Schimb de ironii si atacuri intre un actual si un fost ministru de externe. Teodor Baconschi ii raspunde, intr-un text postat pe site-ul Fundatiei Crestin-Democrate, lui Adrian Nastase, care l-a atacat recent pe blogul sau pe tema proiectului de lege referitor la votul prin corespondenta despre care spune ca "nu este decat o metoda de fraudare a alegerilor" din 2012. Baconschi ii aminteste lui Nastase ca a fost ministru de externe in perioada mineriadelor, de dosarele penale si il acuza de demagogie, dupa ce liderul PSD i-a scris ca "si-a ratat cariera" si ca "priveste cu nepasare cum Romania e tot mai izolata in plan international".

Adrian Nastase si Teodor BaconschiFoto: Hotnews

Cele mai importante afirmatii facute de Teodor Baconschi in "Conu' Nastase fata cu electiunea"

  • Daca domnul Antonescu, devenit peste noapte conservator, propunea deunazi reintroducerea votului cenzitar (selectiv insa, doar pentru romanii din strainatate), domnul Nastase compara involuntar numarul cetatenilor romani din afara granitelor cu cel al cangurilor din Australia, deducand din acest gratios salt de idei ca votul prin corespondenta se justifica doar la antipozi.
  • Modelul nostru nu este insa doar Australia, invocata de fostul prim-ministru, ci si tari mai apropiate de noi, precum Italia, Austria, Marea Britanie si Belgia - toate conduse, dupa cum bine se stie, de guverne pedeliste specializate in furat voturi
  • Domnul Nastase ma ironizeaza cu umorul sau, altminteri pasabil, si nu i-o iau in nume de rau, fiindca ironia se transforma in autoironie atunci cand ministrul de externe al lui Ion Iliescu vorbeste de izolarea internationala a Romaniei. E adevarat, amintirea mineriadelor s-a estompat, iar normalitatea de astazi pare terna. 
  • In ce priveste influenta mecanismului de cooperare si verificare pe justitie asupra neincrederii cu care ne privesc unii parteneri europeni, nu e cazul sa-i explic taman domnului Nastase cum influenteaza procesele infinit tergiversate sau coruptia de care partidul dumisale nu e intrutotul strain rapoartele negative pe justitie si, implicit, mentinerea MCV. 
  • Dar sa revenim la fondul chestiunii: votul romanilor din strainatate si teama reactiunii useliste ca oamenii pe care antenele lui Voiculescu si irealitatea lui Vantu nu-i pot spala pe creier nu-i vor vota. Initiativa mea a devenit instantaneu revelatorul fricii si demagogiei compensatorii ale aliantei socialiste. In loc sa se scandalizeze ca doar 5% dintre romanii din strainatate reusesc sa voteze (fata de 50% in tara), s-au scandalizat ca acestia risca sa nu-i voteze pe ei. 
  • Visul majoritatii monolitice a clasei muncitoare strans unite in jurul tovarasului Iliescu si a delfinului sau, tovarasul - pardon, domnul - Nastase pare sa se indeparteze tot mai mult de struto-camila uselista. In loc sa combata, contraproductiv, ideea insasi a votului prin corespondenta, reprezentantii USL ar face mai bine sa castige increderea acestor milioane de romani, chiar si promitandu-le cate 20.000 de euro daca se intorc in tara si, eventual, voteaza ideologia subdezvoltarii si retorica urii. 
  • Il asigur insa pe domnul Nastase. Nu dorim sa furam voturi, ci sa le castigam. Votul prin corespondenta, care ramane optional si se alatura votului clasic, prin prezentarea la sectia de votare, va permite in sfarsit romanilor din strainatate sa-si faca auzita vocea redutabila pentru stanga demagogica si lipsita de proiect. 
  • E vorba de o procedura complexa si securizata. Optiunea electorala se exprima in baza unui atestat pentru exercitarea prin corespondenta a dreptului de vot, prevazut cu elemente de siguranta, ce va fi transmis alegatorilor. Atestatul contine si o declaratie pe proprie raspundere a alegatorului ca optiunea sa electorala nu a fost influentata, iar secretul votului nu a fost afectat. Atestatul valideaza votul exprimat prin corespondenta, asigurand  totodata caracterul personal si unicitatea votului
  • Sectiile de votare vor folosi listele elaborate in baza "Registrului alegatorilor romani cu domiciliul sau resedinta in strainatate care voteaza prin corespondenta" pentru a preveni votarea, de catre aceeasi persoana, atat prin corespondenta, cat si personal la sectiile de votare din tara sau din strainatate.
  • Dacă toate aceste măsuri nu sunt suficiente, astept ca Parlamentul să se exprime și să amendeze proiectul de lege, atunci când îi va parveni. Nimic nu mă poate opri, până atunci, să supun proiectul de lege al Ministerului Afacerilor Externe, inclusiv prin misiunile noastre consulare, atentiei celor cărora le este destinat: românilor din afara granitelor.

