<-- Dosare Juridice - Schoenherr Asociatii -->
OPINIA SPECIALISTILOR DELOITTE SI REFF&ASOCIATII
Competiția fiscală crește, harta taxării în UE se reconfigurează. Cum ar putea să se poziționeze România? Reducerea cotelor de impozit pe profit în opt state membre UE și în SUA, începând din 2017, marchează o schimbare de abordare în taxarea companiilor la nivel global, deoarece discursul public și demersurile legislative s-au concentrat, până acum, aproape exclusiv asupra prețurilor de transfer și a mutării profiturilor între diverse jurisdicții. Această schimbare merită toată atenția și din partea României, deoarece poate scădea capacitatea țării noastre de a atrage investiții străine.
Importul forței de muncă: Cum decurge procesul de angajare a străinilor În luările de poziții din ultima vreme, angajatorii, atât companii multinaționale cât și locale, arată că nu mai există suficientă forță de muncă în România și că, din acest motiv, importul de angajați din afara Uniunii Europene a devenit o necesitate pentru dezvoltarea afacerilor. O creștere a numărului de lucrători străini care pot fi angajați în România ține de cadrul mai amplu al politicilor publice și impune o dezbatere în sine cu toți factorii implicați, însă nu ea reprezintă scopul acestui articol care și-a propus, în schimb, să prezinte condițiile actuale pe care trebuie să le respecte societățile interesate de această problemă.
Rambursarea TVA: Când termenul de prescripție lasă loc de interpretări, apar implicații atât pentru creanțe, cât și pentru obligațiile fiscale Stabilirea corectă a termenului de prescripție a dreptului contribuabilului de a cere restituirea creanțelor reprezintă o problemă de care se lovesc constant contribuabilii care solicită rambursarea soldului de TVA. Disputele dintre contribuabili si autorități au loc cu privire la stabilirea momentului în care a luat naștere dreptul de restituire. Mai exact dacă în stabilirea perioadei de prescripție a dreptului contribuabilului de a cere restituirea TVA trebuie luat în considerare momentul exigibilității taxei, exercitat prin decontul de taxă, sau momentul depunerii decontului de TVA.
Prima declarație de impozit pe profit din 2018 surprinde companiile fără cadrul legal complet și clar Deși termenul de raportare a impozitului pe profit pentru primul trimestru din 2018 este mîine, 25 aprilie, contribuabilii se găsesc din nou într-o stare de incertitudine din cauza cadrului legal. Motivul este că regulile referitoare la costurile de îndatorare, modificate anul trecut prin ordonanța de urgență 79, nu au fost încă adoptate prin lege și nu au norme de aplicare publicate.
Se pregătește cea mai ambițioasă reformă a impozitării profiturilor în UE cu impact pentru companii și bugetele naționale Efervescența modificărilor în domeniul fiscal din România a lăsat să treacă aproape neobservate dezbaterile europene foarte importante atât pentru companii, cât și pentru bugetul public referitoare la impozitarea profiturilor. Adoptate în martie 2018 printr-o rezoluție a parlamentului european, baza fiscală comună (CCTB) și baza fiscală comună consolidată (CCCTB) sunt tot mai aproape de momentul potențialei aplicări.
Decizii recente ale Curții de Justiție a Uniunii Europene: TVA poate fi rambursată și după expirarea termenului de prescripție Taxa pe valoarea adăugată (TVA) poate fi rambursată și după expirarea termenului de prescripție în anumite situații, concluzionează Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), în două decizii recente care ar putea conduce la modificarea legislației din România. Ce prevede legislația actuală din România? O persoană impozabilă poate deduce TVA din momentul în care s-a născut acest drept timp de cinci ani, respectiv până la expirarea termenului de prescripție.
Declarația unică pentru venituri: Ce ar trebui să rețină persoanele cu activități independente Principala noutate pe care o aduce declarația unică, pe lângă simplificarea modului de declarare și plată ca urmare a comasării a șapte formulare, este trecerea la sistemul de autoimpunere. Care sunt implicațiile acestei modificări pentru contribuabilii persoane fizice care obțin venituri din activități independente?
Regimul fiscal al microîntreprinderilor sub semnul incertitudinii Companiile cu venituri de până la un milion de euro care ar urma să treacă la regimul fiscal al microîntreprinderilor, dar pe care noua impozitare le-ar dezavantaja, așteaptă încă o decizie, așa cum a fost promisă de autorități, privind posibilitatea de a opta pentru plata impozitului pe profit.
Cat de bine ne cunoastem partenerii de business pentru a asigura deducerea TVA? Deducerea TVA poate fi refuzata de autoritatile fiscale pe motiv ca respectivul contribuabil a stiut/ar fi trebuit sa stie ca a fost implicat intr-o frauda de TVA care a intervenit in amonte sau in aval in lantul de livrari/prestari. Jurisprudenta europeana in materie de TVA a analizat acest aspect de mai multi ani, insa de la 1 ianuarie 2018, aceasta prevedere a fost introdusa si in Codul Fiscal prin OUG 79/2018.
Impozitarea companiilor digitale, de la intentie la fapte: Implicatii pentru Romania Impozitarea economiei digitale, care ii vizeaza in special pe gigantii IT, este o prioritate a unora dintre statele europene, fiind asteptat un document oficial de propunere tehnica din partea Comisiei Europene pana la sfarsitul lunii martie. Discutiile de pana acum pe acest subiect s-au purtat in jurul echitatii si egalizarii taxarii fiind, dupa cum arata si terminologia, o abordare din perspectiva morala, si nu tehnica.
