiilor care isi dau girul. Astfel, potrivit specialistilor si societatii civile, incendierea si lasarea cladirilor in paragina sunt cele mai sigure metode de a scapa de "problema".


Incendii celebre

7 iunie 2012: incendiu Moara lui Asan, prima moara cu aburi din Bucuresti.

Incendiul a izbucnit joi, 7 iunie, in jurul orei 11.00. Cladirea, monument istoric, a ars ca o torta timp de peste 8 ore. Anatol Albu, purtatorul de cuvant al Primariei sectorului 2, a declarat ca este foarte posibil ca focul sa fi fost pus de oamenii strazii. Societatea civila si Ministerului Culturii spun, la randul lor, ca este putin probabil ca focul sa nu fi fost provocat, deoarece hotii de fier vechi au devastat in asa hal cladirea incat nu mai avea ce arde.

Si in 2008 Moara lui Asan a fost afectata de un incendiu puternic. La vremea respectiva, societatea civila sustinea ca focul a fost pus intentionat pentru ca proprietarii sa poata demola cladirea, monument istoric si sa construiasca altceva in loc. Pana cum nu s-a gasit niciun vinovat. In afara de distrugerile provocate de incendii, cladirea a fost devastata zilnic de hotii de fier vechi, deoarece proprietarii complexului nu au asigurat paza cladirii.

Primaria Capitalei, Primaria sector 2 si Ministerul Culturii au trimis numeroase notificari proprietarilor, dar nu s-a intamplat nimic. In mod normal cladirea ar fi trebuit expropriata, insa in afara de sesizari, autoritatile nu au trecut la fapte. Initial, complexul a apartinut firmei Solaris SA dupa care, deoarece societatea a intrat in faliment, activele au fost preluate de lichidatorul judiciar IPCMG REFAL SA. In urma ultimelor verificari, Primaria Capitalei a constatat ca proprietarul nu mai este IPCMG REFAL, ci OZRAN REAL ESTATE si urmeaza sa discute cu aceasta societate.

Moara lui Asan, prima moara cu aburi din Bucuresti, a fost construita in 1853 de negustorii George Assan si Ioan Martinovici.

Casa din Kiseleff 45, arsa
Foto: Captura RomaniaTV
3 iunie 2012: incendiu la o vila interbelica de pe Soseaua Kiseleff 45

Imobilul, construit in perioada interbelica, pe bd Kiseleff nr. 45 a fost cuprins de flacari. Daniel Vasile, purtatorul de cuvant al ISU Bucuresti, a declarat pentru HotNews. ro ca focul a fost pus intentionat chiar de fiul proprietarei care vrea sa construiasca un ansamblu de blocuri pe teren: "Din ancheta preliminara a reiesit ca focul a fost pus intentionat chiar de fiul proprietarului. Acesta si-a recunoscut vina intr-o declaratie care se afla la sectia de politie din zona. De asemenea, mai multi martori au depus declaratii ca l-au vazut pe acesta intrand in casa si plecand la scurt timp dupa ce a izbucnit incendiul".

Avocata Lucia Chereches, proprietara imobilelor, a obligat, pe 15 februarie 2011, prin hotarare judecatoreasca, Primarul Sectorului 1 sa emita autorizatii de desfiintare pentru cele doua imobile de pe Soseaua Kiseleff 45, desi institutia nu mai putea emite autorizatii pe aceasta zona inca din octombrie 2009. Asociatia Salvati Bucurestiul a atacat in instanta cele doua autorizatii de demolare si a obtinut suspendarea si anularea lor.

"Asociatia Salvati Bucurestiul a cerut suspendarea si anularea Autorizatiilor de desfiintare pentru cele doua imobile de pe bd. Kiseleff, nr. 45. Prin sentinta pronuntata pe 20 aprilie 2011 de Tribunalul Bucuresti a suspendat autorizatiile. Sentinta a fost confirmata pe 15 septembrie 2011 de Curtea de Apel Bucuresti, care a respins recursul Luciei Chereches. Prin sentinta pronuntata in 24 ianuarie 2012 de Tribunalul Bucuresti s-au anulat autorizatiile de desfiintare. Recursul in acest dosar este programat pe 24 septembrie 2012.

Acum, intr-un alt dosar, Lucia Chereches cere daune de 600.000 de euro pentru ca nu a putut folosi terenul din momentul in care s-au suspendat autorizatiile de demolare si pana cand instanta le-a anulat, respectiv 9 luni, a explicat Asociatia Salvati Bucurestiul.

In locul imobilelor interbelice, avocata vroia sa construiasca 5 blocuri de 5 etaje. Proiectul nu a fost aprobat de Primaria Capitalei.

Casa din Aviatorilor 8 a fost mistuita de incendiu
Foto: HotNews.ro
20 februarie 2009: incendiu Casa Oromolu - Aviatorilor 8

Imobilul din Bulevardul Aviatorilor, nr. 8, monument istoric, a fost lasat de proprietari cu usile si ferestrele deschise, iar pe 20 februarie 2009 a fost distrus partial de un incendiu. Proprietarii au spus ca vinovati sunt oamenii strazii. Societatea civila a sustinut insa ca focul a fost pus intentionat deoarece proprietarii nu puteau demola cladirea, monument istoric, ca sa construiasca un turn de birouri in loc.

Dupa incendiu, casa a ramas fara ferestre, distrugandu-se de la an la an. In 2011, dupa ce ONG-urile au facut numeroase sesizari la Ministerul Culturii si Primaria Capitalei, iar cazul a fost prezentat in presa, proprietarii au inchis ferestrele cu lemn. In martie 2012, in cadrul unei sedinte a Comisiei Tehnice de Urbanism de pe langa Primaria Capitalei, a fost prezentat un Plan Urbanistic Zonal care prevede construirea unui bloc de 45 de metri pe terenul acestei case. Inaltimea maxim permisa in zona este 13 metri.

Comisia Tehnica de Urbanism a respins proiectul. "Acest proiect va putea fi discutat doar daca va face Primaria Capitalei un PUZ pentru Piata Victoriei si va fi inclus si acest teren", au conchis membrii comisiei. Beneficiarul PUZ-ului este grupul de firme NEPI, iar proiectul este realizat de biroul de arhitectura Nord Plan Arhitecture. La aceasta firma sunt actionari: Omega Quattro Holding (80 la suta) si Maria Pitrescu (20 la suta). Cei doi sunt actionari si la firma Alpha Efect, unde o parte dintre actiuni sunt detinute de arhitectul Vlad Cavarnali, membru in Comisia Tehnica de Urbanism.

De ce ard cladirile de patrimoniu?

Sergiu Nistor, reprezentant Ministerul Culturii: "Nu este pentru prima oara cand se produce un astfel de incendiu. In 2008  la Moara lui Asan a avut loc un alt incendiu. La acestea se adauga degradarile pe care acest ansamblu le-a suferit zilnic. Casa a ajuns ca un peste fara maruntaie. Sincer, mi-e greu sa cred ca putea sa arda daca incendiul nu a fost pus deoarece s-a furat tot. A ramas doar caramida. Felul cum arata acum acest monument arata incapacitatea legislatiei actuale de a oferi o protectie reala patrimoniului. Moara lui Asan nu este singurul exemplu de acest gen. Sunt multe alte exemple in Transilvania. Ca aceste lucruri sa nu se mai intample, asemenea gesturi ar trebuie sa-i coste foarte mult pe proprietari, trebuie lucrat la legislatie, avem nevoie de specialisti. In acest moment, in toata tara, la Directiile de Cultura, sunt doar 67 de specialisti in 42 de judete. In Brasov, unde sunt monumente UNESCO, nu avem nici un specialist".

Gheorghe Patrascu, arhitectul sef al Capitalei: "Moara lui Asan este unul dintre exemplele in care cladiri monument sunt distruse in incendii. Nu stiu cine este faptasul. Aceasta este treaba organelor de ancheta. Primaria a dat amenzi proprietarilor, insa nu s-a intamplat nimic. Cine este de vina? Legislatia foarte slaba, autoritatile nu reactioneaza. Legislatia ar trebui sa fie mult mai dura si sa nu permita astfel de situatii. Ar trebui ca orice monument distrus sa nu poata decat sa fie reconstruit. De asemenea, in Romania nu exista legislatie care sa-i oblige pe proprietari sa-si intretina monumentele istorice, iar in cazul celor care nu o fac, sa se recurga la exproprieri. Se intampla si in alte tari astfel de "incendii", insa se termina cu arestare. De asemenea, in alte tari impozitele pentru cladirile lasate goale sunt de 2-3 ori mai mari decat pentru o casa ocupata, ca sa descurajeze fenomenul".

Roxana Wring, Asociatia Pro_Do_Mo: "Aceste incendii nu sunt o coincidenta: Moara lui Asan, Kiseleff 45, Aviatorilor 8. Ele fac parte dintr-o incercare de a elibera terenul pentru o constructie mai mare. Legislatia nu permite demolarea cladirilor monument. Aceste cladiri ard deoarece legislatia romaneasca permite sa arda. Nici macar bruma de legislatie pe care o avem nu este respectata. Autoritatile locale, Politia locala are compentente de control pe aceasta zona, insa nu se implica. Nu exista sanctiuni reale pentru proprietarii care isi desfigureaza monumentele, iar organele de control nu isi fac treaba. Singulul mod de a salva cladirile lasate in paragina sau abuzate este de a le expropria insa procedurile sunt greoaie iar autoritatile locale dau bani pentru orice altceva numai pentru patrimoniu nu".

Stefania Simion, Asociatia Salvati Bucurestiul: "Exista din nefericire o practica, atunci cand proprietarii nu pot demola o cladire de patrimoniu sa apeleze la actiuni de acest gen: un incendiu, lasarea cladirii la mana oamenilor strazii si a hotilor de fier vechi. In ultima vreme aceste "incidente", nu sunt la fel de frecvente ca in perioada de boom imobiliar insa ele continua sa existe. Ca sa impiedicam aparitia unor asemenea exemple ar trebui sa trecem la masuri concrete de sanctionare: sanctiunea penala atuncti cand se gaseste vinovatul, dar si exproprierea atunci cand casa este lasata in paragina si amenzi usturatoare".





















Articol sustinut de Superbrands

AmCham  - 25 de ani de impact in Romania, prin sustinerea consultarii intre mediul public si privat, pentru dezvoltarea Romaniei

Camera de Comert Americana in Romania (AmCham Romania) este de 25 de ani intre cele mai reprezentative asociatii ale comunitatii de afaceri din Romania, fiind recunoscuta drept un promotor al dialogului public-privat pe teme ce privesc mediul de afaceri, politicile publice cu impact asupra economiei, competitivitatea Romaniei sau dinamica relatiilor comerciale intre SUA si Romania.

3510 vizualizari

  • +9 (9 voturi)    
    nepasarea autoritatilor (Vineri, 8 iunie 2012, 12:40)

    nahir [utilizator]

    nu poate insemna si : mita, spert, ciubuc?
  • +11 (11 voturi)    
    ... (Vineri, 8 iunie 2012, 12:47)

    KINGBOB [anonim]

    Nu cred ca mai exista popor in lumea asta care sa-si distruga monumentele istorice doar ca sa scoata smardoiasii bani.
    In orice colt al lumii, oricat de salbatic, asa ceva nu cred ca mai vezi.
  • +4 (4 voturi)    
    ******** (Vineri, 8 iunie 2012, 12:59)

    Andradda [utilizator]

    Peste tot in lume, vechiul trebuie sa faca loc noului.
    Dar, in Romania se accelereaza acest proces cu ajutorul focului, al buldozerelor, al afacerilor murdare si al batjocurii celor cu bani fata de patrimoniul national.
  • +7 (7 voturi)    
    diferenta (Vineri, 8 iunie 2012, 13:02)

    ampersand [utilizator]

    In urma cu doi ani, mi-am petrecut o luna intr-un sat din Cipru. Voisem un sat cat mai "traditional" si, intr-adevar, am dat exact peste ceea ce cautasem: case vechi, masive, din piatra si lemn, ulite pavate cu piatra cubica, fain. Stand intr-o seara la taclale cu englezoaica ce administra una din cele doua taverne din sat, mi-a aratat o casa pe deal: "Cat de veche crezi ca e?" M-am gandit - vazusem casa aia de-aproape in urma cu cateva zile - si-am raspuns: "80 de ani?" A zambit: "Nu, sase ani. In urma cu opt ani, acolo nu era decat o ruina, practic doar fundatia ce mai era cat de cat buna. Cand actualul proprietar a cumparat locul, guvernul i-a propus o dubla subventie - guvernamentala si de la UE pentru conservarea patrimoniului - ce se ridica la aproape 50% din pret, cu conditia ca el sa refaca acea cladire dupa planurile si arhitectura din urma cu 120 de ani, planuri ce i le oferea guvernul. Nu era un drum pana la casa aia, tot el a construit si drumul, tot cu subventie de la guvern. Piatra pe care o vezi nu e piatra noua, ci e o piatra care a fost lasata sa se usuce la soare doi ani de zile, asa cer cei de la patrimoniu pentru astfel de case".

    Exemplu:
    http://www.hotnews.ro/hotreporter-2009-10-6267819-strada-tochni.htm
  • +6 (6 voturi)    
    RUSINE PRIMARIILOR !!! (Vineri, 8 iunie 2012, 13:03)

    Andreea [anonim]

    Odata Micul Paris, Bucurestiul a devenit un amestec oribil de cladiri imense construite intre casele vechi.
    Cum este posibil asa ceva ? In toate capitalele lumii, centrul orasului, cladirile vechi, stradute cu mici dughene si magazinase sint renovate si pastrate cum aratau initial.
    Chiar nu vede nimeni in ce hal arata de exemplu, strada Polona care este in grija domnului Ontanu? Au disparut o multime de case vechi si s-au construit niste cladiri mari si odioase. Si acesta este doar un exemplu de nesimtire si lipsa de respect pentru trecut si viitor.
  • +4 (4 voturi)    
    Ne miscam si noi ? (Vineri, 8 iunie 2012, 13:04)

    Zummm [utilizator]

    Hai cu cladirea aia de birouri De cand o "astept"
  • +4 (4 voturi)    
    Disolutia autoritatii (Vineri, 8 iunie 2012, 13:09)

    Ovidiu [anonim]

    Disolutia autoritatii in fata cetatenilor vis-a-vis si de acest subiect sapa adanc in constiinta unora dintre noi. Alt exemplu este cel al Casei Miclescu
  • -3 (3 voturi)    
    intrebare (Vineri, 8 iunie 2012, 13:21)

    phane [anonim]

    Ok, nu sunt de acord cu incendierea. Dar am o nelamurire.

    M-am gandit, daca eu as fi proprietarul unei asemenea cladiri? N-o pot demola. Ca s-o reabilitez trebuie bagati multi bani, pe care nu mi-i recuperez niciodata (cine vine sa viziteze moara lui Asan?). De vandut nu se poate vinde, ca n-o cumpara nimeni.

    Ce poate face un proprietar, in aceste conditii ?

    Ma gandeam ca asa poate "aranja" statul pe oricine: declara locuinta respectiva cladire de patrimoniu ...
    • +2 (2 voturi)    
      pai se poate (Vineri, 8 iunie 2012, 13:48)

      tudorr [utilizator] i-a raspuns lui phane

      pai in Uk de ex esti obligat sa pastrezi fatada originata a cladirii si inauntru iti faci cladire de birouri cu petreti de rigips cat incape :) si ai sa ai si o cladire foarte frumoasa vazuta de afara si practica inauntru!
  • +5 (5 voturi)    
    Oprescu nu mai este primar in functie? (Vineri, 8 iunie 2012, 13:50)

    mircea [anonim]

    Prin iarna Oprescu se lauda ca va rezolva rapid problema "moara lui Asan",adica ,daca nu va fi preluata de Consiliul general ,va pune paza si va evacua boschetarii ca sa nu se intample ceva.A rezolvat in stilul caracteristic si asta Oprescu.Adica a facut putin misto si a lasat ca cei interesati sa actioneze dupa cum au interese.Si uite asa a mai pus Oprescu de un ban deoparte.Cred ca trebuie schimbat.Chiar nu merita sa fie primarul Bucurestiului.
  • +3 (3 voturi)    
    De ce s-au retrocedat ? (Vineri, 8 iunie 2012, 13:53)

    Andrei George [anonim]

    Cei care în marea lor milă au retorcedat clădiri de patrimoniu unor neamuri de mâna a 7-a- ar fi trebuit să prevadă în lege- o hotărâre foarte clară că dacă noii proprietari nu întrețin casa- în urma unor inspecții periodice- casa se întoarce la stat în mai puțin de 1 lună. Atât moara lui Asan cât și alte clădiri de patrimoniu ar putea să aibă utilizări culturale sau chiar comerciale- în condițiile în care sunt preluate de oameni care știu ce fac.
    Aș mai da o lege- ca timp de 20 de ani- sau cât toate clădirile de birouri nu sunt pline ochi- să nu se mai construiască nici o clădire de birouri în București iar clădirile de locuit să fie construite doar pe spații virane.
    • +4 (4 voturi)    
      de ce s-au retrocedat? (Vineri, 8 iunie 2012, 14:17)

      ampersand [utilizator] i-a raspuns lui Andrei George

      Simplu, in baza unor sentinte judecatoresti. Cum s-au obtinut acele sentinte, asta-i alta mancare de peste. Pentru o documentare temeinica, vezi Timisoara, unde, de-a lungul a 20 de ani, s-a tot retrocedat astfel unor descendenti de etnie roma aproape intreg centrul vechi al orasului. Persoane de contact - actualul primar ciuhandu, secretarul cojocari, fostul arhitect sef al orasului.
  • +2 (2 voturi)    
    distrugeri planificate (Vineri, 8 iunie 2012, 14:08)

    icsy [anonim]

    Cred ca a exista o solutii pentru a proteja cladirile-monument istoric:
    1. daca cladirea are proprietar - obligativitatea renovarii cu oferirea de fonduri (cu dobanda 0 sau foarte mica) pentru renovare
    2. daca cladirea nu are proprietar, in caz ca aceasta se depreciaza pana la limita imposibilitatii renovarii, reintroducerea terenului pe care aceasta se afla in spatiul public (parcuri, gradini) - cu interdictia construirii altor imobile sau obiective (ex parcari). o simpla lege ar reglemta acest dezastru planificat.
  • +1 (3 voturi)    
    Este nevoie de Nicusor Dan! (Vineri, 8 iunie 2012, 15:40)

    Istoric amator [anonim]

    Acest eveniment pare un adevarat semn, pentru ca adevaratii romani din Bucuresti sa se destepte si sa-l voteze pe Nicusor Dan, un om iesit parca din pamant, care vrea sa salveze Capitala Romaniei! Semnificativ este faptul ca el nu este bucurestean, ci brasovean, pentru ca bucurestenii s-au stricat cu tiganii, cu securistii si cu slugile partidului comunist, dovada fiind ultimii primari alesi in Bucuresti: Halaicu, Lis (tigani), Basescu, Oprescu (securisti). Acest Nicusor este primul candidat la primarie, care iubeste sincer Bucurestiul si nu isi doreste doar sa se imbogateasca, din functie. Curaj, hai ca se poate!!!
    • +1 (1 vot)    
      este nevoie de tepes (Sâmbătă, 9 iunie 2012, 20:43)

      jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui Istoric amator

      nu mai vanturati nume de politicieni, ca mi se face greata. este nevoie......
  • 0 (2 voturi)    
    E o ruina (Vineri, 8 iunie 2012, 18:50)

    Mihai [anonim]

    De cand o stiu e tot o ruina. Macar 15 ani adica. Daca tot e "patrimoniu", cred ca era destul timp sa fie recuperata de primarie si adusa intr-o stare stabila. Ca sa nu mai zic de renovat si transformat in ceva util.

    Iar ONG-urile astea sunt doar cu gura, daca vroiau sa faca ceva puteau sa se ofere voluntari la pazit sau platit firma de paza de ex!
    • 0 (0 voturi)    
      ai dreptate cu ONG-urile (Sâmbătă, 9 iunie 2012, 20:44)

      jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui Mihai

      dar nu asta este solutia
  • +2 (2 voturi)    
    asta mafia (Sâmbătă, 9 iunie 2012, 20:57)

    ned [anonim]

    ard pentru ca asa vrea mafia imobiliara impreuna cu autaritatiile corupte. Derbedeii astia au distru si ce nu a reusit Ceausescu sa distruga...asta e nivelul romaniei!
  • +1 (1 vot)    
    Interesanta (Duminică, 10 iunie 2012, 8:59)

    dumitru [anonim]

    este discrepanta intre rezultatele reale si modul in care este perceput primarul localitatii.Studiu de caz: Sibiu-Iohannis.
  • 0 (0 voturi)    
    venea omoara in curtea lu diaconu!! (Duminică, 10 iunie 2012, 12:33)

    asan..area imobiliarelor [anonim]

    sa vina necoita si sa vezi atunci asanarea monumentelor si parcurilor!!
    mafia imobiliara de abia de acum o sa aiba succesuri fara numar!
    hai noroc si la vot!
  • 0 (0 voturi)    
    copy (Marţi, 12 iunie 2012, 15:07)

    lulu [anonim]

    nu mai ai subiecte noi .... plictiseala .... solutia !!!! dai copy-paste la ce scriu altii si pari activa , interesanta , preocupata , tine la prosti metoda adoptata, ne ai cam plictisit cu stiri repetate si cele noi furate
  • 0 (0 voturi)    
    late (Marţi, 12 iunie 2012, 15:14)

    late [anonim]

    to late... d na Roxana Wring cu tinuta diafana si hainutele cochete de firma ajunge intotdeauna prea tarziu la locurile atat de prafuite , daunatoare tenului ale monumentelor in suferinta.
    fetelor lupta se duce pe teren ,ca in razboi, in linia intai, nu cu mainele pe ecranul tabletei de scris din varful patului in Bucuresti sau in afara tarisoarei


Abonare la comentarii cu RSS



Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi