Reportaj HotNews.ro

Vauban: Cartierul german cu hipioti moderni care locuiesc in case pasive si n-au masini

de Iolanda Badilita     HotNews.ro
Luni, 20 iulie 2009, 11:43 Actualitate

Doar biciclete si pietoni
Foto: HotNews.ro
O parte din locuitorii Freiburgului, orasul care l-a infiat pe doctorul Mitrohin acum peste 30 de ani,  experimenteaza viata fara masina. In Vauban, un cartier aflat la buza muntelui, masinile au fost interzise. Nu, nu de primarie. Cei care locuiesc acolo au decis ca in locul sunetului motoarelor prefera sa auda rasetele copiilor si ciripitul pasarelelor. Pe locul unde la Vauban nemtii exprimenteaza astazi traiul verde, pana in 1993 s-a aflat o fosta baza a armatei naziste ocupata de armata franceza la sfarsitul celui de-al doilea  razboi mondial. Gandit  ca o cazarma, spatial nu prevedea garaje pentru masini private iar  drumurile erau practic niste alei inguste intre baraci.

Cladirile care au inlocuit baracile au cate 3-5 etaje si au fost proiectate sa fie eficiente energetic prin diminuarea pierderilor de caldura.

“La inceput, dupa ce armata franceza a plecat, primaria din Freiburg a vrut doar sa construiasca aici un cartier urban normal", spune Thomas Fabian, responsabil al proiectului Vauban in cadrul primariei din Freiburg.

In 1993, Consiliul local a stabilit cadrul oficial  si a lansat o competitie pentru proiectul architectonic al zonei care masura 41 de hectare.  Prima constructie a fost ridicata in 1997. Insa intre 1994 si 1995 Consiliul a oferit cetatenilor ocazia sa participe la acest process si astfel s-a creat ceea ce azi se numeste „Vauban Forum“. Prin acest forum, locuitorii au putut introduce aspecte ecologice in planul initial. Astfel, in cele din urma, in cooperare cu municipalitatea, Vauban a devenit mai degraba un cartier ecologic.

70 de procente din cei peste 5.500 de locuitori ai Vaubanului nu detin masini. Cei mai multi dintre acestia au avut desigur macar o masina dar si le-au vandut . Cei care nu au putut sa renunte isi lasa masinile pentru 20 de euro pe luna in doua garaje publice imense care se afla la iesirea din cartier.

Casele de aici au fost in asa fel construite incat intre blocuri nu exista decat locuri de joaca pentru copii si piste pentru biciclete.

O infrastructura buna pentru familii cu copii

Case cu panouri solare
Case cu panouri solare
Foto: HotNews.ro
Unul dintre primii locuitori din Vauban este arhitectul Hermann Binkert. In anul 2000 impreuna cu inca 10 familii Binkert a cumparat o bucata de pamant de la primarie  pentru a construi  casa in care locuieste acum.

“Ne-am mutat aici pentru ca exista o infrastructura foarte buna pentru familii: crese, gradinite, scoli.  In 10 minute suntem in oras cu tramvaiul sau cu bicicleta iar in acelasi timp suntem aproape de padure,  putem merge in natura. Eu ma duc cu  bicicleta la serviciu sau cu tramvaiul, dar in principal cu bicicleta. Sunt foarte putine masini pe strada, probabil una sau doua masini. De aceea pentru copii este foarte bine. Se pot juca fara grija afara in strada. Noi putem ramane aici sus iar copiii se joaca jos, in strada.” Pentru drumuri lungi ca cele la supermarketuri sau in excursii la ski mai multe familii cumpara o masina sau inchiriaza una.

