Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții suferă o nouă modificare după recenta schimbare din iunie anul acesta. Astfel, prin Legea nr. 193/2019 pentru modificarea și completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, publicată în Monitorul Oficial nr. 873 din 30 octombrie 2019 ("Legea nr. 193/2019"), legiuitorul a adoptat o serie de amendamente menite să sprijine și să simplifice demersurile ce trebuie întreprinse de investitorii/beneficiarii lucrărilor de construcții. Acest act normativ intră în vigoare în data de 4 noiembrie 2019.

Logo Filip - CompanyFoto: Filip & Company

În cele ce urmează vom prezenta pe scurt câteva dintre modificările aduse de Legea nr. 193/2019.

1. Simplificarea procedurii de autorizare și avizare

Eliminarea unor avize și acorduri

O primă modificare pentru simplificarea procedurii de autorizare constă în eliminarea necesității avizului serviciilor deconcentrate ale autorităților centrale privind protecția sănătății populației pentru anumite categorii de lucrări, cu excepția situației în care potrivit legilor speciale este nevoie de un studiu de evaluare a impactului asupra sănătății. Astfel, lucrările exceptate sunt: construirea de anexe gospodărești, construirea de împrejmuiri și construirea de locuințe unifamiliale.

De asemenea, pentru autorizarea anumitor lucrări nu mai este nevoie de obținerea actului administrativ al autorității competente pentru protecția mediului – dintre acestea menționăm: construirea de împrejmuiri, construirea de anexe gospodărești, cu excepția celor utilizate pentru creșterea animalelor, consolidări ale imobilelor existente.

O altă măsură menită să degreveze periplul solicitanților necesar pentru finalizarea lucrărilor constă în faptul că avizele și acordurile necesare autorizării executării lucrărilor de construire vor fi valabile și pentru autorizarea lucrărilor de racordare și branșament la rețelele publice de utilități. Așadar, solicitantul nu va mai fi pus în situația de a solicita alte avize pentru lucrările de branșament. Totodată, autorizația de construire eliberată pentru executarea lucrărilor de bază va fi valabilă și pentru executarea lucrărilor de racordare la utilitățile publice.

Simplificarea procedurii de emitere a certificatului de urbanism și a autorizației de construire / desființare

Certificatul de urbanism va putea fi emis și în format digital, prin e-mail, cu condiția ca solicitantul să își exprime acordul în acest sens prin cererea-tip de emitere a certificatului. Certificatul digital va avea aceeași valoare juridică cu certificatul emis în format scriptic și va trebui să conțină semnătura electronică a emitentului.

În situația în care pentru realizarea unei construcții sunt necesare lucrări de demolare a unei clădiri, se va emite o singură autorizație în care se va aproba atât demolarea construcției vechi, cât și construirea celei noi și se va percepe taxă numai în vederea construirii.

De asemenea, legea prevede și posibilitatea parcurgerii unei proceduri simplificate pentru lucrări de modificare a compartimentărilor interioare și a lucrărilor de închidere a balcoanelor/logiilor existente.

Totodată, se introduc mai multe modificări cu privire la lucrările ce pot fi executate fără autorizație de construire, enumerate în art. 11 din actul normativ - majoritatea având rolul de a clarifica viziunea legiuitorului. O modificare semnificativă însă constă în faptul că se pot executa fără autorizație de construire sau desființare lucrări de branșamente aeriene (în zonele în care nu sunt interzise prin regulamentul local de urbanism), lucrări de branșamente și racorduri executate pe domeniul public la infrastructura tehnico-edilitară existentă în zonă, cu acordul administratorului drumului, precum și lucrări de reparații sau înlocuiri la instalațiile interioare sau lucrări de reparații la branșamentele și racordurile exterioare aferente construcțiilor, în limitele proprietății, în măsura în care aceste lucrări nu modifică structura de rezistență sau aspectul arhitectural.