Povestea tranzactiilor in lant cu bunuri: Ce facem cand principiile nu mai garanteaza deducerea TVA? Identificarea tratamentului corect de TVA in cazul livrarilor succesive de bunuri (A -> B -> C) care implica un singur transport intracomunitar intre doua state membre UE a reprezentat o problematica analizata constant in jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE).
Revolutia fiscala, chemata in service pentru reparatii: O radiografie si un prognostic In ultimele luni, modificarile legislatiei fiscale au reusit sa tina prima pagina a ziarelor si au fost generic numite "revolutie fiscala". Principalele schimbari care ar putea fi vazute ca o revolutionare a sistemului fiscal sunt mutarea contributiilor sociale de la angajator la angajat si introducerea split TVA. Pe langa acestea au fost si alte modificari: cele privind impozitarea microintreprinderilor sau transpunerea directivei europene privind normele impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale (ATAD). Majoritatea prevederilor au intrat in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2018.
Veti fi surprinsi, dar avem nevoie urgent de o reforma fiscala Schimbarile de fiscalitate din ultimele luni au re-adus in atentia publica (parca mai mult decat in situatiile precedente) multimea de probleme din administrarea taxelor: formulare peste formulare, informatii necentralizate sau inexistente, interactiune greoaie cu autoritatile si altele.
Decizia CJUE privind impactul politicii preturilor de transfer asupra valorii in vama la importurile de bunuri. Implicatiile pentru Romania Legatura dintre preturile de transfer si modul de stabilire a valorii in vama la import a facut obiectul numeroaselor dezbateri la nivel global in ultimii ani. Organizatia Mondiala a Vamilor (OMV) a emis in iunie 2015 un prim ghid intitulat "Ghidul OMV pentru valoarea in vama si preturile de transfer", menit sa informeze profesionistii din doua arii distincte de taxare despre existenta unei zone comune de reglementare. Mai precis, sa clarifice modul in care multinationalele ar trebui sa vamuiasca importurile de bunuri atunci cand achizitia acestora se realizeaza de la societati din acelasi grup pe baza preturilor stabilite conform politicii de preturi de transfer.
Impozitul specific - HoReCa, dificultati practice si dupa un an de la aplicare Companiile din domeniul HoReCa intampina diverse dificultati practice in aplicarea impozitului specific, dar si a altor legi adiacente, la mai bine de un an de la intrarea in vigoare a Legii 170/2016 (Legea HoReCa). Pe parcursul anului trecut, contribuabilii care activeaza in aceasta industrie au semnalat numeroase cazuri in care prevederile legislative au generat tratamente neuniforme. In principal, astfel de situatii au aparut in cazul societatilor care sunt obligate sa aplice impozitarea mixta pentru ca desfasoara si alte tipuri activitati, pe langa activitatile HoReCa, pentru care datoreaza impozitul pe profit.
Faptele oricarui salariat pot expune compania riscului de a actiona cu incalcarea legislatiei concurentei. Ghidul Consiliului Concurentei privind conformarea cu regulile de concurenta Incalcarea legislatiei de concurenta este unul dintre principalele riscuri la care se supune o societate, avand in vedere nivelul ridicat al amenzilor pe care il poate aplica Consiliul Concurentei (pana la 10% din cifra de afaceri a unei intreprinderi). Eventualele practici anticoncurentiale pot aparea accidental din orice departament sau de la orice persoana (personalul de vanzari, marketing, achizitii etc) indiferent daca aceasta face parte din conducerea societatii si are sau nu capacitatea de a reprezenta societatea.
Inlocuirea caselor de marcat, un proces legislativ intarziat care pune presiune pe comercianti Autoritatile fiscale aveau ca termen pentru emiterea legislatiei conexe necesara indeplinirii etapelor din procesul de inlocuire a caselor de marcat fiscale la data de 30 septembrie 2017. O prima parte a acesteia a fost emisa abia in data de 20 noiembrie. Astfel, termenele stabilite initial au fost depasite cu circa doua luni.
Se schimba jocul: Piata de plati online se deschide pentru terti. Provocari si riscuri in implementarea PSD 2 si GDPR Piata de plati online se va deschide de anul viitor pentru noi prestatori de plati, odata cu expirarea termenului de transpunere a directivei revizuite privind serviciile de plata (PSD 2), la 13 ianuarie 2018. Noile reglementari vor acorda acces la infrastructura si datele bancilor unor noi actori (companii de tehnologie, comercianti, operatori de telefonie etc.) ca sa initieze plati in numele clientilor si sa ofere acestora date agregate despre conturile lor deschise la mai multe banci. Pentru accesarea datelor va fi necesar acordul explicit al clientilor.
Restrictii cu privire la comercializarea produselor de lux in mediul online: noi reguli trasate de Curtea de Justitie a Uniunii Europene Evolutia rapida a pietelor online din ultimii ani a impus o regandire a formelor de comercializare a produselor si serviciilor. O data cu aceasta, apare necesara si adaptarea cadrului juridic existent, acordandu-se o atentie tot mai sporita, spre exemplu, intrebarii daca restrictiile prin care se limiteaza posibilitatea comerciantilor cu amanuntul de a vinde pe platforme online ar putea genera ingrijorari din perspectiva regulilor in materie de concurenta.
Declaratiile de TVA din cateva click-uri - webPR Raportarile privind TVA au un grad de complexitate foarte ridicat, fiind mari consumatoare de resurse. De exemplu, completarea formularului 394 - prin care se declara toate tranzactiile pe teritoriul Romaniei - poate costa o companie saptamani de munca daca are o activitate complexa si un volum mare de tranzactii.

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version