​​Ministerul Educației vrea profesori debutanți la materiile unde școala nu găsește cadre calificate. Dacă trec pe poziție secundară pensionarii, dar nu măresc plata acordată debutanților, atunci asta nu este politică de atragere a tinerilor la catedră, ci doar calcul contabil, spune sindicalistul Marius Nistor. El avertizează că primii afectați sunt elevii, pentru că vor apărea tot mai multe situații în care o persoană care a picat definitivatul de 4-5 ori la rând va fi preferat la clasă. Un al proiect pus în dezbatere de Minister majorează numărul de ore pe care trebuie să le facă directorii și inspectorii școlari. Creșterea obligației de a preda impusă directorilor de grădinițe va genera blocaje, spune sindicalistul.

Elevi in clasaFoto: Agerpres
  • HotNews.ro a trimis oficial către Ministerul Educației o serie de întrebări referitoare la cele două proiecte; vom public răspunsul îndată ce îl vom primi

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică două proiecte referitoare la normele didactice. Primul proiect de ordin se referă la Norme, planul de încadrare a personalului didactic de predare din școli și grădinițe și la încadrarea în regim de plata cu ora a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar.

Proiectul prevede că posturile sau catedrele vacante după încadrarea profesorilor titulari “se atribuie cadrelor didactice debutante care nu au dobândit definitivarea în învăţământ repartizate în ultimii 6 ani pe posturi didactice/catedre vacante publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată”.

În cazuri excepţionale, pentru disciplinele deficitare în personal didactic calificat, consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ poate aproba depăşirea numărului maxim de ore pe săptămână pentru o normă de predare-învățare-evaluare şi de instruire practică, în regim de plata cu ora, pentru cadrele didactice titulare şi pensionate, cu asigurarea a minimum 12 ore de odihnă între două perioade de lucru”, se mai arată în același proiect.

În deschiderea proiectului de ordin, Ministerul Educației statuează următoarele: “Numărul de ore pe săptămână aferente planurilor-cadru de învăţământ pentru respectivul an școlar, stabilite între limite minime şi maxime, se hotărăște de consiliul de administraţie al unității de învăţământ, astfel încât să se asigure încadrarea în bugetul alocat”.

Marius Nistor

Marius Nistor

Foto: Agerpres

Asta demonstrează clar care este scopul: economiile realizate la nivelul unităților de învățământ. (…) Dacă nu avem bani, atunci luăm măsuri să reducem cât mai mult din activitățile specifice. Atunci nu mai putem vorbi de calitate, totul se rezumă strict la bani. Degeaba vrem modele finlandeze, nord-americane, japoneze sau din Coreea de Sud”, a declarat pentru HotNews.ro președintele Federației Sindicale Spiru Haret, Marius Nistor.

Liderul de sindicat a susținut că prevederea nu este o încurajare a tinerilor către sistemul de educație, pentru că asta s-ar face dacă s-ar majora banii pe care îi primesc tinerii la plata cu ora. “Nu sunt decât măsuri contabile, atâta tot, care încearcă să facă să funcționeze sistemul, într-o alocare foarte mică”, susține acesta.

Un alt proiect pus în dezbatere de Ministerul Educației stabilește obligaţia de predare pe care o au directorii din învățământul preuniversitar și inspectorii școlari. Proiectul fixează la 4 ore pe săptămână norma de predare pentru inspectorii școlari generali adjuncți, de la 2-4 câte sunt prevăzute în prezent, crește norma inspectorilor școlari de specialitate de la 4 la 6 ore pe săptămână.

Nistor susține că “unele lucruri sunt pozitive, adică pot avea posibilitatea directorii să ia mai multe ore în regim de plata cu ora decât luau până în momentul de față, dar pe de altă parte crește și obligația de catedre și cel puțin la nivelul preșcolar va genera o tensiune destul de mare”.

Sindicalistul spune că problemele vor fi la grădinițe, unde proiectul prevede mărirea de la maximum 4 ore la 10 ore pe săptămână a obligației de activitate la grupa de copii.

O directoare de grădiniță gestionează activitatea dintr-o unitate de învățământ unde pot fi 300 de preșcolari. De foarte multe ori, o unitate de învățământ preșcolar are 3 locații; îi cresc obligația de catedră și îi cer în acelați timp să facă inspecții la grupe, să facă activitate managerială, să participe la toate ședințele care sunt ținute de către primării, de către inspectorate. Sunt lucruri care pot să genereze tensiuni formidabile și chiar un blocaj, cel puțin pe partea preșcolară, aici am identificat noi punctul slab”, a declarat pentru HotNews.ro Marius Nistor.

Acesta a precizat că, în prezent, directoarele din grădinițe au această obligație fixată la maximum 4 ore pe săptămână: “pentru câteva ore s-au identificat soluții, avem directoare care sunt metodiste, desfășoară activitate metodică, sau avem directoare care au studii superioare și atunci puteau să presteze orele respective nu la grupă, ci în unități școlare pentru care au obținut o anumită specializare prin studii. În condițiile în care merg pe 10 ore, nu mai putem avea așa ceva”, susține Nistor.