Legea abordează și ipoteza în care lucrările nu au fost începute în perioada de valabilitate a autorizației de construire sau desființare. Potrivit noii reglementări, noua autorizație va putea fi eliberată pe baza documentației deja depuse (inclusiv certificat de urbanism și avize/acorduri inițiale), cu condiția ca reglementările urbanistice de la momentul eliberării autorizației inițiale să nu se modifice și noua autorizație să fie solicitată în termenul de valabilitate al autorizației inițiale.

Scurtarea termenelor

Cu privire la procedura emiterii certificatului de urbanism, Legea nr. 193/2019 introduce un termen de 10 zile pentru verificarea documentației necesare eliberării certificatului și reduce termenul de eliberare a acestuia de la 30 de zile la 15 zile.

De asemenea, se completează și procedura ce trebuie urmată pentru obținerea autorizației de construire/desființare. Astfel, în cazul în care documentația depusă de solicitantul autorizației este incompletă, neclară sau necesită modificări, în termen de 5 zile lucrătoare de la depunerea cererii, autoritățile vor notifica solicitantului aceste aspecte. Potrivit noilor modificări, termenul de emitere a autorizației de construire/desființare se va prelungi cu numărul de zile necesar solicitantului să efectueze completările notificate, cu condiția să le depună în termen de 3 luni de la primirea notificării. Dacă solicitantul nu răspunde în acest termen de 3 luni, atunci documentația va putea fi restituită la cerere.

În ceea ce privește termenul de eliberare a autorizației de construire/desființare, deși în forma inițiatorului acesta s-ar fi redus de la 30 de zile la 15 zile, propunerea nu a trecut de comisii. Drept urmare, termenul pentru eliberarea autorizației de construire rămâne 30 de zile. Este însă de menționat că termenul emiterii autorizației în regim de urgență s-a redus de la 15 zile la 7 zile lucrătoare, fiind necesară și plata unei taxe pentru emiterea de urgență.

2. Facilități pentru construirea locuințelor unifamiliale

Construirea unei locuințe de familie este exceptată atât de la avizul serviciilor deconcentrate pentru protecția sănătății populației, cât și de la emiterea actului administrativ pentru protecția mediului si de la obținerea avizului Comisie Tehnice de Circulație când acestea sunt situate pe anumite străzi.

De asemenea, legea prevede pentru locuințele unifamiliale și o scutire de taxă. Aceasta se acordă prin hotărâre de consiliu pentru persoana care nu deține singură ori împreună cu soțul/soția o locuință. Dovada se va face printr-un certificat fiscal eliberat în acest sens.

Un alt beneficiu introdus pentru tinerele familii ce doresc construirea unei locuințe proprietate personală este dreptul de prioritate la atribuire față de orice altă cerere de concesionare, vânzare ori închiriere a terenurilor aflate în proprietatea privată a unității administrativ-teritoriale.

3. Răspunderea emitenților de avize/acorduri

Printre modificările aduse de această lege menționăm și instituirea răspunderii emitentului avizului, posesor al unei rețele tehnico-edilitare supraterană sau subterană, pentru prejudiciile suferite de operatorii sau utilizatorii deserviți de rețelele deteriorate, ca urmare a neindicării exacte a poziției având drept consecință emiterea unei autorizații eronate.

Mai mult, tot pe planul răspunderii emitenților de avize, fie ei instituții publice sau operatori economici abilitați în acest sens, se introduce și o sancțiune sub forma amenzii aplicabile de către Inspectoratul de Stat în Construcții dacă nu emit avizele în termen de 15 zile lucrătoare de la înregistrarea documentației complete.

În ceea ce îi privește pe emitenții de avize sau acorduri referitoare la rețelele tehnico-edilitare necesare în vederea elaborării documentației tehnico-economice aferente proiectelor de investiții, aceștia trebuie să emită avizele în termen de 5 zile lucrătoare sub sancțiunea unor penalități de 5000 RON pe zi de întârziere.

Un articol semnat de Ioana Roman (partner) și Ilinca Porojan (associate) - Filip & Company