Insa nu putini dintre cei care s-au mutat initial aici au plecat destul de repede. Este greu sa te dezobisnuiesti de confortul pe care il ofera masina spune Hermann Binkert. “Nu oricine se poate lipsi de masina cand trebuie sa mearga mult in fiecare zi.  In plus, unii vor sa aiba gradini mai mari. Vedeti, aici locul este ceva mai ingust.”
  • Cu masina insa, e o  poveste mai aparte. De la un mijloc rapid de deplasare, de la un obiect util si atat, in peste o suta de ani de istorie, autoturismul a devenit un simbol al puterii. Cei mai multi au fost sedusi de status simbolul pe care posesia unui atoturism (cu cat mai scump si cu cat mai de “marca” cu atat mai bine) il aduce cu sine, spune  doctorul si sculptorul Georg Mitrohin care locuieste in Freiburg, un oras de munte din sud-vestul Germaniei aflat la granita cu Franta si Elvetia.
  • Existenta automobilului a schimbat intreaga existenta a omului care l-a idealizat. Automobilul ca “status symbol”  este folosit in Germania mai putin, dar mult mai mult in Romania zilelor noastre, spune dr. Mitrohin. “Este dovada de putere, de succes in viata, un simbl al fericirii. Evident, nimic din toate acestea nu reprezinta o realitate. Vorbim aici despre o inchipuire care este valoroasa doar in momentul in care si ceilalti cred in ea asa cum crezi si tu. In momentul in care ceilalti oameni o dispretuiesc inseamna ca te-ai pacalit, ca ai investit o multime de bani degeaba, pentru ca acest “status symbol” nu iti foloseste la nimic. Oamenii incep sa isi dau seama ca autoturismul este numai un obiect de care te folosesti si a carui existenta este limitata, la scara istoriei.
Investitiile primariei in infrastructura: 95 de milioane de Euro

Raiul biciclistilor
Raiul biciclistilor
Foto: HotNews.ro
Insa cei ca arhitectul Binkert nu au gasit in Vauban teren viran sau strazi prafuite. Inainte ca oamenii sa isi construiasca locuintele, primaria din Freiburg a investit in infrastructura necesara unui trai decent.

“Masurile de dezvoltare din Vauban facute de primarie se vor ridica la sfarsitul anului 2009 la 95.000.000 Euro, spune Thomas Fabian de la Primaria din Freiburg. Deficitul va fi probabil 1.500.000 Euro. Cei 95.000.000 includ cele 40 de milioane de marci germane platite de noi pentru cumpararea terenului la momentul respectiv, lucrarile de renovare, strazile, linia de tramvai, scolile primare, sala de sport, gradinite, crese, locuri de joaca pentru copii si spatii verzi. Si statul Baden Württemberg a investit circa 10 milioane de marci germane. Apoi, investitiile au fost recuperate prin vinderea bucatilor de teren locuitorilor care au dorit sa se mute acolo.

Case pasive sunt case care isi produc singure energia de care au nevoie. Cum spuneam, eficienta energetica este cuvantul de ordine in Vauban. Peretii caselor sunt izolati temeinic, energia electrica se obtine cu panouri solare sau celule voltaice iar iarna, aerul cald se recircula cu ajutorul unor instalatii. In plus, oamenii strang in cisterne apa de ploaie pe care o folosesc la spalat.

Incalzire cu rumegus

Cu exceptia “caselor pasive” (care isi produc singure energia) toate cladirile sunt conectate la o centrala de incalzire care functioneaza pe baza de rumegus. “Casele pasive” sunt capabile sa isi foloseasca propria energie. Si partea din Vauban care utilizeaza energie solara este conectata de asemenea la centrala.

Potrivit lui Thomas Fabian, in Vauban exista mai multe tipuri de gandire energetica. Cea mai putina energie folosesc casele construite in asa numitul “stil Freiburg” care inseamna ca nu au nevoie de mai mult de 65 kw/H pentru un metru patrat incalzit pe an. “Casele pasive” au nevoie de 15 kw/H, ceea ce inseamna 1,5 litri de petrol pe metru patrat si pe an.  Exista si case care isi produc solar toata energia de care au nevoie cum e cazul „Bürgerhaus 37(foto)“, spre exemplu” .

Asadar, in Vauban ideea principala este economisirea energiei si un trai cat mai aproape de natura. Insa totul ramane la latitudinea fiecarui cetatean. “Noi nu am vrut sa ne punem panouri solare pentru ca am vrut sa avem spatiu pentru terasa, sa avem o priveliste frumoasa catre munte si sa putem planta multa verdeata. Insa economisim multa energie recirculand aerul cald si datorita faptului ca am izolat termic foarte bine casa”.

