Articole scrise de Alin Chitu


1 - 12 din 12 rezultate
1.Cand contribuabilul se bucura (iar!) de prezumtia de vinovatie Recenta initiativa de a-i obliga pe cei care angajeaza part-time sa achite impozit si contributii la nivelul salariului minim este simptomatica pentru modul in care sunt gandite prevederile legale si actiunile de control. Se porneste de la prezumtia ca marea majoritate a contractelor cu timp partial sunt rezultatul unui comportament evazionist. Masura pare una contra-intuitiva la prima vedere. Astfel, legiuitorul considera ca impunand o sarcina fiscala mai mare pentru venituri in zona gri, gradul de colectare va creste.
2.Impozitarea profiturilor: Va castiga statul de pana la patru ori mai mult daca schimba legea? Un proiect de lege propus in toamna lui 2016 si luat in dezbatere de parlament in aceasta luna a fost prezentat de initiatori ca o solutie pentru cresterea de pana la patru ori a incasarilor din impozitele pe profiturile companiilor. De fapt, acest proiect este transpunerea unei directive europene care, la randul sau, face parte dintr-un amplu pachet de reglementare in zona impozitarii corporatiilor gandit la nivel international. Ce prevede concret si ce impact ar putea avea?
3.Impozitarea redusa si simplificata, noua tendinta globala: Incotro se indreapta Romania In timp ce in alte tari tendinta in taxare este de reducere si simplificare sau de explorare a unor noi concepte, cum ar fi taxarea robotilor, Romania redescopera un impozit cu administrare greoaie pe care alte jurisdictii si-ar dori sa il abandoneze. Exemplele vehiculate public pentru noul sistem de impozitare a gospodariei - Statele Unite si Franta - merita poate o analiza mai fundamentata din perspectiva premiselor romanesti inainte de a fi adaptate sistemului dambovitean.
4.Parabola guvernarii La inceputul anului 2013, un cunoscut de-ai mei din Buzau (implicit mai putin conectat la realitatile economice din Bucuresti) a hotarat, impreuna cu sotia, sa construiasca o casa pe terenul (in valoare de 40.000 lei) mostenit de la bunici. Pentru asta au stabilit ca veniturile familiei de 4.000 lei (2.400 lei sotul si 1.600 lei sotia) pot acoperi o rata lunara de 1.000 lei aferenta creditului de 60.000 lei necesar pentru achizitia materialelor de constructie.
5.Noul Cod Fiscal - intre relansarea economiei si golurile bugetare uriase Proiectul noului Cod Fiscal aduce, per ansamblu, o relaxare pentru populatie si firme, insa anumite masuri pozitive din proiect, respectiv reducerea de taxe si impozite, se cer tratate cu semnul intrebarii. Proiectul de rescriere a Codului Fiscal, desfasurat sub mandatul a trei ministri pe o perioada mai lunga de un an, reprezinta un pas inainte din perspectiva tehnica, si anume in considerarea notiunilor introduse, a faptului ca s-au definit termeni utilizati, ca au fost acoperite anumite situatii intalnite in practica s.a.m.d. De asemenea, salutar este si faptul ca, pana la un punct, acest proiect a fost unul deschis si a beneficiat de suport (pro bono) din partea specialistilor din domeniu, invitati cu regularitate la discutiile cu reprezentantii ministerului Finantelor Publice.
6.Romania lucrului bine facut inseamna si o reforma in domeniul fiscal Asa cum era de asteptat, odata cu incheierea alegerilor si apropierea sfarsitului de an (cand expira o parte a clauzelor de stabilitate fiscala din contractele de concesiune) revine pe tapet discutia despre redevente. Se pare ca actualul executiv lucreaza deja la un proiect privind impozitarea hidrocarburilor si e de dorit ca acesta sa fie unul fundamentat, care sa asigure premise stabile (a se citi ca nu va suferi modificari dupa ce va fi implementat) pentru dezvoltare. In acest sens, proiectul ar trebui asumat de catre presedinte si, eventual, de opozitie iar reglementarea prin Ordonanta de Urgenta ar trebui sa nu fie o optiune.
7.Sistemul de impozitare: Nimic nou pe frontul de vest Acest titlu ar defini si inutilitatea demersurilor efectuate de mediul de afaceri si consultanti in discutiile cu Ministerul de Finante cu privire la impozitul pe proprietati speciale. In ciuda semnalarii efectelor negative pe care acest impozit le are (mai ales din perspectiva suportabilitatii si a competitivitatii Romaniei ca destinatie de investitii), se pare ca pozitia creditorilor internationali a fost mai puternica in discutiile cu guvernantii. Astfel, cota de impunere ramane aceeasi (1,5%) iar baza ramane, de asemenea, neschimbata.
8.Varianta autohtona a scutirii impozitului reinvestit Profitand de vacanta de 1 mai (oficializata in anul 1889 drept ziua internationala a muncii in cadrul unui congres al Internationalei Socialiste in cinstea protestelor sindicale din SUA, dar care, in mod ironic, nu este sarbatorita oficial in SUA), capitalistii ce detin intreprinderi autohtone ar putea fi tentati sa isi reanalizeze planurile de investitii.
9.Anticipari de politici fiscale pentru perioada urmatoare In timp ce 2014 nu ar trebui sa mai aduca modificari substantiale in sensul cresterii sarcinii fiscale datorate de populatie, ar exista o fereastra pentru anumite inovatii in anul 2015 si apoi in anii electorali 2017, 2014 si 2016. Totusi, schimbarea politica recenta de la varful ministerului de finante (preluarea portofoliului de catre o tehnocrata cu studii de economie efectuate in cadrul Universitatii Harvard) ar crea premisele teoretice pentru anumite modificari, cum ar fi cota unica. Cu toate acestea, esalonul imediat inferior din structura Ministerului de Finante (format din secretari de stat pe politici fiscale, presedintele ANAF etc) a ramas acelasi. Experienta de munca din institutiile de invatamant straine probabil nu a asigurat o intelegere de substanta a sistemului fiscal romanesc si, prin urmare, noul ministru ar putea intampina probleme in a se impune in fata esaloanelor inferioare din cadrul ministerului pe care il conduce.
10.Taxa pe constructii speciale si nevoia de reasezare in zona de suportabilitate economica Taxa pe constructii speciale afecteaza un numar mare de sectoare si industrii, precum agricultura, telecomunicatiile si, probabil cel mai afectat dintre domenii avand in vedere valoarea investitiilor afectata de impozitare, cel energetic. Despre taxa pe constructii speciale, aceasta noua sarcina fiscala, s-a scris si s-a dezbatut destul de mult incepand din luna noiembrie a anului trecut, cand a fost publicata Ordonanta de Urgenta nr. 102/2013 (OUG 102/2013). Contextul economic si asteptarile mediului de afaceri cereau adoptarea unor masuri pentru cresterea atractivitatii economiei romanesti, cum ar fi legislatia de tip holding, reglementata prin noul act normativ.
11.Introducerea unui sistem de impozitare forfetar in Romania Impozitul forfetar reprezinta o prelevare baneasca obligatorie si definitiva, efectuata de catre stat, din veniturile obtinute de persoanele fizice si/sau juridice, in vederea acoperirii cheltuielilor publice efectuate de catre stat. Chiar daca acest sistem a fost adoptat si in alte state ale lumii, printre care Polonia, Franta si Spania, temerea care inca se mentine in mediul fiscal este, pe de o parte, sarcina fiscala suplimentara pentru micii intreprinzatori, si pe de alta parte, diminuarea expansiunii economice care ar putea fi realizata prin investitiile marilor contribuabili in economie, care ar putea fi descurajati prin introducerea unui bir suplimentar.
12.Modificarea Codului Fiscal - o necesitate? Contrar prevederii exprese din Codul Fiscal (celebrul art. 4 pe care legiuitorul ar trebui sa-l elimine pe motiv de inaplicabilitate) conform careia orice modificari si completari se implementeaza prin lege cu sase luni inainte de data intrarii in vigoare a acestora, Codul Fiscal va suferi noi modificari incepand cu 1 iulie.


ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri