Comisia Europeana a propus marti stabilirea de noi standarde stricte pentru reglementarea utilizarii civile a aparatelor de zbor fara pilot, vizand siguranta aeronautica si protectia vietii private a persoanelor.

DronaFoto: New York Times

Viitoarele standarde privind dronele vor acoperi domeniile sigurantei, securitatii, vietii private, protectiei datelor, raspunderii si asigurarilor, sustine Comisia Europeana.

Scopul urmarit este de a permite industriei europene sa devina un lider mondial pe piata acestei tehnologii emergente, asigurand in acelasi timp activarea tuturor garantiilor necesare, potrivit sursei citate.

Conform CE, noile propuneri se refera la sistemele de aeronave pilotate de la distanta (remotely piloted aircraft systems, RPAS) si constau in:

  • Norme stricte la nivelul UE privind autorizatiile de siguranta. Standardele UE se vor baza pe principiul ca dronele civile (aeronave pilotate de la distanta) trebuie sa asigure un nivel de siguranta echivalent cu cel asigurat de operatiunile aviatice cu echipaj uman. AESA, Agentia Europeana de Siguranta a Aviatiei, va demara elaborarea de standarde specifice la nivelul UE pentru aeronavele pilotate de la distanta.
  • Controale stricte in ceea ce priveste protectia datelor si a vietii private. Datele colectate de aeronavele pilotate de la distanta trebuie sa respecte normele aplicabile in materie de protectia datelor, iar autoritatile de protectie a datelor trebuie sa monitorizeze colectarea si prelucrarea ulterioara a datelor cu caracter personal. Comisia va evalua modalitatile prin care se poate asigura aplicarea deplina a normelor privind protectia datelor in cazul aeronavelor pilotate de la distanta si va propune orientari sau modificari specifice, acolo unde este necesar.
  • Controale stricte in vederea asigurarii securitatii. Dronele civile pot face obiectul unor eventuale actiuni ilegale si amenintari la adresa securitatii, la fel ca orice alta aeronava. AESA va incepe sa lucreze la elaborarea cerintelor necesare in materie de securitate, in particular pentru protejarea fluxurilor de informatii, ea urmand apoi sa propuna instituirea de obligatii legale specifice pentru toti actorii implicati (este vorba, de exemplu, despre managementul traficului aerian, operator, furnizorii de servicii de telecomunicatii), a caror respectare va trebui asigurata de autoritatile nationale.
  • Un cadru clar in materie de responsabilitate si asigurare. Actualul regim de raspundere civila a fost stabilit mai ales pentru aeronavele cu echipaj uman, in cazul carora masa (incepand de la 500 kg) determina valoarea minima a asigurarii. Comisia va evalua necesitatea modificarii normelor actuale, pentru a se tine seama de particularitatile aeronavelor pilotate de la distanta.
  • Rationalizarea cercetarii si dezvoltarii si sprijinirea noii industrii. Comisia va rationaliza activitatile de cercetare si dezvoltare (C&D), in special fondurile UE destinate C&D, gestionate de intreprinderea comuna SESAR (Single European Sky), pentru a respecta calendarul tehnologiilor promitatoare, in vederea introducerii RPAS in spatiul aerian european in cel mai scurt timp posibil. IMM-urile si intreprinderile nou-infiintate din sectorul de profil vor primi sprijin industrial pentru dezvoltarea de tehnologii adecvate (programele Orizont 2020 si COSME).

Dronele civile sunt din ce in ce mai utilizate in Europa, in tari precum Suedia, Franta si Marea Britanie; ele sunt prezente in diferite sectoare, insa cadrul care reglementeaza activitatea acestora este fragmentat, sustine Comisia Europeana.

Potrivit CE, la nivel national se aplica normele de siguranta de baza, insa ele difera de la un stat membru la altul.

In acelasi timp, o serie de garantii fundamentale nu sunt abordate in mod coerent, sustine Comisia.

In 2014, Comisia va efectua o evaluare aprofundata a impactului, pentru a examina problemele si a defini cele mai bune cai de solutionare a acestora.

In urma acestei evaluari, Comisia ar putea lansa o propunere legislativa care va fi inaintata spre aprobare statelor membre si Parlamentului European. Pe langa aceasta, AESA poate trece imediat la elaborarea normelor de siguranta necesare.

Alte masuri pot include actiuni de sprijin intreprinse in cadrul programelor UE existente, cum ar fi SESAR, Orizont 2020 si COSME. Toate aceste lucrari vizeaza atingerea obiectivului fixat de Consiliul European din decembrie 2013, si anume asigurarea integrarii progresive a RPAS in spatiul aerian, incepand cu 2016.