Cheltuielile de publicitate au crescut cu 11% in 2017 si este de asteptat ca piata sa se majoreze cu 13% in 2018, potrivit datelor actualizate ale raportului anual Media Fact Book, publicate joi de agentia de media Initiative. Aceasta isi imbunatateste, astfel, prognoza prezentata in iunie, cand a lansat initial raportul MFB si cand anticipa o crestere a pietei media de 10% in 2017. La nivel global, estimarile IPG MediaBrands/Magna arata ca anul acesta online-ul a avut o cota de piata peste cea a TV, diferenta urmand sa se accentueze in 2018.

In raportul actualizat acum, Initiative estimeaza ca piata de media (cheltuielile de publicitate in media din Romania) atinge 407 milioane de euro in 2017 si va oruca la 459 milioane de euro in 2018.

Agentia si-a revizuit pozitiv prognoza privind cheltuielile de publicitate TV si Internet:

  • investitiile in publicitatea TV au crescut in 2017 cu 12% fata de anul trecut, pana la 268 milioane de euro. In iunie, Initiative estima ca ele vor atinge 264 de milioane
  • investitile in publicitatea pe Internet ating 72 de milioane de euro, cu 12% mai mult decat in 2016. In raportul din iunie, Initiative estima cheltuieli de 74 de milioane pentru publicitate in medii digitale
  • Publicitatea out-of-home ajunge in 2017 la 29 de milioane, radio - 23 de milioane, print - 13,5 milioane - valori similare celor estimate in iunie

Estimari pentru 2018:

  • crestere de 15% pentru TV, pana la 309 milioane euro
  • crestere de 13% pentru digital, pana la 82 milioane de euro
  • crestere de 10% pentru radio, pana la 26 milioane de euro
  • crestere de 5% pentru OOH, pana la 31 milioane de euro
  • scadere de circa 5% pentru presa scrisa

Alexandra Olteanu, managing director Initiative:

  • "Finalul de an ne confirma in mare parte estimarile anuntate la inceputul acestei veri, piata de media avand o crestere apropiata celei inregistrate in 2016. Am asistat la un nou an excelent pentru TV, care continua sa fie motorul cresterii pietei de media locale. Ratele de crestere in Romania sunt, insa, mai mari decat cele estimate la nivel global, care au fost influentate anul acesta de instabilitatile din mai multe piete cheie".

Anuntul Initiative Romania include si prognoza globala realizata de Magna, companie din grupul IPG MediaBrands, din care face parte si agentia romaneasca. Potrivit estimarilor Magna, la nivel global:

  • investitiile nete in publicitate au crescut cu 4,1% in 2017 si se vor majora cu 5,2% in 2018
  • online-ul a depasit TV-ul, cu o cota de 41% din piata de media globala (TV - 35%) in 2017. In 2018, cota TV-ului va scadea la 34%, in timp ce digitalul va creste la 44%