"Avem planuri de evacuare pe mai multe paliere in functie de evolutia situatiei din Siria. Sunt cateva zeci de persoane care locuiesc in Homs. Se poate intampla orice acolo, luptele sunt extrem de salbatice chiar. Din acest punct de vedere incercam sa asiguram tot ce e omeneste posibil pentru a asigura o evacuare corespunzatoare oricui doreste sa plece", a declarat ministrul de externe, Cristian Diaconescu, la Discutia de Luni, o emisiune HotNews.ro - RFI. Diaconescu a mai spus ca, oficial, sunt inregistrati la ambasada Romaniei din Siria 102 romani, dar ca "din date colaterale sunt cateva mii de romani". Ministrul de externe a confirmat ca a avut discutii in aceste zile cu secretarul american de stat, Hillary Clinton si cu alti ministri de externe din Europa pe tema problemelor din Siria dar spune ca Romania nu intentioneaza sa-si retraga ambasadorul.

Cristian Diaconescu si Anne Marie BlajanFoto: Hotnews
  • "Am fi foarte ajutati din punct de vedere politic daca componenta investitionala romaneasca ar fi mult mai activa, daca am conveni cu partea rusa sa lasam istoria istoricilor."
  • Despre scutul anti-racheta: "Acum sunt numai negocieri tehnice, sunt aranjamente juridice, de la proprietatea terenurilor la... Sper ca nu vom avea dificultati din acest punct de vedere"

Asculta integral interviul cu ministrul de externe Cristian Diaconescu in varianta AUDIO. La emisiune a participat si editorul HotNews.ro pe probleme de politica externa, Anne Marie Blajan

Descarca fisierul audio in format MP3

Cele mai importante declaratii facute de Cristian Diaconescu la Discutia de Luni

Relatiile cu Rusia

  • Avem in vedere relatia cu Rusia si avem si solutii. In ceea ce priveste relatia economica la nivel privat, lucrurile merg normal. Relatia economica la nivel interstatal arata un deficit in defavoarea Romaniei pentru ca importam gaze si materii prime. Cand discutam despre elemente ale cooperarii impotriva terorismului, relatia este foarte buna. Pe multe paliere in zona organizatiilor internationale cele doua state coopereaza, si inca foarte bine.
  • In planul abordarii bilaterale a problemelor de securitate regionala sau stabilitate in jurul Marii Negre, aici intr-adevar agenda nu este suficient de completa. Sunt anumite paliere pe care trebuie actionat foarte repede. Marea majoritate tin insa de acest plan al cooperarii si al dialogului bilateral pe teme de securitate. Suntem in stat cu mai multe responsabilitati in planul securitatii regionale. Rusia in mod categoric are un rol de jucat. Evident ca interesele sale se circumscriu anumitor prioritati. Este clar ca aceste teme nu pot sa lipseasca din plan bilateral, nu cred ca au fost suficient fundamentate. 
  • Exista insa teme care ar trebui adaugate. Cooperarea in ceea ce priveste bazinul Marii Negre. Exista interese de ambele parti. Pe aceste paliere, iata, strategia Dunarii, a UE. Exista o propunere din zona Federatiei Rusa pentru construirea unei autostrazi in jurul Marii Negre. E o propunere mai veche si foarte buna. Si imi pare rau ca partea romana nu a fost mai activa din aceasta perspectiva. 
  • Vorbim de coridoare energetice. Cand te uiti pe harta, observi ca geografic este imposibil ca Romania sa fie traversata de un singur coridor energetic. Aceasta evitare a Romaniei si proiectele in derulare nu sunt foarte optimiste, ea poate reprezenta un palier de discutie mult mai serios si aplicat cu Federatia Rusa. Am fi foarte ajutati din punct de vedere politic daca componenta investitionala romaneasca ar fi mult mai activa, daca am conveni cu partea rusa sa lasam istoria istoricilor. Adica sunt anumite momente din istorie care evident primesc lecturi diferite in cele doua capitale. Nu cred ca acest palier are ce sa caute in dialogul politic bilateral. 
  • Chestiunea energetica, in opinia noastra, nu trebuie sa devina o tema de securitate, adica o tema politica. Din acest punct de vedere, pret la gaze, contracte, trebuie sa-si faca datoria ministerele de linie. Nu vreau sa ma derobez de raspundere, vreau sa spun ca nu ar fi total in interesul Romaniei sa aduca aceasta problema in planul dialogului. De ce? Pentru ca un astfel de dialog, ca sa aiba succes, presupune compromis. Sigur, aceasta tema nu poate lipsi.
  • In legatura cu astfel de situatii de gandesti din timp, stabilesti reguli contractuale. Am avea niste solutii, dar acestea nu trebuie sa ramana numai pe palierul politic. Cei care negociaza pe ministerul economiei trebuie sa fie foarte implicati si dam tot sprijinul.

Problemele din Siria

  • Principala preocupare a noastra se concentreaza pe doua paliere: cei cu cetatenie romana din Siria si coordonarea cu partenerii nostri europeni si euroatlantici inclusiv in ce priveste retorica. Am vazut ca a aparut pe surse ca am vorbit cu Hillary Clinton, inclusiv pe aceasta tema. Da, e adevarat. Am discutat cu ministrul de externe italian, german, polonez si cu ceilalti parteneri cu care in mod obisnuit ne coordonam. Aceste coordonari le facem impreuna.
  • Un astfel de gest (retragerea ambasadorului) tine strict de evaluarile nationale si pe evaluarile noastre nu se pune problema retragerii oficiului diplomatic. Rolul oficiului este absolut pivotal. 
  • Ministerul de externe a facut o treaba foarte buna cu trei sau patru luni inainte cand a trimis toate avertizarile necesare. De atunci s-au inregistrat la ambasada 102 romani, atat. Din datele colaterale rezulta insa ca e vorba de mii de romani, de cetateni romani sau cetateni romani cu copii minori de care nu s-ar desparti in cazul unei plecari. Obligatia noastra este sa dam preavizele necesare, sa informam si sa stim ca acele informatii au ajuns la comunitati si dupa aceea sa fim pregatiti daca doresc sa se evacuze. 
  • Noi nu incurajam acest lucru dar avem obligatia sa avertizam in legatura cu pericolele in ceea ce priveste securitatea individuala care pot aparea la un moment dat. Evacuarea se face strict la cerere. Pentru asta e nevoie de un proces foarte complex, vecinii Siriei sunt complicati, Turcia, Iordania, Liban, i-am mentionat tocmai pentru a vedea cate diferente si probleme sunt. 
  • Unii dintre ei nu au cetatenia romana si nu este obligatoriu ca statele vecine pe unde se va realiza tranzitarea sa fie extrem de disponibile din acest punct de vedere. Incercam sa incurajam pe acesti cetateni sa se hotarasca cat mai repede, tocmai pentru a facilita si o anumita verificare. In caz de razboi civil, modul in care se poarta in aceste state un astfel de razboi poate fi extrem de periculos, mijlocul de a patrunde si de a face extractii fiind extrem de limitat. 
  • Avem planuri de evacuare pe mai multe paliere functie de evolutia situatiei, avem relatii parteneriale de sprijin cu toate statele din zona. Noi vrem ca toti cei care sunt cetateni romani sa cunoasca punctele de adunare, persoanele cu care se poate lua legatura. Sunt cateva zeci de persoane care locuiesc in Homs in acest moment. Se poate intampla orice acolo, luptele sunt extrem de salbatice chiar. Din acest punct de vedere incercam sa asiguram tot ce e omeneste posibil pentru a asigura o evacuare corespunzatoare oricui doreste sa plece.