Cele mai importante afirmatii facute de Adrian Nastase in "Sectia externa a C.C. al PDL"

  • Australia are o populatie de aproximativ 22 de milioane de locuitori. Pana aici comparatia merge. Teritoriul australian este insa de circa 7,7 milioane de kilometri patrati. Romania are o suprafata de mai putin de 240 de mii de kilometri patrati. Daca nu numaram si cangurii, diferenta intre densitatea populatiei din Australia si Romania este evidenta.Cred ca nu e nevoie sa mai precizez de ce Australia practica votul prin corespondenta. Pur si simplu pentru ca are nevoie de un astfel de mecanism. Conditiile de acolo sunt fundamental diferite fata de cele din Romania.
  • Domnul Baconschi si-a ratat cariera. In loc sa  nu faca ceva pentru romanii care muncesc in afara granitelor - astfel incat partenerii nostri din UE sa nu ne impuna restrictii pe piata muncii -  sau in loc sa priveasca cu nepasare cum Romania este tot mai izolata in plan international, ar putea sa se ocupe, cu succes - cred - de comunicarea publica. Ministrul Baconschi isi exerseaza abilitatile de propagandist. Altfel nu imi explic de ce a trimis tuturor ambasadorilor si sefilor de misiune tot felul de indicatii, informari si mesaje privind promovarea unei legi care nu exista decat in portofoliul partidului sau si in care lanseaza concepte amuzante de genul "patriotismului constitutional". 
  • Proiectul de lege creat de ministrul Baconschi si dorit cu ardoare de PDL nu este decat o metoda de fraudare a alegerilor. El nu respecta principiile esentiale ale unui proces electoral corect, cum ar fi transparenta si securitatea alegerilor. PSD sustine dreptul Diasporei de a vota, in mod direct si trasparent, dar se opune votului prin corespondenta deoarece el nu este un instrument care sa permita - in opinia noastra - numararea corecta a voturilor alegatorilor. 
  • Legea pe care MAE o promoveaza, inainte ca ea sa fie adoptata de Parlament,  are multe lacune care lasa loc posibilelor  fraude. Spre exemplu, alegatorii care voteaza prin corespondenta nu sunt in mod automat si obligatoriu radiati din listele electorale din tara. Cei care vor sa voteze trebuie sa se inscrie in Registrul electoral. Acest lucru presupune transmiterea prin posta, cu confirmare de primire, a unei cereri de inregistrare. Interesant este ca, in cazul plicului ce contine optiunea de vot, proiectul nu mai mentine aceasta exigenta a confirmarii de primire. Altfel spus, cetateanul isi transmite votul, plicul ajunge unde trebuie, dar nu exista nicio dovada in acest sens. 
  • Mai mult, pana la deschidere, plicurile cu voturi se afla la dispozitia unei singure persoane (presedintele biroului electoral al sectiei de votare) care poate face orice cu ele. Pe de alta parte, care ar fi norma de reprezentare in cazul votului prin corespondenta? Daca in tara ar vota 9 milioane de alegatori iar in strainatate cei 3 milioane de care vorbeste domnul Baconschi, atunci nu ar trebui ca o treime din Parlament sa fie compusa din reprezentantii Diasporei? Asa ar fi democratic. 
  • Exista multe  exemple care demonstreaza ca acest proiect de lege este gandit insa ca un instrument de fraudare a alegerilor. Mai trec in revista doar lipsa unei liste clare a documentelor care atesta stabilirea domiciliului / resedintei in strainatate, pe baza carora alegatorul sa poata fi inscris in Registrul electoral sau absenta unor prevederi concrete referitoare la modul in care se vor efectua verificarile referitoare la rezidenta alegatorilor. Practic, intregul proiect contine un mecanism gandit sa nu treaca prin nicio forma de control. Procesul in sine nu poate fi monitorizat. 
  • Ceea ce trebuie sa se inteleaga foarte clar este ca, votul prin corespondenta este un substitut. In orice democratie reprezentativa, regula este aceea a votului in sectia de votare la care alegatorul este arondat, votul prin corespondenta fiind exceptia. Daca se pot asigura toate acele conditii necesare exprimarii votului in cadrul sectiilor de votare, iar Romania poate face acest lucru, nu este nevoie de vot prin corespondenta.