Sub titlul "Presa se lupta sa acopere 9/11 fara sa para ca exploateaza o tragedie", New York Times a facut un inventar al strategiilor si programelor pregatite de ziarele si televiziunile americane pentru a acoperi un eveniment cu o semnificatie aparte: zece ani de la atacurile teroriste de la 11 septembrie 2001. Televiziunile, ziarele si revistele abunda de cateva zile in interviuri cu martorii tragediei, supravietuitori, analisti, istorici, experti in terorism etc.

New York Times noteaza, in editia din 4 septembrie, ca exista o linie intre comemorarea evenimentelor din 11 septembrie si exploatarea lor. Constiente de acest lucru, televiziunile, revistele si altii care au pregatit programe speciale dedicate acestui eveniment au cantarit cam cat poate suporta publicul american si cat este oportunitate de business un astfel de moment solemn.

Nu exista raspunsuri uniforme la aceste intrebari iar presa americana abordeaza problema in mod diferit. Revista Time, de exemplu, nu vinde deloc spatii comerciale. Newsweek si People au vandut ca pentru oricare alt eveniment. Canalele TV pe cablu, care aloca spatii largi evenimentului, vor difuza si ele reclama ca de obicei.

Exista insa si execeptii. CNN, de pilda, va prezenta un program special realizat impreuna cu HBO-Time fara reclame. In editia de duminica, 11 septembrie, The New York Times va publica o sectiune speciala care va contine doar anunturi comemorative.

“Nu exista un precedent pentru asa ceva”, spune Lawrence C. Burstein, publisherul revistei New York magazine, care adauga ca, initial, nu s-a asteptat sa vanda prea multa publicitate la comemorarea celor zece ani. Spre surprinderea sa, scrie NY Times, a constatat ca cererea pentru reclama este masiva. Impreuna cu echipa de vanzari, a decis sa renunte la campaniile publicitare tipice pentru evenimentele speciale si le-a oferit clientilor care cumparasera deja spatii comerciale in revista optiunea retragerii.

“Este ceva care afecteaza oamenii in mod foarte diferit”, spune Burstein, “si cred ca este o decizie pe care publicitarii trebuie sa o faca”.

Potrivit New York Times, exista cateva publicatii si canale de televiziune care nu abordeaza subiectul. The Military Channel va investiga de ce cladirea Pentagonului a avut mult mai putin de suferit decat turnurile gemene. Animal Planet va rula un episod special din seria “Saved” despre supravietuitorii atacurilor, ale caror “legaturi speciale cu animalele lor i-au ajutat sa treaca mai usor peste pierderi si peste durere”, dupa cum se arata in promo.

Showtime va difuza “The Love We Make”, despre eforturile realizate de Paul McCartney's de a organiza un concert caritabil. CNN pregateste patru documentare separate. Fox News va rula un documentar despre construirea Freedom Tower. National Geographic, detinut partial de News Corporation, si-a asigurat lovitura in acest sezon – un interviu in exclusivitate cu George W. Bush, presedinte pe vremea cand au avut loc atacurile. A dorit sa devanseze astfel avalansa de reportaje si a decis sa difuzeze interviul pe 28 august. Interviul, promovat din greu pe celelalte canale detinute de grup, inclusiv Fox News, a fost realizat cu ajutorul unui producator care este autorul mai multor programe despre culisele de la Casa Alba in timp presedintiei lui George W. Bush.

“Data fiind magnitudinea evenimentului, unic in ultimii 50 de ani, am decis ca o saptamana de relatari aproape ca nu e de ajuns”, a declarat unul dintre producatorii de la National Geographic citat de NY Times. National Geographic a programat emisiuni-maraton dedicate evenimentului de la 11 septembrie.

Si New York Magazin a decis sa publice un compendiu de la A la Z mult inainte de comemorarea celor zece ani. “Sunt sigur ca, inevitabil, oamenii vor simti ca e prea mult si vor renunta la un moment dat”, a declarat unul din editorii de la New York Magazine. Revista People a abordat o strategie similara. Articolul comemorativ, despre zece copii ai caror tati au murit in atacuri inainte de a se naste, a fost publicat inca de saptamana trecuta. “Ma gandesc ca, incepand de saptamana viitoare, asimiliarea acestor articole va fi dificila pentru oricine”, spune Larry Hacket, managing director la revista People.

Revistele Time si Newsweek au suplimentat tirajele pentru saptamana comemorativa, Time tiparind 40.000 de numere in plus iar Newsweek 30.000.

Au existat, de asemenea, dezbateri despre modul in care comemorarea ar trebui tratata editorial. Ar trebui lasata in seama marilor ganditori si scriitori pentru a descrie ce au insemnat atacurile? Sau americanii ar fi mai bine informati prin relatarile celor care au trecut nemijlocit prin experienta atacurilor?

Exista si o discutie intre cat spatiu ar trebui alocat atacurilor teroriste versus costurile si consecintele provocate de acestea in ultimul deceniu. Unii jurnalisti spun ca primele zile ale comemorarii sunt o buna ocazie pentru a reflecta si alte teme legate de atacuri: siguranta cetatenilor, actiunea militara, restrictionarea libertatilor civile, efectul asupra politicii nationale, noteaza New York Times.