Schengen si MCV

  • Partenerii nostri olandezi au uitat de unde a plecat toata discutia. Avem MCV, care are o o etiologie diferita de acordul Schengen. Si avem acordul Schengen unde s-au indeplinit niste conditii tehnice, aflate in tratat, deci in legea partilor, evaluate de niste comitete, care tehnic au vazut cum stam cum frontierele, comunicarea intre politiile statelor, sistem informatic etc.
  • Statele au dreptul suveran sa-si ia criteriile de validare ale unui astfel de demers de unde doresc. Faptul ca Olanda si alte state la un moment dat se raporteaza la acest mecanism - alte state nu o fac - reprezinta dreptul lor suveran. Prea multe lucruri nu sunt de comentat. Este si dreptul nostru suveran de a sti exact care este decizia politica pe care Olanda doreste sa o ia. Eu cred ca inclusiv partea olandeza doreste sa gaseseasca o iesire din aceasta situatie. 
  • Pana la urma, ei amana o decizie. Pot intelege niste elemente care tin de Romania, cum ar fi chestiunile legate de mecanism. Dar nu pot intelege argumente legate de economia politica interna a statului olandez. Faptul ca un partid este nu este la guvernare, ca le-ar crea probleme de majoritate nu poate reprezenta un argument sa blochezi o tara. Acest proces de clarificare trebuie rezolvat acum, nu in vara. 
  • Nici eu nu cred in retaliere, trebuie sa plecam de la standardele agreate si pe baza lor sa luam impreuna decizia adecvata. Am transmis disponibilitatea mea si a lui Catalin Predoiu de a merge impreuna la Haga, de a ne intalni cu absolut oricine si sa discutam orice fel de aspect. Trebuie sa ne fie si noua clar ca nu putem fi pusi in situatia sa mai batem din cand in cand la usa asteptand sa se deschida la un moment dat. 
  • Pragmatic, ma astept ca Olanda sa nu doreasca sa se singularizeze, ma astept sa fie corecti si calvinisti pana la capat si sunt dispus sa cred. Ei doresc sa aiba o pozitie coerenta fata de raportul MCV. Bun, atunci sa aiba si o pozitie coerenta fata de Romania. Ma astept la o pozitie ceva mai clara fata de Romania. 
  • Dupa parerea mea nu ar trebui sa insistam pe variante radicale - fie extinderea acestui mecanism la toate statele, fie eliminarea sa. Va trebui, in cooperare cu partenerii nostri, pentru unele state iesite din sistemul comunist, este nevoie de o anumita coordonare, dar in mod evident acest domeniu sa se refere strict la autoritatea judecatoreasca, nu corelarea cu alte decizii. 
  • Si eu am senzatia ca jocul politic a urcat foarte mult in relatia dintre state astfel incat si expertii incearca sa fie prudenti. Deci treptat vor politiza si ei evaluarea, dand semnale pe care nu le doresc ei foarte angajante, fiecare dintre preopinenti urmand sa aiba propria lectura. Asta s-ar putea sa fie un pericol: cand fac evaluari poltice sa pierdem in vedere tema, anume sistemul judiciar si statul de drept. 
  • Pe acest palier procedura de indeplinire a raportului ar putea fi inlocuita cu posibilitatea implicarii mai serioase a statului direct evaluat. Si cred ca acest beneficiu de incredere il meritam. Atata vreme cat din trei rapoarte succesive pozitive - in ce priveste modernizarea, reforma - performanta este uniform constatata in aceste rapoarte. 
  • Ar fi un bun semnal din partea clasei politice romanesti: un angajament politic pe termen lung prin care sa se spuna la fel ca si la tratat. In momentul in care vom veni la putere, in momentul in care vom prelua fraiele acestei tari ne va preocupa in continuare si lupta impotriva coruptiei, si intarirea acestor institutii si modernizarea. Nu neaparat este ideea mea, a venit inclusiv din zona olandeza. Un anume demers poate acum generic, poate considerat de unii demagogic sau prea general, dar aceasta exprimare a vointei politice de a continua reformele, de a continua intarirea acelor institutii care sunt performante, de a nu altera functionarea lor ar aduce un mare beneficiu credibilitatii noastre.  

Relatia cu Statele Unite

  • Despre scutul anti-racheta: acum sunt numai negocieri tehnice, sunt aranjamente care se fac, juridice, de la proprietatea terenurilor la... Eu sper ca nu vom avea dificultati din acest punct de vedere. Proiectul este fundamental pentru Romania si n-as vrea sa se blocheze intr-o mica... Dincolo de aceste lucruri, este un proiect al Romaniei si al NATO. Este o contributie pe care Romania si implicit Statele Unite o aduc securitatii Aliantei Nord Atlantice. Motiv pentru care va ramane un proiect al NATO. Daca altcineva doreste sa-si construiasca un sistem de securitate sa si-l construiasca.
  • In opinia noastra, nu se poate crea vreo legatura juridica intre acest proiect si alte proiecte in afara spatiului NATO. Summitul NATO de la Chicago de la inceputul lunii mai va clarifica aceste aspecte. Stiu ca exista o preocupare inclusiv din partea Federatiei Ruse, nu neaparat in legatura cu aspectele tehnice sau performantele cat in legatura cu o anumita capacitate a domniilor lor sau a statelor respective de a participa la decizie. Tocmai de aceea spuneam, fiind un proiect al NATO se adreseaza in principal statelor membre ale Aliantei. 
  • Despre programul Visa Waiver: Este o tema de maxim interes si cred extrem de corecta fata de romani. Nu suntem in nici un caz pe lista celor periculosi pentru securitatea nationala a Statelor Unite. Sigur, aici ne referim la chestiuni tehnice. Ne putem referi la eliminarea unor anumite criterii, numararea respingerilor dupa persoane si nu dupa numarul de aplicatii, multe gresite ca tehnicalitate, nu ca persoana respectiva ar reprezenta o problema. Sau luarea in considerare a categoriilor de persoane care depasesc perioada de sedere, extrem de redusa. Au existat niste calcule si daca si plafonul se ridica la 10% este posibil ca in 2 sau 3 ani sa intram intr-un sistem de circulatie fara viza.
  • Contactele la nivel inalt au relevanta, cand ai astfel de intalniri sunt foarte interesati sa ai si o intalnire de substanta. Deci, da, dorim sa avem cat mai multe intalniri, pentru ca au folos. Nu stiu sa va raspund acum, depinde si de partea americana, este important sa se intample. Luam in calcul o vizita a presedintelui in Statele Unite in acest an, absolut.
  • Sincer sa fiu n-am inteles genul de retorica: orice vizita peste ocean se considera un fel de acreditare a persoanei care se duce. E o atitudine provinciala, am vazut si scandaluri, oameni sanctionati in partide politice... Putina maturitate ne-ar trebui.