Autobuzul, cismeaua si joaca in picioarele goale

Copii la joaca intre blocuri
Copii la joaca intre blocuri
Foto: HotNews.ro
In plimbarile mele prin Vauban am vazut si lucruri care desi se subscriau ideii de economie nu prea aveau nimic in comun cu civilizatia. Unii dintre locuitori traiesc in autobuze dezafectate la lumina lumanarii. Freiburghezii ii considera niste hipioti moderni care ca si cei de alta data traiesc o viata fara reguli imbibata in alcool si droguri. Insa acestia sunt cazuri izolate care in nici un caz nu pot da imaginea de ansamblu.

Vorbind de “ansamblu” as spune ca mergand pe strazile de aici ai senzatia ca esti intr-o mare curte, care apartine unei mari familii. In locurile de joaca de langa blocuri, copiii isi lasa peste noapte jucariile, bicicletele si trotinetele, fara teama ca cineva le va lua.

Leaganele si toboganele sunt din lemn (si nu din metal) pentru ca micutii sa nu se raneasca iar unii dintre  ei, alearga prin iarba in piciorusele goale. Cand le e sete, se duc fuguta la cismea. Unii spun ca acesti copii cresc ca sub un clopot de sticla. Ca lumea reala e cea cu masini, beton si poluare. Oare?


Citeste mai multe despre   






















7290 vizualizari

  • +8 (10 voturi)    
    daca nu au nici semnal la mobil (Luni, 20 iulie 2009, 12:48)

    un pofticios! [anonim]

    ma mut si eu acolo
  • +6 (6 voturi)    
    erata (Luni, 20 iulie 2009, 12:49)

    rainman [utilizator]

    kwh nu kw/H.
    • 0 (2 voturi)    
      de fapt (Marţi, 21 iulie 2009, 12:53)

      doru [anonim] i-a raspuns lui rainman

      De fapt e kW/h - puterea masurata in Watt (W, mare nu mic), prefixul kilo (k, mic nu mare) in intervalul de o ora 1h (h, mic nu mare) = 1kW/h
      • +1 (1 vot)    
        Dorule esti warza (Marţi, 21 iulie 2009, 13:29)

        Lucian [anonim] i-a raspuns lui doru

        In kW se masoara puterea, in kWh se masoara energia. Iar cum puterea se defineste ca energie/timp, este evident ca energia este putere*timp, nu putere/timp.
        • +1 (1 vot)    
          Mda... (Marţi, 21 iulie 2009, 15:03)

          johnny [anonim] i-a raspuns lui Lucian

          Energia este putere * timp
          (W*s = kWh * 10^6 * 3.6) :D
  • +6 (12 voturi)    
    Mda... (Luni, 20 iulie 2009, 12:56)

    costica [anonim]

    Poate parea un pic exagerat,dar e un semnal de alarma pentru noi toti: e momentul sa o lasam mai moale si sa ne incercam sa ne bucuram de planeta asta in modul in care au facut-o si stramosii nostri, incercand sa o "murdarim" cat mai putin!
  • 0 (0 voturi)    
    Poza (Luni, 20 iulie 2009, 12:56)

    Florin Ionescu [anonim]

    Oare ce inseamna indicatorul cu masina din poza?
    • +4 (6 voturi)    
      indicatorul (Luni, 20 iulie 2009, 16:29)

      ionel [anonim] i-a raspuns lui Florin Ionescu

      Indicatorul din ultima poza marcheaza o strada sau o zona in care masinile nu au voie sa mearga mai repede de viteza pasului pietonului (ca. 6km/h), si trebuie sa acorde prioritate sau sa opreasca si sa ocoleasca, pietoni, biciclisti, copii care se joaca. Intr-o asemenea strada (de regula una rezidentiala, dar se intalneste si in zone centrale, pietonale) soferul trebuie sa circule in viteza 1 fara a apasa acceleratia.
  • +6 (6 voturi)    
    orase fara masini (Luni, 20 iulie 2009, 12:59)

    Cosmin Ratiu [utilizator]

    Am fost si eu intr-un asemenea "orasel" in Elvetia. Se chema Zermatt. "Orasel" pt. ca mi s-a parut ca e mai mare decat Sighisoara si timp de 4 zile cat am stat acolo am vazut doar cate o masinuta electrica pt. transportat marfa din cand in cand.
    • +2 (2 voturi)    
      si? (Luni, 20 iulie 2009, 19:55)

      soferul [utilizator] i-a raspuns lui Cosmin Ratiu

      cum ti s-a parut? ai lasat mesajul in coada de peste.
  • +2 (2 voturi)    
    S-ar putea face si la noi. (Luni, 20 iulie 2009, 13:03)

    AlinN [anonim]

    Noi avem mai mult soare decat nemtii. Clica de politicieni deja s-a inavutit, ar putea sa propuna un moratoriu la furat 5 ani, si tot ce furau ei sa investeasca in subventionarea energiei verzi la noile si vechile locuinte. Adica : izolare cu 20-40cm polistiren cladiri existente, atasarea panouri solare, constructiile noi facute cu panouri solare, incalzire geotermala.
    Guvernul acum se chinuie sa gaseasca un motor de crestere economica. Ce motor mai bun ar fi decat capacitarea populatiei fara ocupatie la renovari ecologice sau constructii ecologice? In plus ar creste gradul de independeta fata de gaz petrol etc. Exista o diferenta de consum de gaz intre un bloc comunist si un bloc comunist anvelopat cu 30cm polistiren, cu geamuri triplustratificate, care reflecta infrarosiile, incalzit iarna pana la 15gC cu energie geotermala.
    • +1 (7 voturi)    
      Izolatii (Luni, 20 iulie 2009, 13:43)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      5 cm de polistiren fac acelasi lucru ca 40 cm, e ca si cand ai zice ca ai nevoie de un geam de 2 cm sa nu te ploua.
      • +2 (4 voturi)    
        Idei (Luni, 20 iulie 2009, 14:24)

        AlinN [anonim] i-a raspuns lui anonim

        Ideea a ce am scris eu acolo este alta. Cat mai buna izolare, independenta energetica, locuri de munca pentru iesire din criza. Nu este esential daca polistirenul este de 2 mm sau 2 metri latime.
        Acum hai sa trecem penste esenta, si sa ne legam de amanunte: nu ai dreptate.
        Cum sa-ti explic fara sa intru in detalii tehnice: considera izolatia ca pe o palpuma. Cu cat este mai groasa tina mai bine de cald. Este drept, la un moment oricat de mult s-ar ingrosa nu tine de cald semnificativ mai mult. Dar momentul asta este intre 20-40cm.
      • 0 (2 voturi)    
        nu e adevarat (Luni, 20 iulie 2009, 15:48)

        Andrei [anonim] i-a raspuns lui anonim

        mai intereseaza-te, nu vorbi daca nu stii.
    • +4 (4 voturi)    
      Deocamdata e ceva utopic (Luni, 20 iulie 2009, 16:15)

      Verde Imparat [anonim] i-a raspuns lui AlinN

      Stimabile, cred ca visezi :)

      Moratoriu la furat? In Romania? Atata timp cat va mai fi ceva de furat in tara asta, sigur se va fura. Doar o minune ar mai putea sa ii faca pe criminalii, hotii si mafiotii care ne conduc - sa se opreasca.
      Asta pe de o parte, Pe de alta parte sa nu uitam ca la ora actuala sunt foarte putini cei deschisi in a utiliza forme neconventionale de energie. Si sa recunoastem deschis ca nici nu se vrea. De ce? Daca oamenii vor tarie cologic si sanatos, va insemna ca industria farmaceutica, o parte din cea alimentara, ca sa nu mai zic de cea petroliera cu toate derivatele sale, vor fi puse aproape pe butuci. :)
      Ori nu vad eu marile corporatii sa fie de acord cu asa ceva.
      Cu toate acesttea, m-as muta fara clipesc intr-un asemenea oras daca s-ar construi si la noi in Romania.
      Dar sa fie un oras proiectat intr-un mod inteligent si nu in stilul heirupist tipic romanesc.
      • +1 (1 vot)    
        furt pe datorie (Marţi, 21 iulie 2009, 15:55)

        Sakura [utilizator] i-a raspuns lui Verde Imparat

        "Atata timp cat va mai fi ceva de furat in tara asta, sigur se va fura." Eu zic că după ce nu va mai fi nimic de furat, fenomenul va continua. Se va fura pe datorie, pe credit, la caiet, se găsesc soluţii ;)
  • -5 (9 voturi)    
    da' (Luni, 20 iulie 2009, 13:11)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    niste grafitti imbecile tot au pe ici, pe colo, si nu par scrise de copii.
    In al doilea rind, cam era si pe la noi prin anii'60-70, ca atmosfera vorbind.
  • +3 (7 voturi)    
    e tare aia cu nazistii (Luni, 20 iulie 2009, 13:23)

    alwex [anonim]

    "pana in 1993 s-a aflat o baza a armatei naziste".
    Asa aflam lucruri noi. Cred ca nazistii aia s-au bucurat mult ca au mai avut o baza la patru ani de la caderea zidului Berlinului.
  • +1 (5 voturi)    
    e tare aia cu nazistii (Luni, 20 iulie 2009, 13:23)

    alwex [anonim]

    "pana in 1993 s-a aflat o baza a armatei naziste".
    Asa aflam lucruri noi. Cred ca nazistii aia s-au bucurat mult ca au mai avut o baza la patru ani de la caderea zidului Berlinului.
    • +2 (2 voturi)    
      FOSTA (Marţi, 21 iulie 2009, 11:53)

      mihai2k [utilizator] i-a raspuns lui alwex

      ....o FOSTA baza.........
  • +5 (7 voturi)    
    excelent (Luni, 20 iulie 2009, 16:17)

    trois [utilizator]

    oare cand vor pricepe si la noi oamenii ca autoturismele utilizate in exces produc numai stres pentru soferi si pentru cei din jur?
    bravo, un proiect excelent!
  • +2 (2 voturi)    
    Super (Marţi, 21 iulie 2009, 11:52)

    mihai2k [utilizator]

    Foarte tare !
  • +3 (3 voturi)    
    civilizatie neneee (Marţi, 21 iulie 2009, 12:38)

    RaresN [anonim]

    Mie mi se pare dovada maxima de civilizatie.
    Asa cum spunea un antevorbitor "ma mut acolo!"
    Mi-ar place sa fac parte dintr-o asemenea comunitate, dar "n-ai cu cine!".
    Sunt unul dintre cei care colecteaza gunoiul selectiv si care ma sperii ca la o familie de 2 adulti + 2 copii se produc saptamanal un sac de materiale plastice. Dar suntem prea putini noi cei care ne gandim in stilul ECO si de multe ori suntem luati in ras si priviti ca niste exagerati/ciudati. As folosi si eu bicicleta cu maaare placere sa merg cei 11km pana la munca si inapoi, insa lipsa pistelor de rulare si a locului de "parcare" ma pune in situatia de a folosi masina.
    Ca sa nu mai punem la socoteala si faptul ca se fura ca-n codru ...
    Deci? N-ai cu cine ma, n-ai cu cine!
  • +2 (2 voturi)    
    Sectorul 1 Bucuresti (Marţi, 21 iulie 2009, 12:49)

    Desradacinat [anonim]

    La noi in sectorul 1 conceptul de lucru este: desfiinteaza casele, ocupa cat mai mult teren, fa cat mai sus,spatiu verde cat mai putin. In curand vor interezice copacii in sectorul 1 intrucat fac prea multa mizerie.
    Nemtii sunt prosti habar nu au ce inseamna benefiicile bitumului incins la 45 C, a profitului in imobiliare de 400% si a spagilor babane.
  • +2 (2 voturi)    
    TARE (Marţi, 21 iulie 2009, 13:02)

    super tare [anonim]

    gata, ma mut
    • +1 (1 vot)    
      bine faci ;) (Marţi, 21 iulie 2009, 14:47)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui super tare

      In Freiburg am Breisgau exista si cea mai mare biblioteca romaneasca din strainatate ;)
      In plus, locuitorii vorbesc vreo 3 limbi, cred ca le "absorb" de mici, din laptele mamei ;)
      Si mai exista acolo (sper!) un tip din Bihor, care face (in restaurantul sau) niste sarmale nemaipomenite ;)
  • 0 (0 voturi)    
    interesant (Marţi, 21 iulie 2009, 19:40)

    ionica [anonim]

    vedeti, ne extaziem ca unii occidentali locuiesc in autobuze dezafectate, la lumina lumanarii. ian mergeti prin tara romaneasca sa vedeti cum traiesc unii oameni, tot in cocioabe si tot la lumina lumanarii. desi nu cred ca lupte pentru combaterea (sic!) incalzirii globale.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri