Articole scrise de Cristi Danilet


1 - 30 din 51 rezultate
1.Adevarata stire de azi: opt membri CSM au votat pentru subordonarea justitiei Azi CSM a respins propunerile ministrului justiției de a modifica legile justiției. Votul a fost secret și s-a luat cu o majoritate de 10 la 8. Ministrul justiției a lipsit la dezbateri. Ceea ce înseamnă că opt oameni din organismul chemat să apere independența justiției au votat pentru proiectul ministrului.
2.Familia pe intelesul tuturor - Partea a cincea: Familia reflectata in instrumentele privind drepturile omului Familia si casatoria in instrumentele internationale: In materia drepturilor omului, Romania este semnatara a mai multor instrumente internationale care sunt obligatorii, intocmai ca o lege interna. Atunci cand reglementeaza casatorie si familia fac referire la barbat si femeie Declaratia Universala a Drepturilor Omului (1948, in art. 16), Pactul International cu privire la Drepturile Civile si Politice (1976, in art. 23) si Conventia Europeana a Drepturilor Omului (1950, in art. 12); nu fac referire la sexul partenerilor Carta Sociala Europeana revizuita (1965, in art. 16) si Carta Drepturilor Fundamentale ale Uniunii Europene (2009, in art. 9).
3.Familia pe intelesul tuturor - Partea a patra: Parintii nu au drept de viata si de moarte asupra copiilor Ieri o mama s-a sinucis impreuna cu cei trei copii ai ei. Rectific: O MAMA SI-A UCIS COPIII, APOI S-A SINUCIS. Impartasesc viziunea lui Hegel cum ca omul nu este proprietar al vietii sale, deci nu poate renunta cand vrea la ea (Hegel, "Principiile filosofiei dreptului", 1820, para. 70, adaos; pentru o viziune opusa - dar vizand doar eutanasia in caz de boala grava - a se vedea Curtea Suprema a SUA, cauza Cruzan v. Missouri, 497 U.S. 261). Proprietatea poate viza numai lucruri exterioare omului, pe care acesta și le apropriază.
4.Familia pe înțelesul tuturor - Partea a doua: Morala ca argumente împotriva formelor "netradiționale" de familie Trăim într-o societate civilizată, în care coeziunea dintre cetățeni este dată de garantarea și respectarea drepturile omului. Iar respectarea drepturilor fundamentale ale omului este o îndatorire pentru cetățeni și o obligație pentru autorități. Iar asta nu e negociabil.
5.Pe intelesul tuturor: Decizia CCR privind condamnatul care nu poate fi ministru Azi a aparut motivarea deciziei CCR privind lecgea care interzice unei persoane sa fie ministru... Pastrarea interdictiei ca o persoana care a fost condamnata penal sa fie ministru este la latitudinea legiuitorului, fara a exista o obligatie in acest sens. Aici fac o observatie personala:  Legea 90/2001 interzice persoanei condamnate sa fie ministru (art 2), dupa cum prevede ca ministrul condamnat isi pierde mandatul (art. 8 alin. 2);
6.Familia pe intelesul tuturor - Partea intai: Reglementarea familiei in legislatia Romaniei Ce este "familia" si care e legatura cu institutia numita "casatorie"? De cate feluri este "familia"? Cine sunt "membrii familiei" si ce este "viata de familie"? De ce este necesara modificarea Constitutiei pentru a se (re)defini "familia"? Prilejuite de o procedura de modificare a Constitutiei, la aceste intrebari ar trebui sa raspunda si juristii, pentru ca populatia sa fie informata in mod corect.
7.Pe intelesul tuturor: gratierea din Parlament Definitie: Gratierea este o iertare a condamnatului pentru a mai efectua pedeapsa la care l-a obligat judecatorul prin hotarare definitiva. Actele de gratiere sunt, de regula, individuale, si se dau de Presedintele tarii prin decret, oricand si pentru orice motiv considerat de el ca fiind potrivit. Cam o data la 10 ani se da cate o gratiere colectiva. Potrivit Legii 546/2002, Parlamentul este cel care acorda gratierea colectiva, prin lege. In ultimii ani au fost respinse toate initiativele unor parlamentari in acest sens.
8.Separatia puterilor: raspunderea juridica pentru acte politice Aștept cu o nerăbdare și curiozitate profesională motivarea deciziei Curții Constituționale cu privire la conflictul juridic de natură constituțională dintre DNA și Guvern. Până atunci, îmi permit câteva remarci: Separația puterilor presupune independența instituțională a celor trei puteri publice. Ea este menită să asigure libertatea decizională a membrilor Legislativului, Executivului și Judiciarului. Acestă libertate presupune lipsa vreunui control al unei puteri asupra deciziilor concrete care intră în activitatea unei alte puteri.
9.Pe intelesul tuturor: Decizia CCR privind abuzul in serviciu Celebra, de acum, OUG 13/2017 și-a propus modificarea textul din Codul penal care reglementa abuzul în serviciu sub pretextul că ar exista o decizie a Curții Constituționale (CCR) care impunea acest lucru. După ce s-a revenit asupra OUG 13, prin abrogarea ei la cinci zile după publicare, au apărut unele opinii conform cărora infracțiunea de abuz în serviciu nu ar mai exista în Codul penal încă de la data apariției deciziei CCR, iar acest aspect se dorea – chipurile – a fi îndreptat tocmai prin ordonanța respectivă. Voi demonta această teză halucinantă pentru un jurist, prezentând decizia CCR nr. 405/2016 care a generat atâtea discuții.
10.Scurt studiu despre efectele unei decizii CCR Voi explica pe scurt ce efecte are decizia Curtii Constitutionale (CCR) de astazi, prin care a spus ca nu exista un conflict intre Guvern si Parlament atunci cand primul adopta o Ordonanta de Urgenta (OUG) de dezincriminare a unor fapte penale care, potrivit Constitutiei, ar trebui sa revina numai in competenta celui de al doilea.SCENARIUL INTAI: se inregistreaza o plangere pentru comiterea unui viol, infractiune prevazuta in Codul penal; Guvernul decide intr-o noapte sa dezincrimineze violul,
11.Ordonanta de marti noapte, pe intelesul tuturor Modificarea C.pen. Prin OUG se aduc mai multe modificări Codului penal, care vor intra în vigoare peste 10 zile: 1. favorizarea făptuitorului. Dacă ajuți o persoană să se sustragă de la proces sau de la executarea pedepsei, comiți o infracțiune. Nu sunt sancționați însă cei care își ajută membrii de familie (părinții sau bunicii ori străbunicii, copiii sau nepoții ori strănepoții, frații sau nepoții acestora, soții sau concubinii).
12.Fara ipocrizie, despre numirea sefilor Ministerului Public Au inceput iar discutiile cu privire la modificarea legilor justitiei in vederea stabilirii modalitatii de numire a sefilor de la Ministerul Public (sistemul de parchete). Unii spun ca aceste numiri sa fie trecute in atributia Consiliului (asa au fost o scurta perioada de timp in anul 2004). Altii spun ca ele trebuie sa ramana in responsabilitatea Ministerului Justitiei (asa au fost cel putin in ultima jumatate de secol).
13.Se poate relua votul privind urmărirea penală a unui ministru? Procedura de vot are legatura cu o invinuire penala si este data de un organism politic. Acest organism poate face oricand oricate cereri de urmarire penala a unui ministru. In acest domeniu nu exista principiul NE BIS IN IDEM, adica sa fie impiedicata o a doua cercetare pentru aceeasi fapta, si spun asta avand drept temei doua motive simple: (a) Parlamentul nu actioneaza ca un organ judiciar, pentru a se spune ca o solutie a sa este definitiva si ar avea autoritate de lucru solutionat/judecat ; (b) nu exista vreun impediment de reluare a votului prevazut expres in Regulamentul camerei sau in legea raspunderii ministeriale.
14.Copilaria este despre zambet. Iar in justitie nu toti judecatorii au pantofi albastri Un text scris de un avocat si postat azi pe FB imi da ocazia sa reiterez ceea ce sustin de multi ani: in Romania, prea multi copii sunt considerati niste lucruri apartinand parintilor asupra carora ei pot decide orice, impreuna si, de cele mai multe ori, separat, dar fara a-i consulta pe copii si fara a le pasa cu adevarat de acestia. As vrea sa cred ca cineva ne va invata, vreodata, cand ne unim destinele, cand sa decidem conceperea unui copil, cum sa fim parinti. Ma tem insa ca educatia parentala va ramane o ambitie ONG-istica...
15.Despre cum pierdem esentialul incercand sa aflam daca Maria Olaru spune adevarul 1. Maria Olaru este o fosta sportiva de performanta care, in cartea sa de memorii, povesteste despre abuzurile la care ea si colegele ei erau supuse de antrenori in urma cu 20 de ani, pe cand era copil. Paul Mititelu este un pusti de 11 ani, din zilele noastre. El interpreteaza o piesa, cu un videoclip recent lansat, in care spune: "Decat s-astept ca Tepes sa faca dreptate-n tara,/ Vreau sa-nvat si eu ce-i legea, si acasa, si la scoala."
16.Vrei sa fumezi?! Bine, dar sa nu-i afecteze pe nefumatori! O sa imi spui ca e treaba ta ce faci cu trupul tau, intrucat ai un drept la fumat. O sa iti raspund ca nu exista vreo reglementare in acest sens: nici Constitutia, nici legea nu consacra acest drept. O sa imi spui ca ceea ce nu e interzis e permis si pana acum ai avut un astfel de drept, la fumat. O sa iti raspund ca tocmai s-a interzis fumatul tau, deci acest argument nu mai merita un contraargument. O sa imi spui ca nu e in regula ca statul sa iti limiteze libertatea. O sa iti raspund simplu: ai libertatea sa fumezi cat vrei in casa ta si, din pacate, pe strada.
17.Demitizarea justitiei. Ep. 10: "Procurorii sunt agenti sau avocati ai statului" Mitul pe care il analizez acum a fost facut public in anul 2005, dupa o intrerupere de 15 ani. In cartile de drept procesual penal din perioada comunista se spune ca procurorul reprezenta statul, care era parte in procesul penal (iar cauza era un fel de "Statul versus X"). Noua Constitutie din 1991 avea sa schimbe procurorul din veghea Procuratura (ce urma modelului sovietic al Prokuratura) in alt tip de procuror din cadrul Ministerului Public (construit dupa exemplul francez al Le ministere public).
18.Alcoolismul si carnagiul de pe soselele din Romania: sanctionare insuficienta Preambul: In aceste zile asistam la reluarea dezbaterilor cu privire la modul de sanctionare a infractiunilor comise in trafic. Din pacate, urmare a agresarii unor politisti in trafic de catre soferi care consumasera bauturi alcoolice inainte sa se urce la volan (Bucuresti, Mamaia). Inca din anul 2010 UE a alcatuit un Plan de reducere la jumatate a numarului deceselor rutiere pana in anul 2020. In martie 2015 Comisia Europeana a publicat date statistice cu privire la decesele cauzate in accidente de circulatie: raportat la numarul locuitorilor din fiecare stat membru al Uniunii, in ultimii sapte ani Romania a ocupat a ocupat locul trei (in 2008 si 2011), locul doi (in 2009, 2010, 2014) si locul intai (in 2012 si 2013).
19.Medicul raspunde la fel ca un functionar public daca comite infractiuni de coruptie In saptamana care s-a incheiat au fost date publicitatii mai multe informatii si mesaje in legatura cu o decizie recenta a justitiei potrivit careia medicii nu ar mai avea voie sa primeasca cadouri. Incerc prin prezenta postare sa aduc cateva clarificari cu privire la statutul medicilor si posibilitatea lor de a primi plati sau donatii in legatura cu actul medical:1.Sunt două decizii relevante, pronunţate de completul pentru dezlegarea unor probleme de drept penal...
20."A copia sau a nu copia?". Partea a III-a: "Codul de onoare - o solutie pentru a nu mai copia" 1. Sa ne amintim ce am spus pana acum in partea I si partea a II-a a eseului meu: orice elev, student sau, in general, orice persoana care este supusa unei examinari este supusa tentatiei de a copia; in lipsa unui sistem de supraveghere, pana si cel mai cinstit dintre concurenti va ceda ispitei; indiferent cat de drastice ar fi masurile luate pentru a impiedica frauda, vor exista metode din ce in ce mai performante de a copia; oricum, eficienta acestor metode este pusa la indoiala cat timp chiar cei care sunt supreveghetori locali sau centrali au ei insisi probleme de integritate (copiaza la examene de titularizare, nu trec examenul de titularizare, iau mita, superiorii lor au lucrari de doctorat plagiate, exista o comisie de albire a demnitarilor plagiatori etc).
21."A copia sau a nu copia?". Partea a II-a: "Sa copiem! Inelul lui Gyges este cheia succesului in viata" Unul dintre miturile lui Platon este Mitul lui Gyges sau Inelul puterii, cuprins in cartea a doua din dialogul Republica. Pe scurt, povestea este asa: un pastor foarte cinstit din cetate era pe camp, cand in urma unui cutremur se crapa pamantul, pastorul coboara si gaseste un inel fermecat care pus pe deget il face invizibil. Platon se intreaba daca acel om cinstit va folosi sau nu inelul ca sa faca lucrurile pe care altfel nu ar fi avut voie. Concluzia este afirmativa: pastorul devine invizibil, iar in final se culca cu regina si il omoara pe rege. Morala este ca si dreptul, si nedreptul, daca au posibilitatea de a face nedreptati si sa nu fie descoperiti/sanctionati, vor face in final acelasi lucru: vor incalca legile pentru binele propriu.
22."A copia sau a nu copia?!" - Partea I: De la fituici la wireless. O istorie recenta a copiatului Sunt dezgustat şi revoltat de cele întâmplate în învăţământul românesc dar mai ales ce se întâmplă la la examenul de bacalaureat de câţiva ani încoace: elevi care agresează profesori, profesori care îşi bat joc de elevi la ore motiv pentru care elevii îşi bat joc de profesori pe reţele de socializare, profesori care abuzează sexual de elevi, elevi nedreptăţiţi la clasamentul final, elevi care copiază la examen, profesori care copiază la examenul de titularizare, supraveghetori care tolerează şoptitul sau copiatul, profesori care iau mită, contestaţii admise cu diferenţe mari faţă de notele iniţiale, elevi care se sinucid după ce află nota, licee unde nici un absolvent nu trece examenul de bacalaureat.
23.Cristi Danilet: Doar 40% din solicitarile de arestare preventiva sunt admise de judecatori. Si doar 35% pentru cererile formulate de DNA şi DIICOT Judecatorul Cristi Danilet, membru CSM, demonteaza mitul Republicii Procurorilor. Intr-o postare publicata pe Contributors.ro el demonstreaza negru pe alb ca in Romania, sub noile coduri, solicitarile procurorilor de a se dispune arestarea preventiva au scazut. Din solicitarile formulate de procurori pentru arestarea preventiva, numai 40% sunt admise de judecatori, iar in cazul cererilor formulate de procurorii DNA si DIICOT numai 35%.  Afirmatiile multor politicieni ca “In Romania sunt prea multe arestari”, ”Arestarea a devenit o regula” sau “Judecatorilor le e frica sa respinga cererile procurorilor” au generat presiuni mediatice asupra justitiei si au condus la modificarea Codului de procedura penala pentru a se ingreuna luarea acestei masuri. Ele se dovedesc in mod obiectiv false.
24.Lasati "telejustitia". Ce spuneti de open justice? Discutiile pe tema telejustitiei mi se par daca nu false, atunci cel putin marcate de ipocrizie. O parte a populatiei este nemultumita daca nu afla informatii despre activitatea judiciara si atunci acuza organele judiciare de musamalizare. O alta parte a populatiei crede ca e ceva nefiresc sa afle prea multe din dosarele inca neolutionate si atunci acuza organele judiciare ca sunt influentate in luarea deciziilor de forte obscure, de adversarii procesuali sau chiar de public.
25.Demitizarea justitiei. Ep. 8: "Arestarile sunt abuzive" Pentru ca in ultima vreme tot se propaga ideea unor excese sau abuzuri cu privire la arestare, am alcatuit cateva explicatii despre arestarea preventiva pentru ca publicul sa le ia in calcul cand recepteaza informatii vehiculate in spatiul public: 1. Oamenii legii actioneaza potrivit unei proceduri expres prevazute de lege si care consacra garantii menite sa ocroteasca drepturile omului si sa preintampine comiterea de erori. Astfel, procedura implica urmatorii pasi...
26.Demitizarea justitiei. Ep. 7: "Judecatorii aresteaza tot atat de mult ca pe vremea cand arestau procurorii" Acest mit referitor la numarul de arestari din Romania a fost creat de unii avocati si a fost intens vehiculat intre anii 2003-2010, probabil ca un fel de "justificare" din partea lor catre clientii a caror  privare de libertate nu o puteau evita. Era mult mai simplu de dat vina pentru arestare pe judecator, care intocmai ca si procurorul de ieri, chipurile arest pe oricine. Numai ca adevarul este altul si aduc in sprijinul sustinerii mele o statistica referitoare la numarul de arestari, incepand cu 1990 si pana in prezent.
27.Demitizarea justitiei. Ep. 6: "Arestarea este regula in procesul penal romanesc" Acest mit este intens sustinut atat de cei implicati in dosare penale, cat si de catre cei care "lupta" impotriva... anticoruptiei. Analizarea lui presupune cercetarea legislatiei (pentru a vedea daca presupusa regula este impusa de vreun act normativ) si studierea practicii judiciare (pentru a vedea daca presupusa regula se verifica in practica).1. Potrivit legislatiei noastre arestarea nu este obligatorie. In Romania nu exista vreo reglementare legala cum ca persoana fata de care se deruleaza un proces trebuie arestata (cum este, de exemplu, in SUA, unde un suspect este retinut imediat ce a fost identificat, este luat in custodie de politie, de unde intr-un termen scurt este dus in fata unui judecator care va decide daca respectivul este pus in libertate pe cautiune sau ramane mai departe in stare de arest).
28.Demitizarea justitiei. Ep.5 - Daca cineva este arestat inseamna ca e vinovat Mai ales spectacolele oferite de mass-media au creat acest mit, care consta in convingerea ca, odata ce fata de o persoana s-au demarat procedurile penale (a inceput urmarirea penala, persoana a fost inculpata etc) si, mai ales, daca ea a fost arestata, atunci persoana este vinovata si sigur va fi condamnata. Uneori, chiar si magistratii sunt neglijenti in aceasta privinta, folosind in documentele procedurale formule categorice precum "din probe rezulta ca inculpatul a comis infractiunea de..." (formula care echivaleaza, evident, cu antepronuntarea cu privire la  solutia pe fondul cauzei) in loc de cele rezervate gen "din probele administrate pana in prezent rezulta ca inculpatul ar fi comis infractiunea de...".
29."Vreau sa renunt la cetatenia romana. Sa nu mai am vreo legatura cu acest stat mafiot si profund corupt" "Buna seara domnule Danilet, vreau sa va intreb ceva: exista institutia renuntarii la cetatenie si cine o gestioneaza? Care sunt motivele pentru renuntare, se poate invoca statul mafiot si profund corupt?" Am primit acest mesaj de la V.L. in data de 16.02.2015 pe contul meu oficial de facebook. Pregatirea mea ca jurist  m-a facut sa caut imediat textul din actul normativ aplicabil si sa i-l indic omului - am gasit: art. 27 din Legea nr. 21/1991.
30.Demitizarea justitiei. Ep.4: "Magistratii decid potrivit propriei lor convingeri" sau "Magistratii decid cum vor ei" Acest mit este exprimat in mod diferit, dar toate formularile exprima acelasi lucru: foarte des ii auzim chiar pe magistrati spunand ca ei decid potrivit propriei lor convingeri, iar pe justitiabilii nemultumiti de solutiile acestora ii auzim spunand ca magistratii decid cum vor ei. Si unii, si altii se insala. In primul rand, trebuie aratat ca un magistrat - fie judecator, fie procuror - nu poate instrumenta si solutiona o cauza cum vrea el, adica in mod subiectiv, arbitrar, ci numai potrivit unor reguli obiective pre-scrise, care sunt legile.

1 2 

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version