Un spectacol de teatru - documentar despre Mineriada din 1990, realizat pe baza unei serii de 40 de interviuri cu personajele implicate, se joaca in aceasta seara in cadrul Festivalului International de Teatru de la Sibiu. Spectacolul, al carui performer este tanarul actor Alex Potocean, va fi prezentat in sectiunea Teatru Underground, marti, de la ora 22.30, in Vintage Pub din Sibiu.

Capete infierbantateFoto: Hotnews

Capete infierbantate, spectacol de teatru documentar prezentat de Centrul de Introspectie Vizuala din Bucuresti si tangaProject in cadrul proiectului de cercetare si performare a istoriei recente - 13-15 iunie 1990 -, isi propune sa chestioneze un moment - cheie din istoria Romaniei, invintand publicul sa participe la un act de retrocedare a memoriei colective si subiective.

Apare tarziu pentru ca, in zona teatrului, artistii au inceput abia din anii 2000 sa cerceteze realitatea imediata romaneasca. Se joaca in cluburi pentru ca un astfel de spectacol risca sa supere pe toata lumea in cadrul unei institutii de stat si, nu in ultimul rand, pentru ca finantarile au venit doar din zona privata. Este realizat de tineri care aveau cinci - sase ani in 1990 pentru ca "cei care nu au amintiri de atunci pot judeca cu mai putina patima", iar tema are o intriga suficient de buna pentru un regizor in masura in care istoria insasi este "un decupaj, ca si scenariile de teatru sau de film".

"Teatrul oricum este o metoda foarte buna de a chestiona lucrurile public. Oamenii isi pot pune intrebari, pot avea dileme, este o metoda mai eficienta decat o conferinta sau un discurs de a aduce intrebari in sfera publica. Plus ca teatrul are o forta extraordinara de coagulare", explica regizorul David Schwartz.

"Evenimentele din zilele de 13-15 iunie 1990 au marcat o perioada de disensiuni socio-politice majore, cu efecte in devalorizarea democratiei romanesti, fragil instituite, in polarizarea societatii civile si in alterarea spiritului civic", spun creatorii, care incearca, prin acest spectacol documentar - la baza caruia se afla peste 40 de interviuri cu persoane implicate - sa inteleaga cum a fost posibil un asemenea episod in istoria recenta a Romaniei.

David Schwartz, 25 de ani, este regizor de teatru, membru al atelierului de teatru independent tangaProject, fondat de dramaturgul Bogdan Georgescu. In Bucuresti, la Teatrul Luni de la Green Hours, lui David Schwartz i se joaca spectacolul "Faceti loc!". A fost nominalizat la premiul de debut al UNITER pentru regia spectacolului Romania! Te pup (dramaturg: Bogdan Georgescu; productia: Teatrul National din Iasi).

David Schwartz: Spectacolul este doar un punct de pornire. Avem un proiect de cercetare in Valea Jiului."Am inceput cercetarea in decembrie 2009, iar prima etapa a durat cam cinci-sase luni. A fost vorba de o documentare pe mai multe niveluri, interviuri cu antropologi, sociologi, persoane batute in piata Universitatii, lideri ai minerilor. Am avut acces la arhive, la raportul Comitetelor Helsinki, am cercetat raportul procuraturii, coordonat de Dan Voinea sau raportul Grupului de Dialog Social.

Apoi am facut o documentare pe ziarele din perioada respectiva, atat cele partizane puterii, cat si cele partizane ale opozitiei, plus materiale video, printre care si filmul lui Stere Gulea, <>. Spectacolul nu este punctual final al acestui proiect, ci doar punctul de pornire. Exista multe directii de cercetare, una dintre ele fiind persecutia impotriva romilor, despre care se vorbeste mai putin.

In plus, in momentul acesta avem deja in plan un proiect de cercetare in Valea Jiului, in cadrul caruia ne propunem sa analizam perspectiva minerilor si felul in care Mineriada i-a afectat pe locuitorii Vaii Jiului. O concluzie clara este faptul ca, in ceea ce-i priveste pe mineri si Valea Jiului, acestia au devenit victime ale mineriadei ca si victimele propriuzise. O alta concluzie este ca atunci cand faci o documentare, nu poti stabili un adevar, ci doar poti identifica o serie de intrigi diferite. Nu exista o singura istorie, ci mai multe istorii, in functie de intrigile pe care le urmareste cel care povesteste".

Sapte marturii, sapte perspective. Capete Infierbantate, spune tanarul regizor David Schwartz, este un spectacol despre evenimentele din Mineriade si despre metodele de represiune ale statului roman. Aduna sapte perspective diferite a sapte martori din zilele acelea: un tanar de 14 ani care a fost batut de mineri, un cantaret simbol al Pietii Universitatii - desi este, evident, vorba despre Cristi Paturca, nici in spectacol nu-i este rostit numele.

"Pentru noi a fost importanta functia pe care au avut-o aceste personaje si nu renumele pe care l-au castigat ulterior", explica Schwartz. In spectacol sunt prezentate marturiile a doi lideri ai miscarilor de protest, un lider al organizatiilor studentesti si un lider al unei aliante muncitoresti, "Alianta Poporului", ambii activi in Piata si care, in momentul de fata, au perspective diferite asupra evenimentului. Mai exista un monolog al liderului minerilor la momentul respectiv, unul al presedintelui Romaniei si ultima poveste, cea a unui muncitor si poet amator, arestat illegal la Magurele, care a dat in judecata statul roman la Strasbourg.

Schwartz: "Elementul principal al Mineriadelor este maltratarea Rromilor". "Cred ca istoria recenta a Romaniei este foarte putin cunoscuta si si mai mult falsificata. Elitele intelectuale si politice isi construiesc propria istorie. Am incercat ca, prin sursele noastre, sa facem o cercetare proprie asupra unor evenimente pe care nici eu, nici Mihaela Michailov, autoarea piesei, nu le-am trait. Am incercat sa aducem propria noastra varianta de istorie.

Daca faci o cercetare amanuntita, observi ca anumite detalii sunt sistematic omise si cel mai simplu exemplu in acest sens este cel cu romii. Desi in rapoartele anumitor comisii, cum ar fi Comitetului Helsinky sau rechizitoriul procuraturii, apare, de fapt, ca element principal maltratarea rromilor, devastarea caselor cetatenilor de etnie rroma, iar acest lucru este omis sistematic din manifestarile publice.

Daca va uitati la comemorarile Mineriadei, este scoasa in fata exclusiv perspectiva luptei muncitorilor cu intelectualii, cand realitatea faptelor este ca, numeric cel putin, ca cei atacati au fost mai ales rromii. Mi se pare un exemplu clar de manipulare a informatiei. Ne-am propus sa vedem cat din ceea ce ni se serveste in discursul public este adevarat. Nu noi nu dam sentinta. Sentinta va fi data de un tribunal. Care nu a dat-o, dar poate o sa se intample si asta. Noi trebuie doar sa ne punem intrebari".

  • Un actor din valul noii generatii. Cel care aduce publicului rezultatele acestei cercetari este actorul Alex Potocean (27 de ani), cunoscut din filmele noii generatii de regizori romani. A debutat in rolul brancardierului de la spitalul Bagdasar in Moartea Domnului Lazarescu, l-a jucat pe Vasile in Hartia va fi albastra sau pe Adi, iubitul Otiliei (Ana Maria Marinca) din 4,3,2, inainte de a filma pentru The Way Back, alaturi de actorii Ed Harris si Colin Farrell, sau pentru Whistleblower, impreuna cu Rachel Weisz, Monica Bellucci si Vanessa Redgrave. Pentru film nu este un an foarte bun, spune tanarul actor, care are acum mai ales roluri in teatru. Chiar aseara a avut premiera cu Insemnarile unui necunoscut, dupa Dostoievski, la Teatrul Bulandra din Bucuresti.

Regizorul David Schwartz atrage atentia ca, in cazul piesei documentar Capete Infierbantate, Alex Potocean este un performer si nu un actor, intre cele doua ipostaze fiind o diferenta de intelegere in primul rand. Potocean se transforma, intr-o ora de spectacol, in sapte personaje, incepand cu Marian Munteanu, liderul studentilor, batut de mineri, sau Ion Iliescu, presedinte al Romaniei din anii '90, si continuand cu altii, persoane batute, arestate ilegal sau ranite, dar si mineri participanti la evenimente, dand astfel glas - intr-o suita de monoloage - opiniilor referitoare la incidentul care a pus capat valului de simpatie pentru Romania de dupa decembrie 1989.

Alex Potocean: Nu-I cunosc personal pe cei pe care-I joc. "Am participat la multe dintre interviurile care au avut loc in cadrul acestui proiect, am fost si in cercetare si prospectie in Valea Jiului. Am facut-o impreuna cu Centrul de Introspectie Vizuala Bucuresti care, anul trecut, avea o platfrma de cercetare a istoriei recente. Am fost interesat de acest proiect si de aceasta tema de cercetare in primul rand pentru ca despre Mineriade - cu atat mai mult cea din '90, care a fost cea mai violenta - nu se prea vorbea. Mi s-a parut important sa avem o perspectiva cat mai obiectiva asupra a ceea s-a intamplat atunci. Pe cei pe care-i joc nu i-am cunoscut personal, dar am avut la dispozitie foarte mult material video, toate interviurile filmate".

Ion Iliescu poarta camasa roz. Fiecare personaj are elemente distinctive de identificare, spun artistii. Marian Munteanu are un sacou dintr-o stofa mai eleganta, asa cum a aparut in momentul interviului, Ion Iliescu poarta o camasa roz, cravata si ochelari, Cristi Paturca porta un pulover gri, Doru Maries, presedintele Asociatiei 21 Decembrie, poarta o vesta, iar Mircea Dobrovicescu, victima a fenomenului Magurele, are un pulover lalau.

"Despre Magurele, de pilda, nu prea s-a vorbit. Au fost oamenii arestati aiurea de pe strada, este o chestie ascunsa pe care a facut-o statul roman democratic la vremea aia. Am adunat puncte de vedere diferite, legate de fenomene diferite. Oameni care au participat la acest eveniment, fiecare s-a ocupat de altceva. Paturca a fost unul dintre romanticii Universitatii, dar Miron Cosma nu a fost la fel de romantic", spune Alex Potocean.